Sida 2 av 10

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Postat: ons 29 jan 2014, 15:16:53
av fireblade
Dagens arbete, slipat ner gjut-ytan och lackat torrsumpen :thumbup:

Bild

Passade på att beställa lite delar från eBay idag när jag ändå var i farten, får se när det landar...

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Postat: ons 29 jan 2014, 16:48:28
av Glenn
:thumbup:

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Postat: ons 29 jan 2014, 20:00:22
av Kapten Haddock
Shit av avis ja blir.
Står ju lite i valet o kvalet hur ja ska göra med motor.
Då ja troligtvis kommer sälja bilen sen så känns det dumt att börja på nått
Värre motorbygge. Blir nog att org renovera 2tn först o främst.

Va e de för speciell diff,

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Postat: ons 29 jan 2014, 23:57:44
av fireblade
Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är för diff, det finns ett Toyotamärke på den så det är troligen Toyotas egna för rally, den är tydligen ställbar..

Ja det är svårt det där med motor och man vill ju inte lägga ner en förmögenhet och samtidigt ha bra effekt...

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Postat: tor 30 jan 2014, 14:06:53
av Hornlund
Vilka tuffa prylar du har, men varför överger du det gamla blocket? Kostnadsfråga eller några fördelar som jag missar?

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Postat: tor 30 jan 2014, 15:00:01
av fireblade
Hornlund skrev:Vilka tuffa prylar du har, men varför överger du det gamla blocket? Kostnadsfråga eller några fördelar som jag missar?
Lite både och, det gamla blocket har en cylinder man har svetsat i och det funkar kanske bra som det är men vill man ha det perfekt så får man sätta i foder alternativt bygga i nytt block, det var tanken från början men efter att ha sett hur mycket special det är som är bearbetat och modifierat i blocket så inser jag att det kommer kosta mycket pengar att bygga ett helt nytt.

Eftersom bilen inte ska tävlas med så anser jag det inte värt att bygga en så pass avancerad motor utan bättre att bygga på ett standard 3T block och flytta över godbitarna som jag kan använda, jag tappar kanske 20 hkr men det är av mindre betydelse för mig i nuläget, de pengar jag kan få för blocket för den som vill ha en 2L vev betalar troligen en hel del av renovering och bygget av den nya motorn...

Så det är både ekonomi och lite sunt förnuft :thumbup:

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Postat: tor 30 jan 2014, 16:26:41
av ele92
härligt bygge! :thumbup: vad tror du att efekten blir ;)

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Postat: tor 30 jan 2014, 16:56:56
av fireblade
ele92 skrev:härligt bygge! :thumbup: vad tror du att efekten blir ;)
Vet inte riktigt men gärna i närheten av 200 så är jag nöjd :)

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Postat: tor 30 jan 2014, 17:28:20
av Hornlund
Riktigt sunt resonemang, men jag blir ju onekligen nyfiken på hur du fått fatt i den där maskinen från första början. Det är något speciellt med motorer som fått gå tävling, kan bli ganska knepigt att få till på ett bra vis utan alla facit från de som ursprungligen byggde den.

Låter som du kommer att få duktigt med krut i den nya motorn ändå :thumbup:

Re: Motorbygge Celica GT 1975

Postat: tor 30 jan 2014, 17:46:59
av fireblade
Hornlund skrev:Riktigt sunt resonemang, men jag blir ju onekligen nyfiken på hur du fått fatt i den där maskinen från första början. Det är något speciellt med motorer som fått gå tävling, kan bli ganska knepigt att få till på ett bra vis utan alla facit från de som ursprungligen byggde den.

Låter som du kommer att få duktigt med krut i den nya motorn ändå :thumbup:
Det är en lång historia, från början byggdes bilen av en kille i Stockholm, tydligen var han vän med en man vid namn Tom Avellan som var en grym motorguru, han hjälpte tydligen ett Italienskt F3 team att bygga motorer, av någon anledning så hamnade en sådan motor i min Celica men killarna som byggde bilen stannande av och bilen blev stående, så småningom såldes den till en annan kille här i Hässleholm som tänkte bygga klart, tyvärr blev den stående på nytt och när jag till slut fick loss den så hade den stått i ca 14 år...:)

Jag gjorde iordning bromsar och besiktigade, två anmärkningar...:)

Motorn gick inte riktigt bra så jag renoverade förgasarna (Dellorto 45:or) och åkte ner till Åstorp där den kördes på rullande landsväg och justerades, de trodde att jag hade ett felaktigt grenrör för motorn tappade efter 6000 varv och gav 145 hkr, jag bad dom kolla komp och det visade sig vara dålig och ojämn komp

Jag trodde först att ventilerna var ärgade eftersom motorn stått så länge, så jag lyfte toppen och insåg att även kammarna inte var riktigt dragna och hade vridit sig, troligen är detta dessutom original F3 kammar och de hade en restriktor som gjorde att de inte varvade mer än ca 6500 rpm, så nu verkar det mesta sitta i toppen :)

Kammarna är på slipning hos ENEM och toppen gås igenom, så i höst blir det ny bromsning och förhoppningsvis rätt inställda kammar och täta ventiler, så det borde bli helt andra siffror... :thumbup: