Sida 2 av 3
Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?
Postat: sön 14 aug 2016, 22:16:39
av cheetah1
Leta rätt på något riktigt rakt, tillexempel en bra stållinjal, och lägg på lite olika håll på undersidan av toppen. Lys med lampa från andra hållet. Ser du nåt ljus på nåt skumt ställe så är den skev.

Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?
Postat: sön 14 aug 2016, 22:57:02
av Nizzehult
Nej, jag har i princip bara lagt toppen i en balja så att all olja ska rinna av men jag ska givetvis undersöka den mera noga i morgon. Kan man verkligen se sprickor om dom är så här små?
Jag vet hur man kollar skevheten på en topp men små sprickor?
Sen undrar jag hur viktigt det egentligen är att byta ventiltätningar? Saken är den att jag kanske inte hinner få några innan resan om jag beställer dem idag och det är ju inte oljeförbrukningen som är problemet här.
Här är en bild. Medvetet högupplöst så att man kan se skillnaderna.

Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?
Postat: tis 16 aug 2016, 14:19:38
av Nizzehult
Uppdatering.
Har kollat med en stållinjal och visst, det finns en liten skevhet i mitten över 2:a och 3:ans cylinder där man kan ana ljusinsläpp.
Då åkte jag till en firma som planar toppar dagligen.
Han säger så här:
1. Det går inte se skevhet med en linjal som du gjort om det inte är väldigt skevt, man måste mäta med klocka.
2. Plocka för guds skull inte ut ventilerna om du inte tänker fräsa om sätena för den uråldriga metoden med att rulla ventilerna med slippasta i sätet för hand gör det troligen sämre än det varit tidigare!
3. Det vita som syns på några av insugsventilerna är troligen vatten så det är där läckan finns.
En omplaning blir det alltså.
Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?
Postat: tis 16 aug 2016, 22:31:43
av Glenn
..Fast man slipar ju in ventil mot säte med ventilpasta EFTER att man har fräst in dom.. menar han att dom inte gör det alls ?
Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?
Postat: ons 17 aug 2016, 09:44:29
av Nizzehult
Han menar att det är meningslöst att slipa in ventilerna utan att fräsa om sätena. Det var nog underförstått att man även ska slipa in dem efter man har fräst men han menar alltså att det gör mer skada än nytta att bara slipa in dem.
Jag har renoverat toppar med ventilsallad utan omfräsning men då har det ju rört sig om nya ventiler. Hade bilen varit nyare/dyrare så kanske jag hade kostat på en fräsning men på en bil i denna prisklass vill man hålla renoveringskostnaden låg.
Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?
Postat: ons 17 aug 2016, 10:08:32
av Micke2
Trams!
Jag har slipat om ventiler i bilar, MC, ATV, gräsklippare, utan att fräsa om sätet.
Om sätet har en skada är en annan sak.
Blir slipytan jämn och fin, och inte har smalare anliggning någonstans så är det helt ok!
Totalt nedsotade ventiler har jag satt i pelarborrmaskinen, och försiktigt putsat till dom lite.
Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?
Postat: ons 17 aug 2016, 23:12:28
av Nizzehult
Ja jag är ingen expert inom området men han var det.
Han fnös föraktfullt åt mina planer; "Ja så kanske man gjorde på 60-talets motorer men idag duger det inget till".
Och han underströk att jag troligen redan hade tillräckligt tätt och knappast skulle uppnå något med min metod.
"Dessutom blir det slippasta kvar där som är omöjlig att få bort" avslutade han med.
Han erbjöd sig visserligen att fräsa men det ville han givetvis ha betalt för så jag avböjde. Kan det ha varit hans syfte?

Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?
Postat: lör 20 aug 2016, 12:44:34
av Micke2
Du har ju inte kompressionsproblem, så ser dom bra ut, så kan du strunta i ventilerna.
Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?
Postat: mån 29 aug 2016, 14:06:30
av Nizzehult
Micke2 skrev:Du har ju inte kompressionsproblem, så ser dom bra ut, så kan du strunta i ventilerna.
Låter logiskt.
Har varit bortrest så jag åkte och hämtade den nyplanade toppen i dag. Under tiden har även packningen kommit.
Jag frågade verkstan om den var mycket skev:
"ja nästan 3/10 mm som mest så den här hade du aldrig fått tät".
Kan inte bedöma om han har rätt men det känns skönt att ha gjort det i alla fall, nu blir det ihopskruvning!
En fråga: försöker få rent på motorblocket där gamla packningen suttit men det har bränt fast svarta partier av denna så att den nästan har förenat sig med blocket! Har använt en bred skrapa med en typ av rakblad. Kan/bör man använda ett fint slippapper eller blir det för mycket? Det är lite lurigt för det känns jämnt med fingrarna men när man skrapar på vissa ställen där det ligger kvar nåt svart så får man ändå bort nåt som släpper.
Re: Bubblar i expansionskärlet, 7A-FE. Men varför?
Postat: mån 29 aug 2016, 20:42:58
av Glenn
En välslipad packningsskrapa är ju det bästa, men helt rent får du det ju oftast inte.
Finns speciellt medel att lösa upp packningsrester med också om man vill.