Moment för insugs rör Auris hybrid 2014

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kribbe
Pay User
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige

Moment för insugs rör Auris hybrid 2014

Inlägg av kribbe »

Hej
Letar efter om någon vet vad momenten är till insugsröret mot toppen till en auris. Ska byta det snart men skulle vilja veta hur hårt det ska spännas.

Bilen är en Auris hybrid 2014 med 2ZR-FXE motor om jag har hittat rätt info på nätet
tobee
Bilmodell: RAV4,Auris,Corolla
PostOrt: Hedemora

Re: Moment för insugs rör Auris hybrid 2014

Inlägg av tobee »

Sitter själv och letar repair manuals för Auris Hybrid och RAV4 Plug-In Hybrid. Verkar vara lite tunt för våra modeller. Kommer skaffa ett dagsabbonemang på toyota tech när de öppnar för nya registreringar igen och tanka ner det jag behöver.

Här bör du hitta vad du söker. Om inte så kan jag försöka komma ihåg att skriva här igen nästa vecka när jag laddat ner manualerna.

https://charm.li/Toyota/2012/Prius%20L4 ... fications/
kribbe
Pay User

Inlägg av kribbe »

Hittade en video på youtube med moment som jag tror är rätt. Stog i beskrivningen till videon

Torque specs:
21 ft. lbs - Intake Manifold bolts and nuts
62 in. lbs - MAP sensor
7 ft. lbs - EGR pipe bolts
15 ft. lbs - Oil dipstick guide sub-assembly bolts
7 ft. lbs - Throttle body bolts
Hand tight

Visar hur man plockar isär.
https://youtu.be/579M-4wPSUI?si=AM8w4KpvHmoOMcBe
tobee
Bilmodell: RAV4,Auris,Corolla
PostOrt: Hedemora

Inlägg av tobee »

Momenten är rätt enligt fabriksmanualen men han är ingen jag skulle lämna min bil till.

Om ni ska ge er på hela det jobbet. Ventilerna måste vara helt stängda i den port man rengör annars riskerar man att få ner skit som sen repar cylindrarna och sabbar motorn på en tiondels sekund. Sen blåser man rent och FILMAR. Det är tydligt beskrivet på det sättet i alla fabriksmanualer oavsett bilmärke och modell. Det är en nobrainer att vrida veven medurs och sett till att ventilerna är stängda. Och är inte ens svårt att komma åt på denna motor :roll:
kribbe
Pay User

Inlägg av kribbe »

Jag har faktiskt inte kollat på hela videon. Var bara momenten jag behövde.
Jag har ett helt nytt insugsrör som ska ditt.
Enligt toyotaverkstaden så var problemet på min bil där.
Skakig motor och lite sämre gång på motorn enligt teknikern.
Skriv svar