Smått och gott
Det var hyggligt spännande att plocka ut krockkudden. Det är den mekaniska varianten så den behöver bara lite våld på fel ställe för att lösa ut. Men det gick bra och ligger i säkert förvar för eventuellt bus framöver.
Eftersom det är en kombibil och tanken med tillhörande pump är tvungen att vara brandsäkert skild från övriga kupén blev det till att bygga en låda för att det skulle få plats. Alternativet är att hänga det under bilen där originaltanken sitter enligt regelboken. Men att ha tanken med pump hängandes under är en halvdan lösning med tanke på grussprut och annat så jag byggde i gamla reservhjulsbaljan.
Hittade lite gamla plåtar med bockad kant som fick sätta livet till. Använde papp för att göra mall ner i baljan och lade till en kant jag kunde vika ut. Så det blev bra till slut. Efter att bilderna är tagna är det tätat med någon form av massa som ska vara hyggligt kemikaliesäker.
Locket på. Det blev en bra lösning till slut och med gummilist i locket så borde det vara ganska säkert. De röda plåtarna som använts här och som kommer att dyka upp framöver är från gammal butiksinredning. Återvinning.
Satte excenterlås på bägge sidor och en R-sprint som ser till att det inte släpper. Nu saknas bara färg.
Så dags att tjuvtrimma luftburken. Nytt filter och hålborrning. Både lägre vikt och bättre andning. Eller nått...
Byggde mig ett fjäderbensstag. Enklast möjliga men med möjlighet att släppa bara staget om man behöver stressmeka. Staget är ett stag från ovan nämnda butiksinredning. Fick skarva för det fanns ingen bit som var lång nog.
Och så här ser det ut när färgen torkat och det kommit på plats. Om det gör någon skillnad för väghållningen vetetusan men det ser i alla fall till att inte tornen säckar om man åker på någon smäll.
Nästa projekt blev att flytta oljekylaren. Så som rören är dragna från fabrik går de framför krockbalken och blir därmed utsatt om det skulle bli någon smäll framtill. Klämma ihop eller av oljerör känns inte som en bra idé.
Så här blev placeringen. Svårt att se på dålig bild men nu är det slangar som går bakom frontbalken.
Jag svetsade en mutter för bredbandslambdan på främre röret men det blev dåliga gängor där. Vi har rätt mycket konstiga gängverktyg men inget för M18x1,5 så då fick jag en anledning att beställa.
Hittade en hel hög med tum-bultar som var strax över 18mm. Perfekta att svarva ner för att göra pluggar till uttaget för bredbandslambdan. Gött att kunna använda svarven när man gängar. Brukar fungera rätt okej att få gängverktyget att gå rakt när man har bra stöd.
Tack vare kimdrummel här på forumet hade jag några muttrar liggandes som jag nu kunde komplettera med pluggar. Visserligen är skallen stor men i detta fallet är det bra med plats. Skulle det vara trångt har jag ju verktyg att göra smäckrare pluggar nu.
Viasat motor med Nascar rullar på garagedatorn. Så klart med Toyota i spets i form av den sympatiske Martin Truex Jr.
Dags att bygga hasplåt. Det blev återvinning av diverse gamla plåtar som farsan hade liggandes. Fick svetsa i lite grövre material och då var det dags att leta fram pinnsvetsen. Farsan är gammal svetsare så all önskad utrustning finns. Dessutom dimensionerat för att laga traktorer. Så att fräsa på med pinne i 6mm plåt är barnlek. Roligt att träna på sånt som inte kräver exakt precision. Dessutom är denna svetsmetod inte så kinkig vad gäller lite orenheter i materialet såsom rost mm. Så klart OK 48.00
Jag gjorde en "skida" under skarven till växellådan under diffhuset. Jag har spräckt en låda på folkracebana till en Celica en gång då det högg fast en gjutningen vid denna skarv. Har gjort liknande skydd på min Celica och klarat mig sedan dess.
Här syns stora hasplåten under motorn. Fäste den i främre balken och sedan i tvärbalken i framvagnen som går bakom motorn. Svetsade dit muttrar så man snabbt kan plocka ner den om man behöver.
Så var det dags att ge sig på väghållningen bak. Extra dämpare vill jag montera för att få den ganska styv. Det gör bilen lite mer överstyrd vilket jag gillar. Först var hålsågen framme på högersidan. Innanför längsgående balk bakom hjulet.
En bit tre tums avgasrör och lite plåtar så blev det ett stötdämpartorn av enklare modell.
Eftersom bilen inte är symmetrisk bak på grund av påfyllningsröret till bränsletanken fick det bli en annan lösning på vänstersidan. Jag velade lite vilken dämpare jag skulle välja så det syns ett par olika "skisser" på bilden.
Det blev DeCarbon till slut och för er som inte känner till det var det ett märke som gjorde riktigt bra stötisar förr. Just dessa är till någon Camaro tror jag och var ett traderafynd för ett par hundralappar.
Så här blev det till slut på vänstersidan. Lite färg på det här nu så.
