Drivknut och spindelled

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Corolla1998
Bilmodell: Corolla 1.6
Årsmodell: 98
PostOrt: 86533

Drivknut och spindelled

Inlägg av Corolla1998 »

Hej
Toyota Corolla 1998. Jag ska byta spindelled i samband med drivknutsbyte. Skulle ni sätta dit spindelleden i hjulspindeln eller i länkarmen först, innan ni sätter ihop delarna?
Hur bär jag åt mig för demontera drivknuten?
Bilagor
20241214_143852.jpg
20241214_143852.jpg (463.59 KiB) Visad 1356 gånger
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Drivknut och spindelled

Inlägg av Micke2 »

Jag har stött på tre typer av sätt att hålla fast yttre knuten på axeln.

1. Där det finns en spårning man kan öppna.
Ofta försänkt så den knappt syns och "armarna" på ringen ska isär.

2. Där det är en Cring så man får knacka loss den.
Kam gå skapligt om man bänder hårt medan man knackar på sidan av knuten. Alt sätter axeln i skruvstycke och slår på knuten.

3. Där dom inte ÄR menat att vara isärtagbara alls.
I mitt fatt fall var det en Toyota Tercel 4wd. Där var knut och axeln inte delbara. Inte menat vara iaf. Ny knut betydde då allt utom inre knut. Detta var en 1987'a.

ANG spindelleder brukar jag alltid sätta i tappen sist.
Undantaget en V70N där jag nödgades göra motsatt.
Lyckades inte få ner länkarmen nog långt, men den var lite dumt hissad också.
Så det beror på situationen. Praktiskt spelar det ju ingen roll om inget blir ivägen för något.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Drivknut och spindelled

Inlägg av Glenn »

När det är menat att inte vara isärtagbart kan man ibland spräcka knuten (med huggmejsel eller liknande) och på så sätt få isär den och sne kunna ta loss den när den är isär.

Jag gissar dock att det är en C-ring (alt 2 enl ovan) , och då brukar det vara viktigt att man slår loss den på första försöket, gör man inte det kan det bli grader som håller fast den ännu mer.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar