Motorlampa Yaris Turbo -04

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
engestrom
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 13 jan 2014, 19:42:39
Bilmodell: Toyota Yaris Turbo
Årsmodell: 2004
PostOrt: Bromma
Land (Country): Sverige

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av engestrom »

cheetah1 skrev:Aldrig testat, men jag har fått för mig att deras: http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.html ska kunna vara rätt bra. Biltema har lite, men jag hittar ingen på 2½ tum.
Detta ska undersökas. Har hittat andra oxå på diverse sidor om man googlar, men har ingen erfarenhet av bra/dåliga.
YarisMek skrev:En läcka innan sista syresensor kan kasta värden helt åt skogen, o ge en felkod. Så skulle testa svetsa det, radera felkoderna o se. Annars fortsätte felsöka. O bra stift gör mye

Sen är frågan om förra ägare, om han gjort bytet själv eller i en Riktig Toyota verkstad. För om toppen är inte ordentligt/rätt dragen, eller om toppen var skrev så kommer han läcka vatten. De är oerhört viktigt gå igenom allt extremt noga om något sånt har hänt. och byta alla packningar o packbox som tillhör till stor renovering som sån. Bilen drar way för mye kylarvätska, o de kan ju vara "hand-havande" fel av jobben som gjorts på den.
Läckan på avgassystemet sitter efter sista syresensorn, så som sagt, osäker på om den läckan gör nått. Jag tror ej faktiskt.
Vet ej vem som har utfört jobbet, han själv eller verkstad. Måste svara PASS på den frågan.
Jag hade tänkt att byta topplockspackning själv, ska bara försöka få reda på vilket moment de ska dras med. Men när jag ringde till toyota och frågade vad dom skulle ha för att byta topplockspackning och jag fick svaret " mellan 30-50,000kr" så blev jag inte speciellt intresserad av att lämna in den.


//Emil
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av GT4-R »

Köpte du denna bil i Sandviken- Valbo - Gävle?.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
engestrom
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 13 jan 2014, 19:42:39
Bilmodell: Toyota Yaris Turbo
Årsmodell: 2004
PostOrt: Bromma
Land (Country): Sverige

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av engestrom »

GT4-R skrev:Köpte du denna bil i Sandviken- Valbo - Gävle?.
Killen kom från Gävle men vi möttes i Tierp. Något man bör veta om?


//Emil
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av GT4-R »

Var själv lite sugen på den. Men jag kollade aldrig in den. Hoppas det löser sig
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
engestrom
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 13 jan 2014, 19:42:39
Bilmodell: Toyota Yaris Turbo
Årsmodell: 2004
PostOrt: Bromma
Land (Country): Sverige

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av engestrom »

YarisMek skrev:Kan du läsa om dom jobbar med din obd läsare?
Om det är så alla syresensorer jobbar, och ger rimliga värden (sensor 1 jobbar mycket på gas, och sensor 2 är med stabil). Så bör de va ok.
Jag kan tyvärr inte kolla värdena med min obd2 läsare. Så jag har ingen aning om hur syresensorerna jobbar.
GT4-R skrev:Var själv lite sugen på den. Men jag kollade aldrig in den. Hoppas det löser sig
Du är inte sugen längre då? Priset är bra ;-)


Jag har inte grävt djupare i detta då jag inte kört bilen så mycket senaste månaden, men jag är i behov av den så kan inte ställa av den heller för att börja meka och plocka isär delar.

//Emil
engestrom
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 13 jan 2014, 19:42:39
Bilmodell: Toyota Yaris Turbo
Årsmodell: 2004
PostOrt: Bromma
Land (Country): Sverige

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av engestrom »

Hej igen!

Har lagat bilen en del men problemet kvarstår fortfarande att motorlampan tänds och lämnar felkod P420.

Jag har bytt katalysator.
Jag har bytt bakre lambdasond (efter katten).
Läckan på kylsystemet är åtgärdat.
Jag har gått över och tätat samtliga skarvar på avgassystem.

Katten jag köpte var av en liten billigare variant, någon sportkatalysator från KL Racing.
Kan det vara så att katalysatorn inte fungerar ihop med bilen?
Lambdan köpte jag från biltema.

Att jag köpt snikgrejer borde i min värld inte spela någon roll. Men sen är jag inte expert heller och vänder mig till er.
Har någon nytt bra tips på hur i h*lvete jag kan få bukt på motorlampan!?

Kommer snart att få firmabil så då ska denna raket säljas. Är det någon som känner sig sugen på att ta över mina problem?

//
Emil
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Några frågor....

Sitter nya katalysatorn mellan lamdasonderna?
Annars kan det omöjligt funka.

Toyotor äe kinkiga med katalysatorerna. Det är inte säkert att en universal duger åt den.

Var det fel på orginalsonden?
Den är nog annars bättre än biltemas universal, som inte är riktigt bra till någon bil.

Har du tagit bort felkoden, eller väntar du på att den ska slockna själv?


Micke.
engestrom
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 13 jan 2014, 19:42:39
Bilmodell: Toyota Yaris Turbo
Årsmodell: 2004
PostOrt: Bromma
Land (Country): Sverige

Re: Motorlampa Yaris Turbo -04

Inlägg av engestrom »

Japp den nya sitter mellan lambdasonderna (på samma ställe där den satt innan).

Om jag har förstått rätt och ska tro på annat löst folk man har ventilerat detta problem med så är det ett ganska vanligt fenomen att felkod P0420 dyker upp efter att man kliver upp på större avgassystem och/eller fullflödeskatt.
Var och köpte en celfix idag som är en förlängning av lambdan så att man får strypningen i lambdan istället för i avgassystem som man egentligen skulle fått om man hade originalsystemet kvar. Satte dit den idag och har inte kört så mycket så vet ej om det har hjälpt eller inte än. Jag har släkt lampan själv. Om felet kvarstår tänds den snart igen. Har säkert släkt den där lampan ungefär varannan dag i 6 månaders tid nu :-).

Jag var och bes bilen för någon vecka sen och fick fel på lambdavärdet så utgick ifrån att den var dålig och därför bytte jag. Jag plockade även ur den när jag bytte katt förut och kunde konstatera att den var ruskigt sotig. Men har inte så mycket att referera till. Men jag klippte kablarna till orginallambdan så att få tillbaka den är bara att glömma.

Var och bes bilen idag och hade fått ner lambdavärdena iaf.

//
Emil
Skriv svar