Re: 87 Starlet GT4 update och Dynodags
Postat: tis 16 mar 2021, 10:30:10
Jahapp, jag är nog den mest icke frekventa skrivaren här då jag hänger mer på rejsa.
Vad har då hänt med min Starlet?
jag har bytt sprut till ett Link PnP G4x och i helgen så kördes den i dyno för att få en lite trevligare maskin.
Då jag inte gjort någon hemläxa alls så gick det sådär i försök 1 och 160whp var allt den gav och org wg öppnar på futtiga 0,35 i fjäder 0,3 på varv... Med 100% reglering så 0.6 bar
. (tydligen ger de inte mer enligt bli ATS som väl anses som skickliga på MR2or
Med lite bonnmek o norrländsk iver så hakades en extern fjäder fast på armen (från biltemas byggavdelning okänd racerbils avdelning kanske
)
Mkt bättre 0,8 i grundtryck och styrde upp den till 1.2 bar.
Med den bedrövliga original IC så hade jag då +70 i insugstemp vilket begränsade större övningar i laddtrycksökning.
80% Dc på standard spridarna och temperaturen gör att standard CT26 bottnar där omkring.
Men den gav 253 whp trots allt och med den tempen och det faktum att jag mappat på BF 95 så är jag nöjd för stunden. Nu blir det att uppgradera till vattenkyld IC då det är sjukt mkt platsbrist och det blir bäst verkningsgrad med vattenkyld för pengen.
Sedan blir det nog 800cc spridare E85, nytt grenrör är köpt och jag väljer mellan hx35 super eller S200 alt en T3/T4 hybrid då beroende på budget.
Jag har allt utom turbon och för enkelhetens skull så lutar det åt T3/T4 med inbyggd wg och den räcker nog till 350 whp på sprit.
Mer än så har jag inte behov av, då bilen bara väger 1048 kg och den pinnar på bra redan nu.
För kännedom om någon funderar på att mappa sin AWD celica som fwd så går det alldeles utmärkt. Bara man gör som det står i handboken och tänker till en del innan och efter.
Vad har då hänt med min Starlet?
jag har bytt sprut till ett Link PnP G4x och i helgen så kördes den i dyno för att få en lite trevligare maskin.
Då jag inte gjort någon hemläxa alls så gick det sådär i försök 1 och 160whp var allt den gav och org wg öppnar på futtiga 0,35 i fjäder 0,3 på varv... Med 100% reglering så 0.6 bar

Med lite bonnmek o norrländsk iver så hakades en extern fjäder fast på armen (från biltemas byggavdelning okänd racerbils avdelning kanske

Mkt bättre 0,8 i grundtryck och styrde upp den till 1.2 bar.

Med den bedrövliga original IC så hade jag då +70 i insugstemp vilket begränsade större övningar i laddtrycksökning.
80% Dc på standard spridarna och temperaturen gör att standard CT26 bottnar där omkring.
Men den gav 253 whp trots allt och med den tempen och det faktum att jag mappat på BF 95 så är jag nöjd för stunden. Nu blir det att uppgradera till vattenkyld IC då det är sjukt mkt platsbrist och det blir bäst verkningsgrad med vattenkyld för pengen.
Sedan blir det nog 800cc spridare E85, nytt grenrör är köpt och jag väljer mellan hx35 super eller S200 alt en T3/T4 hybrid då beroende på budget.
Jag har allt utom turbon och för enkelhetens skull så lutar det åt T3/T4 med inbyggd wg och den räcker nog till 350 whp på sprit.
Mer än så har jag inte behov av, då bilen bara väger 1048 kg och den pinnar på bra redan nu.
För kännedom om någon funderar på att mappa sin AWD celica som fwd så går det alldeles utmärkt. Bara man gör som det står i handboken och tänker till en del innan och efter.