Corolla 2000 byte vvt-i fjäder

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Toyta01
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: Kopparberg

Corolla 2000 byte vvt-i fjäder

Inlägg av Toyta01 »

Min Corolla rasslar i vvt drevet nån sekund vid kallstart, har gjort det i många år, har inte blivit varken bättre eller sämre med åren men har funderat på att åtgärda det.
Inte så sugen på att riva isär den onödigt mycket, själva problemet är ju att fjädern som trycker på kolven är för klen/mattats ut med tiden, eller att det byggts upp skit i hålet pga dålig service.
Till Honda finns kit med nya bättre fjädrar att köpa, men jag har inte hittat något till Toyota, finns bara kompletta vvt drev.
Tricket på Youtube att dra ut gamla fjädern för att få mer tryck anser jag vara lite för oseriöst, man riskerar ju både för högt tryck eller fjäderbrott.
Så, någon som sett nå fjädrar?
Toyta01
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: Kopparberg

Re: Corolla 2000 byte vvt-i fjäder

Inlägg av Toyta01 »

Man kan kanske använda en fjäder till en Honda, på bild ser dom lika ut, vet ju inte hårdheten på fjädern men samtidigt tekniken är ju likvärdig
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Re: Corolla 2000 byte vvt-i fjäder

Inlägg av Neblade »

Det här känner jag att jag borde ha bättre koll på, men om jag inte minns helt galet ges fjäderkraften främst av diameter på tråden, totallängd på fjädern, antal varv och ytterdiametern på fjädern. Material påverkar också, men jag tror det kanske är försumbart i de flesta alternativ av fjäderstål som används. :)

Så om du har spec på Hondafjädern och orginalfjädern kan man ju jämföra och se om de är likvärdiga. Men det är kanske inte det enklaste att hitta den informationen utan att ha tillgång till båda och mäta.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar