Sida 2 av 2
Re: Blårök och dåliga avgasvärden
Postat: sön 10 maj 2015, 22:01:47
av cheetah1
Tomgång värmer inte upp avgassystemet särskilt mycket, det är säkert en massa kondensvatten som har bildats och ligger och skvalpar i nån ljuddämpare. Kör en runda på nån mil och gasa ordentligt, gärna på lite lägre växel än du brukar, så försvinner nog vattnet. Är den uppe i temp i vattnet är det normalt att kylfläkten startar och stoppar ganska ofta efter en stund.
Re: Blårök och dåliga avgasvärden
Postat: sön 10 maj 2015, 22:05:36
av Glenn
Har bilen stått länge kan det vara rejält med kondens i avgassystemet iofs, brukar ta ganska lång tid innan den är ute.
Din trasiga insugsluftgivare kan mycket väl orsaka ditt dåliga CO2500 skulle jag tro.
Re: Blårök och dåliga avgasvärden
Postat: sön 10 maj 2015, 22:21:19
av lavvisk
Glenn skrev:Har bilen stått länge kan det vara rejält med kondens i avgassystemet iofs, brukar ta ganska lång tid innan den är ute.
Din trasiga insugsluftgivare kan mycket väl orsaka ditt dåliga CO2500 skulle jag tro.
Bilen har inte stått mer än nån dag. Har kört ca 250 mil senaste tre veckorna.
Re: Blårök och dåliga avgasvärden
Postat: sön 10 maj 2015, 23:09:33
av cheetah1
Mm, men hur mycket har du kört den på tomgång nu när du har meckat med den? Vattnet kommer från avgaserna (vätet i bränslet förenar sig med syret i luften och bildar H2O), och är avgassystemet kallt kondenserar vattnet ut på insidan av röret.
Det finns inget annat ställe det kan komma vatten ifrån, skulle den få i sig en massa vatten genom en trasig toppackning tillexempel, och det skulle lyckas hålla sig flytande hela vägen genom motorn, så hade motorn garanterat inte gått på den cylindern, om alls. Långt långt innan det går så långt lär den istället ha bolmat vit rök och förmodligen kokat för att allt vatten är nån annanstans än där det ska vara...