Har en Toyota Aygo från 2007 där jag undrar vad det kan vara för fel.
Den har endast rullat ca 10000 mil och är egentligen i fint skick bara att exet låtit den förfalla
Pga ett jobbigt ex som haft bilen i sin behållning så har bilen blivit ståendes i över ett år och ser ut som ”hej kom och hjälp mig inuti”.
Så till problemet/problemen:
Den går ej att starta (misstänker kasst batteri). Har provat med startkablar och elstarten utan resultat. När motorn försöker dra igång så gnisslar det ganska högt och det ryker från startkablarna
Kan röken bero på kortslutning i batteriet eller att det är gammalt? Eller bero på att generatorn inte fungerar?
Vad kan det gnisslande ljudet bero på? Torkad rem? Såg ut som att drivhjulet snurrade men inte remmen.
Jag är helt novis när det kommer till bilar så därför det kanske ser lite luddigt ut i förklaringarna. Jag tänker att jag försöker här då det antagligen inte är den enda bilen nånsin som stått still i över ett år och att det kanske finns någon här med kunskap.
Jag behöver bara hjälp att lyckas lokalisera vad problemet skulle kunna vara för att ta ett beslut om det är värt att fixa eller om jag bara ska sälja av skiten.
Tack på förhand!
Victor