Tidigare, när garantin var 8år/15.000mil så betalade varje handlare 3.500kr per bil, för garantin. Ca 5 år sedan en säljare sa det. Så säkert 5k, eller mer idag. Framförallt som den är ännu längre nu. Läggs naturligtvis på priset, men en hygglig trygghet att ha.
Jag har bara haft den garantin på en bil. Min Avensis Sol -01. Och just på den bilen började motorlampan lysa, 2ggr. Båda ggr byttes syresensor på garantin. Fanns 4st, så det var inte samma sensor. Den blev inlöst av Folksam, efter en mindre kollision vid dryga 33.000 mil. Inga fler syresensorer behövde bytas efter dom två före 15k mil, som väl var. Övriga har varit felfria, sånär som hög oljeförbrukning på 01an när den gått över 25.000 mil, och 2,4 när den gått över 15.000 mil. Nuvarande är felfri än sålänge, men den är det ju nybilsgaranti på nåt år till.
Förra bilen Avensis -13 körde jag strax under 10.000 helt felfria mil med oxå. Innan den, Avensis -08. Började dricka olja vid 15.000 mil. Xenonstrålkastarna byttes på goodwill vid 13.000 mil, då ljuset var bedrövligt dåligt då, trots nya xenon lampor. I ärlighetens namn, var halvljuset inget vidare även med nya strålkastare, men betydligt bättre. Annars inget fel vid 20k mil, när jag bytte in den.
04an släppte toppen på vid nästan 27k mil. Var en barnsjukdom jag visste om, åtgärdad med djupare gängning fr.o.m -05 på 2.0 bensinarn. Den började oxå dricka olja över 20k mil, kom jag på nu när jag skrev. 98an bytte jag in på Toyota i Norrtälje när jag köpte 01an. Vid 13.500 helt felfria mil.
Alla bilar har varit fullservade hos Toyota hela tiden.
Ofattbart många mil jag körde tidigare i mitt liv. Nu är jag nog nere på ca 2500 mil om året
