Re: Mektips gds avensis gen 3/T27
Postat: fre 21 nov 2014, 13:13:49
Det är inte poängen, att inte vilken verkstad som helst kan koda nycklar kan jag tycka att det är ganska bra.. ändå.
När kravet på katalysator kom -89 och för den delen insprutning blivit den nya standarden, mer eller mindre, så tyckte man med all säkerhet att detta var rymdraketer. Idag vet vi bättre.
När ABS och Airbag kom på bredare front så var även det raketforskning för de flesta. Idag vet vi bättre.
Krav på elektronisk startspärr fr.o.m. -98, mer frekventa val av AC och andra komfortsystem ojjades det kanske inte lika mkt över men lite märkligt ändå.
Elektroniska gasspjäll var konstigt, i.o.f.s. inte helt ogrundat i.o.m. allt strul det innebar åtminstone de första åren.
Idag finns det alltifrån privatpersoner till företag som renoverar dessa enheter eftersom felen i sig många ggr kanske beror på en glapp kontakt, kallödning, igensatt ventil eller kärvande axel för ett spjäll. Vad tror ni den auktoriserade verkstaden med "originaldatorn" gör? Precis, det är sällan frågan om att reparera något utan man byter helt enkelt = reservdelsbytare.
Klart som korvspad att det alltid kommer att finnas mindre lyckade konstruktioner och komponenter på bilarna men det är inget nytt men oavsett så är landets bilförare och ägare med stor marginal totalt ointresserade att lyfta ett finger för att serva bilen själv oavsett hur lätt eller svårt det är. Vi som ändå har det intresset och/eller ekonomiska intresset kan med ganska enkla medel forska lite i om bilmodellen vi funderar på är ett vettigt alt. eller ej. Jag skulle med största sannolikhet inte köpa någon long life olja short life motor -modell, franskt/italienskt eller något som rostar så att det låter.
Bara en så enkel sak som att byta lampor, det tar inte många minuter att kolla om det finns en chans i helvete att byta utan att rådfråga NASA innan man köper en bil.
När kravet på katalysator kom -89 och för den delen insprutning blivit den nya standarden, mer eller mindre, så tyckte man med all säkerhet att detta var rymdraketer. Idag vet vi bättre.
När ABS och Airbag kom på bredare front så var även det raketforskning för de flesta. Idag vet vi bättre.
Krav på elektronisk startspärr fr.o.m. -98, mer frekventa val av AC och andra komfortsystem ojjades det kanske inte lika mkt över men lite märkligt ändå.
Elektroniska gasspjäll var konstigt, i.o.f.s. inte helt ogrundat i.o.m. allt strul det innebar åtminstone de första åren.
Idag finns det alltifrån privatpersoner till företag som renoverar dessa enheter eftersom felen i sig många ggr kanske beror på en glapp kontakt, kallödning, igensatt ventil eller kärvande axel för ett spjäll. Vad tror ni den auktoriserade verkstaden med "originaldatorn" gör? Precis, det är sällan frågan om att reparera något utan man byter helt enkelt = reservdelsbytare.
Klart som korvspad att det alltid kommer att finnas mindre lyckade konstruktioner och komponenter på bilarna men det är inget nytt men oavsett så är landets bilförare och ägare med stor marginal totalt ointresserade att lyfta ett finger för att serva bilen själv oavsett hur lätt eller svårt det är. Vi som ändå har det intresset och/eller ekonomiska intresset kan med ganska enkla medel forska lite i om bilmodellen vi funderar på är ett vettigt alt. eller ej. Jag skulle med största sannolikhet inte köpa någon long life olja short life motor -modell, franskt/italienskt eller något som rostar så att det låter.
Bara en så enkel sak som att byta lampor, det tar inte många minuter att kolla om det finns en chans i helvete att byta utan att rådfråga NASA innan man köper en bil.