Sida 2 av 4

Re: EFI problem Celica gt4 -92

Postat: sön 01 feb 2015, 10:07:32
av Herr_sahlin
Liten uppdatering: Hållt på med plåtjobb senaste tiden på bilen men har börjat att felsöka igen..

Bränslepumpen har nu ström och tryck finns fram till spridarna. (kabelbrott till pumpen)

Motorlampan tänds inte än när man slår på tändningen. Som tidigare har sagt så jordar ju ECUn lampan och ström finns ner till ecun från lampan. ECUn har ström till sig och jord från sig.

Gnista finns fortfarande inte, ström till tändspole-tändförstärkare-ECU finns.
Kan det vara så att imobolizern som spökar eller hur bryter den?

Vad är det som skiljer Gt4 och CS modellen i ECUn?

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Postat: sön 01 feb 2015, 12:50:44
av Bempa
Om immobilizern spökar så startar bilen ändå ett par sekunder innan motorn stängs av.

Gt4 och CS ECU är ej utbytbara med varann vad jag förstått, dock har jag ej testat själv utan bara sånt jag ramlat förbi i farten vid diverse Toyota surfande på nätet. Tycker mig minnas att jag läst någonstans att det skiljer sig lite i utgångarna på ECU´n bl.a.

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Postat: sön 15 feb 2015, 19:32:25
av Herr_sahlin
Vad jag har förstått så är vissa gamla toyota så att när imobolizern inte funkar så dör dom efter nån sekund, medans vissa inte startar alls. Känns som att det skulle kunna vara ECUn med tanke på att alla kablar är genomgångna och jag får inte motorlampan att tända sig, vilket gör att det inte går att kolla felkoder, och att jag inte har någon gnista. Men man vill ju gärna vara på den säkra sidan innan man skickar iväg ECUn på reparation, alternativt lyckas hitta en beggad

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Postat: mån 16 feb 2015, 02:05:41
av Glenn
fast har verkligen en CS imobilizer original ? skulle inte tro det.. och är det en eftermonterad kan den uppföra sig precis hur som helst, den jag har i min ST205 vet jag inte vad den bryter, men bilen startar inte alls iaf.

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Postat: mån 16 feb 2015, 12:30:06
av Herr_sahlin
Pratade med toyota idag, -96 kom imoboilizer på celica. Ja som fick för mig att det satt nått på tändlåset :D

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Postat: mån 16 feb 2015, 19:13:16
av Bempa
Haha jag reflektera inte ens över det där med immobilizern, även fast jag har full koll på att det inte kom förrens -96 på Toyota.
Så mycket startspärrar som man bråkat med genom åren på dom där Toyotorna med att fladdra dörrar och smattra i låsen.

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Postat: tis 17 feb 2015, 00:39:22
av Glenn
Herr_sahlin skrev:Pratade med toyota idag, -96 kom imoboilizer på celica. Ja som fick för mig att det satt nått på tändlåset :D
Min 96'a har ingen originalmonterad imobilizer iofs :)

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Postat: ons 25 feb 2015, 19:34:48
av Herr_sahlin
Fick tag i en ECU, nyfiken som man är så öppnade man och fick då se att det var något pålött som inte finns i min original ECU.
Bilen startade ändå inte, ingen gnista fortfarande. Men kunde kolla felkoder nu och fick följande felkod som visar på bilen.
Kan det vara så att det är hallgivare som inte funkar, eller tändförstärkarn?

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Postat: ons 25 feb 2015, 20:44:10
av Pipedreams
Igf är en återkopplingssignal från tändmodulen. Sitter den fastbultad i sitt fäste? Den jordas nämligen genom det. Den sitter alldeles bredvid tändspolen. Kommer inte ihåg om det står igniter eller ignition Control module på den. Ser den ut att sitta som den ska så dra lossa, spraya, och dra åt skruvarna den sitter med.
Skönt att du fick nån slags reaktion mot innan iaf.

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Postat: ons 25 feb 2015, 21:12:54
av Herr_sahlin
Japp med nya ECUn kunde jag kolla felkoder och motorlampan tänds nu som den ska vid tändning på