MR2 mk3, motorbyte eller renovering?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Fiddelino
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 0
PostOrt: Stenkullen

MR2 mk3, motorbyte eller renovering?

Inlägg av Fiddelino »

Jag har en MR2 från -00 som drar ohemult mycket olja (typ en halvliter per tank bensin). Enligt amerikanska forum så är detta ett standardfel som beror på en lång kedja av händelser som börjar med felkonstgruerade kolvar och slutar i damm från förstörda förkattar som river spår i cylinderväggarna. Konsensus verkar vara att ett motorbyte är så mycket enklare och förhållandevis billigt att en renovering inte är lönt. Man rekommenderas också att tömma förkattarna.
Jag håller nu på att undersöka alternativen. Vad jag kan hitta så verkar det vara obefintligt utbud av det mesta till dessa i Sverige. Kan någon rekomendera seriösa firmor i Sverige som säljer t.ex. renoveringskit, utbytesmotorer, avgassystem, m.m?

Updatering: Lutar preliminärt åt en omborrning av cylinderloppen, nya kolvar och lite smått och gott runt omkring. Kanske passar på att upppgradera med 6-växlad låda när jag ändå är igång. Snälla, tipsa om motorbyggare och/eller modiferare som har erfarenhet av MR2 mk3, junärmare göteborg desto bättre.