Sida 2 av 2
Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan
Postat: tis 26 apr 2016, 14:13:25
av Nizzehult
Låter inte helt ologiskt.
Ska ändå byta kamrem snart och då kanske man ska göra två flugor på smällen. En ny pump kostar runt €30 i Tyskland.
Men för sakens skull vore det trevligt att få lära sig hur man tar reda på om det finns ett pytte-läckage genom vattenpumpen.
Har även en äldre husbil med en omodern Fiatmotor. Just när den ställdes av i höstas och backade in den för slutförvaring så observerade andra att det rann rejält med vatten från den. Felet lokaliserades till vattenpumpen, den hade gett upp där och då och det hade varit helt tätt utan minsta läckage eller missljud fram tills dess (den har gått runt 21' mil). Men det är ju en Fiat...

Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan
Postat: tis 26 apr 2016, 18:39:25
av tobo
Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan
Postat: tis 26 apr 2016, 20:57:19
av cheetah1
Nizzehult skrev:Men det är ju en Fiat...

Där sa du nåt. Bytte bildelsbatteriet på våran husbil (också byggd på Fiat) nu i förra veckan. Tog totalt ungefär 4 timmar fördelat på två dagar. Fick skruva sönder halva bilen. Det jävliga är att det inte krävdes så mycket ("bara" strålkastaren och en plåtbit som sitter ivägen för den) för att få ut själva batteriet, men sålänge ingen uppfinner ett verktyg som kan skruva loss en 10 mm mutter monterad på insidan av polskon (på batterisidan) med bara 5 cm kvar till plåten ovanför måste man montera bort strålkastaren på andra sidan, servooljebehållaren, och sen lossa alla fästena till tvärbalken mellan skärmarna och pilla loss den, som dessutom, helt i onödan, är fäst i plastkofångaren som är gjord av pansarplast (plast som är tillräckligt stadig för att användas som sprängskydd på en pansarvagn) med svetsade skruv, så man måste böja undan det eländet om man inte vill ta bort den också.
Skiten såg ut som om jag höll på att byta ut motorn på den innan jag kunde börja montera ihop den igen. Vilket väl iofs inte hade varit så himla dumt heller iofs, för 122 hästar är lite sådär på en bil på 3,4 ton. Hur dom har fått till en dragvikt på 2 ton vet jag inte, den klarar knappt av att dra sig själv upp för backarna..
Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan
Postat: ons 27 apr 2016, 12:59:40
av Nizzehult
Jag har varit med om vattenpumpar som behövt bytas tidigare. Även på en Corolla. Där hade jag spänt remmen för hårt så lagret tog stryk och den började låta illa. Men inget läckage.
På en Volvo som jag hade försvann det också lite, lite vatten och det var mycket riktigt genom "skvallerhålet" på pumpen som det läckte men det rann sen vidare bakvägen på motorblocket och till en så varm del där att det hann dunsta innan det började droppa och därför var det svårt att upptäcka.
På en BMW så gick den från OK till helt slut på 15 mil, hela skoveln glappade 1cm.
Men jag byter den senare i vår, inget snack.
Nu blir det här lite OT men jag kan bli fullständigt skogstokig på idiotiska konstruktioner liknande den du beskriver som endast beror på att man vill spara några korvären vid tillverkning och sammansättning och skiter i de som ska äga och serva bilen.
På samma bil så har kupéfläkten lagt av och jag har nu insett att jag måste riva halva bilen för att komma åt att byta den...
Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan
Postat: ons 04 maj 2016, 15:55:28
av Nizzehult
Besiktade pärlan idag.
U.a.
Men besiktningsmannen hann ändå köra upp den på rullarna innan jag hann vara med.
Till skillnad mot för tidigare besiktningar på annat företag så bad han så mycket om ursäkt att han missat detta och frågade om jag trodde att bilen hade skadats nu.
Nä, men skriv in det som en notering i alla fall. Sen provkörde vi den gemensamt för att se om nåt hänt.
Mycket fin under, fick beröm!
Såg en antydan till fukt/läckage i bakaxelklumpens ingång så det måste jag nog kolla upp.
Bara att köra vidare alltså!
Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan
Postat: ons 04 maj 2016, 22:57:20
av Glenn
Numera ska dom få upp en stor fet varning i deras besiktningsdator när det är bilar med dispens.
Jag pratade med besiktningsmannen om det sist jag besiktigade, efterssom man kört bil med dispens för rullarna i typ 20 år snart så har man ju vanan inne att ALLTID säga "du vet att du inte får köra den i bromsprovaren va ?" det första man gör, men nu sist sa han att "Jag vet, numera får vi upp en vaning på datorn om det är en sådan bil, titta här" och så visade han sin handdator.
Nån gång för länge sen när jag skulle besiktiga ST205'an var det annorlunda, då sa besiktningsmannen sturskt att "Jodå, toyotor får man köra på rullarna", jag sa nej, han sa jo, jag sa nej igen och han sa "Du vet att vi har pärmar där vi kan kolla sånt i va ?" och jag sa "Då får du kolla i dom", och så spatserade han iväg och kom tillbaka och såg lite nedstämd ut och sa "Du hade rätt, den får inte testas, men vissa toyotor får man köra i rullarna"
Re: Corolla 4 (AE103, 4WD) klonkljud från drivlinan
Postat: fre 06 maj 2016, 11:01:28
av Nizzehult
Det här var Dekra. Vägrar åka till Opus för där har jag haft ett pucko som är helt oresonabel, se denna tråd:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... t=rullarna