Har bara haft 3växlar i nån /några månader. bara 1 an 3an och 5an. 4an samt back försvann vid en hård acc vid växling 1an till 2an.
hur som helst så hade den ena vajern gått av. idiot toyota ville ha 3500kr per vajer. så det fick bli beg. köpte dubba uppsättningar. bra att ha då dom är gamla och kan rycka av .
började med att ta loss insugs burk och insugs rör lmm samt kokaistern. den sket jag i att koppla in för överigt sen igen.
insåg att man ganska lätt kom åt vajarna sen efter detta borttaget. vädigt smart fastsättnings system på vajarna. lätta att ta av. sen gick jag in i bilen och krokade av bägge eftersom jag inte visste vilken vajer som det skulle bli.
steg 3 var att gå under bilen och försöka hitta var vajarna kom ut ur torpedväggen, kunde bara skymta nåt bland slangar och styr grejer uppefrån.
gick under insåg att vajarna hade nån slags täckbricka i både gummi och plast som var fast skruvad. och allting satt precis framför en styr grej. ett tjockt rör liksom. antar att det är en del av kuggstyrningen, ur som helst så var det ett puckat plats efterom skruvarna knapt gick att få ur eftersom det var så tajt mellan styrnings grejern och torped väggen. typ 7mm eller nåt. hade japanarna placerat hålet 15mm högre upp så hade det varit betydligt lättare. så detta var inte genom tänkt.
fick loss skiten men fick ta en hammare och en huggmejsel för att slå loss all skit tillslut ändå. orka inte pilla mer. fastän alla skruvar var ur gängade.
men så var det löst.
började dra ur vajern utifrån. men det stoppa med engång. fick jag gå in och leda den ,mer rätt och hjälpa till. sen under bilen igen och dra. men det tog stopp ganska med engång. såhär höll jag på i ca 30-45min, sen tröttna jag och kapade av den jävla vajern med en PLF luft driven liten sticksåg typ. det var ett helvete att såga av skiten oxå eftersom det var ett slags vajer hölje oxå.
men när det äntligen var av så gick det banne mej att få ur skiten. men vara om man drog ändarna åt var sitt håll. den yttre från utsidan och inre från insidan. = det hålet som vajrarna var dragna igenom original gick inte att få ut igenom. det är nån slags klumpiga metall klumpar i varje ända som ställer till det på vajararna.
sen tog jag den nya vajern (beg) och försökte mata in vajern igenom samma hål som den gamla . men icke höll på att meckla ett jävla tag sen sket ja i det.
såga upp ett hål med plf en över katten ca 20-25cm framför spakstället ocg drog in vajern där i stället med en bensin slang över som slitage skydd.
längden räckte knappt men precis. tajt, fördelen efter bytet är att alla växlarna som den vajern skötte mkt tajtare och backen skrapar inte längre och känns mkt tajtare.
så gjorde jag. hur sjutton gjorde ni?
jag har ändå god mekar vana ..
byta växel vajrar på st 162 inte helt enkelt.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige