Toyota Aygo 2007

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Vikke1980
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Mölndal

Toyota Aygo 2007

Inlägg av Vikke1980 »

Hej!
Har en Toyota Aygo från 2007 där jag undrar vad det kan vara för fel.
Den har endast rullat ca 10000 mil och är egentligen i fint skick bara att exet låtit den förfalla 😕
Pga ett jobbigt ex som haft bilen i sin behållning så har bilen blivit ståendes i över ett år och ser ut som ”hej kom och hjälp mig inuti”.
Så till problemet/problemen:
Den går ej att starta (misstänker kasst batteri). Har provat med startkablar och elstarten utan resultat. När motorn försöker dra igång så gnisslar det ganska högt och det ryker från startkablarna
Kan röken bero på kortslutning i batteriet eller att det är gammalt? Eller bero på att generatorn inte fungerar?
Vad kan det gnisslande ljudet bero på? Torkad rem? Såg ut som att drivhjulet snurrade men inte remmen.
Jag är helt novis när det kommer till bilar så därför det kanske ser lite luddigt ut i förklaringarna. Jag tänker att jag försöker här då det antagligen inte är den enda bilen nånsin som stått still i över ett år och att det kanske finns någon här med kunskap.
Jag behöver bara hjälp att lyckas lokalisera vad problemet skulle kunna vara för att ta ett beslut om det är värt att fixa eller om jag bara ska sälja av skiten.
Tack på förhand!
Victor
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Aygo 2007

Inlägg av Glenn »

Om remmen snurrar men inte nåt hjul så är det ju där du har både gnisslet och lukten.

Försök lista ut vad det är som står still.. generator ? spännrulle ? vattenpump ?

Ta en bild och rita en pil och posta bilden här annars.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Vikke1980

Inlägg av Vikke1980 »

Tack för svar!
Tyvärr står bilen kvar hos exet så jag kan tyvärr inte ta någon bild just nu. Sedan så var det remmen som var still och skulle gissa på att det var vevaxeln (?) längst ner till vänster som snurrade.
Bild på ”hjulet” som snurrade.
Bild på ”hjulet” som snurrade.
IMG_2888.jpeg (141.05 KiB) Visad 409 gånger
Användarens profilbild
Neblade
Moderator
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Inlägg av Neblade »

Då får man nog lossa remmen och känna på alla hjul, se att allt roterar fint och tyst.
Mattias Johansson
Toyota Club Sweden
Skicka PM

Toyota RAV4 Plug-In -23
Toyota Avensis -08
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla -05
1xCorolla T-sport -02
1xCorolla -98
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Har inte aygon den där idiotiska AC-kompressorn utan koppling ? ..isåfall skulle jag misstänka den..

Men du får göra som neblade säger, testa att röra på alla hjulen och se vilket som sitter fast, du behöver inte ta loss remmen bara slacka på den, man känner rätt fort huruvida hjulen kan röra sig.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Vikke1980

Inlägg av Vikke1980 »

Jag vet faktiskt inte.
Tack för era svar! Jag får testa och se vilka hjul som snurrar men just nu lutar det åt att jag ska sälja den för skrotpris då den ändå bara ger mig huvudvärk för att den existerar i mitt liv 😅
Skriv svar