Amby's Celica GT4 -91
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Ssautochrome kittet är 2,5" vilket är 6,35cm...
Turbon och insuget är lite mindre så jag fick köpa några Reducerings slangar..
www.do88.se
Turbon och insuget är lite mindre så jag fick köpa några Reducerings slangar..
www.do88.se
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Amby's Celica GT4 -91
Jag har ju en St 165, på min så har någon svetsat dit en liten balk ovanpå balkändarna som stora krockbalken sitter fast iTommen skrev:Gillar din bil och modsen skarpt.
Har en ST 165. Jag skall själv försöka mig på med Front IC och lite annat (CT26A bl.a.).
Skulle vara grymt tacksam om du kunde visa några bilder på hur du monterade Front IC:n.
nu har vi ju inte samma bilmodell exakt men i det stora hela borde man kunna göra samma.
Hur stor IC har du och var köpte du den?
Mvh Tommen
och så hänger intercoolern i den , det satt 2 fästen under också av klenare slag som inte gjorde någon nytta.
Kolla min projekttråd.
Amby : Snyggt bygge.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
- Tommen
- Inlägg: 95
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Herrljunga
- Ort: Herrljunga
- Kontakt:
Re: Amby's Celica GT4 -91
OK. Kollade dina bilder.
Hur blir kylningen när den sitter så långt upp bakom stötfångaren?
jag tänkte sätta min lite längre ner, under krockbalken för att få luften rakt in i IC:n.
Tror Amby gjort det.
Jag kan dock inte svara på om det är rätt eller bäst, men jag tror att utrymmet för förprioritering.
Måste säga att du också har en mkt spännande och givande tråd. Finns mycket att lära.
Man kan även förstå att det kostar att ligga på topp
Mvh
Hur blir kylningen när den sitter så långt upp bakom stötfångaren?
jag tänkte sätta min lite längre ner, under krockbalken för att få luften rakt in i IC:n.
Tror Amby gjort det.
Jag kan dock inte svara på om det är rätt eller bäst, men jag tror att utrymmet för förprioritering.
Måste säga att du också har en mkt spännande och givande tråd. Finns mycket att lära.
Man kan även förstå att det kostar att ligga på topp

Mvh
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Jag har inte missat ditt bygge..Tror det kan bli riktigt nice..Jonex skrev: Jag har ju en St 165, på min så har någon svetsat dit en liten balk ovanpå balkändarna som stora krockbalken sitter fast i
och så hänger intercoolern i den , det satt 2 fästen under också av klenare slag som inte gjorde någon nytta.
Kolla min projekttråd.
Det kanske inte syns skit bra på mina bilder men där IC sitter på min får den friskluft över hela kylet...
Men det är ju inte specillt stort.
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
- Bilmodell: gr A Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- Ort: Umeå
Re: Amby's Celica GT4 -91
kolla in bilderna på min bil, har en ic från en evo VI passar riktigt bra och gott till våra rallybilar! vet ej om dom är billiga men dom passar bra på 165 an iaf.Tommen skrev:Gillar din bil och modsen skarpt.
Har en ST 165. Jag skall själv försöka mig på med Front IC och lite annat (CT26A bl.a.).
Skulle vara grymt tacksam om du kunde visa några bilder på hur du monterade Front IC:n.
nu har vi ju inte samma bilmodell exakt men i det stora hela borde man kunna göra samma.
Hur stor IC har du och var köpte du den?
Mvh Tommen
tror jag har bilder på gamla sidan.. annars bara att fråga.
kanske lite fel i tråden

Ingen minns en fegis!!
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Amby's Celica GT4 -91
Ska inte vara ett problem med det gapet som gt4orna har i fronten.. skulle det ändå vara så ,så kan man ju fräsaTommen skrev:OK. Kollade dina bilder.
Hur blir kylningen när den sitter så långt upp bakom stötfångaren?
jag tänkte sätta min lite längre ner, under krockbalken för att få luften rakt in i IC:n.
Tror Amby gjort det.
Jag kan dock inte svara på om det är rätt eller bäst, men jag tror att utrymmet för förprioritering.
Måste säga att du också har en mkt spännande och givande tråd. Finns mycket att lära.
Man kan även förstå att det kostar att ligga på toppMvh
upp hål i stötfångaren för att få in mer luft , i samma höjd som nr-plåten sitter, har faktiskt fundrat på det för oljekylningen kommer ju högre upp.
Kul att ni båda tycker om projektet.

Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Hopp.. då har jag flyttat oljefiltret.. Hade inte tillräckligt med slang för att installera kylet.
Den slangen och dom slangklämmorna som hängde med tyckte jag först såg lite lågbudget ut men dom sitter som fan och lär inte låsna..
Men jag ska ändå prata med en speciallist och fixa riktigt värmetåliga slangar och snabbfästen.
Men nu vet jag att det passar och fungerar..
Kunde till och med köra med original vatten kylningen för oljan som original oljefiltret sitter på.
Så här ser det ut.. Dålig kamera..

Den slangen och dom slangklämmorna som hängde med tyckte jag först såg lite lågbudget ut men dom sitter som fan och lär inte låsna..
Men jag ska ändå prata med en speciallist och fixa riktigt värmetåliga slangar och snabbfästen.
Men nu vet jag att det passar och fungerar..
Kunde till och med köra med original vatten kylningen för oljan som original oljefiltret sitter på.
Så här ser det ut.. Dålig kamera..

-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Amby's Celica GT4 -91
vart ju nice! du hitta plats i allafall! 

Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Ja hur du lyckats få plats med alla dina prylar är ett mysterium...JohanRocker skrev:vart ju nice! du hitta plats i allafall!
Farsan hjälpte mig installera det här och han sa ...
"Du köper du inget mer som ska sitta i motorummet, för det finns inte någon mer plats!"
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Amby's Celica GT4 -91
hehe ja jag tror att jag sitter i samma sitts, har massa saker som ska dit, men har ingen aning vart jag ska få plats med detamby skrev:Ja hur du lyckats få plats med alla dina prylar är ett mysterium...JohanRocker skrev:vart ju nice! du hitta plats i allafall!
Farsan hjälpte mig installera det här och han sa ...
"Du köper du inget mer som ska sitta i motorummet, för det finns inte någon mer plats!"

snyggt bygge btw

Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen