Sida 2 av 2

Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid

Postat: fre 30 aug 2024, 13:36:54
av riclin
sweddiw skrev: ons 28 aug 2024, 08:39:44 Jag står för samma val nu. Begagnatpriserna är galet höga, tyvärr är nybilspriserna det med. En Rav4 laddhybrid style med premiumpaket och JBL, dragkrok och lite blandat landar i dagsläget på nästan 670k.. En elhybrid (Executive i det fallet) med samma paket landar nästan på 540k.
Vi väljer mellan elhybrid och laddhybrid med, men personligen känns det lite kämpigt att köpa ytterligare en bensinare med bara elhybrid med tanke på att man inte vet vad regeringen hittar på..
Elhybriden är ju idag inte klassad som någon miljöbil eftersom den får malusskatt på 6500:-/år första tre åren. Så man får ju slänga på 19k extra på priset på en elhybrid.
Samtidigt kan man köpa en Dodge ram som är etanolkonverterad, som ingen ändå kör på sen och drar 2 liter bensin per mil, utan malusskatt. Sjukt är det.

Men i vilket fall som helst så känns det lite mer safe att köpa en bil med dubbla drivmedel så kan man köra mest på det som är billigast.. El om det är billigt, bensin om det är billigt.. El lär väl iofs alltid vara billigast typ, om man laddar hemma.

Men hur resonerar ni i dagsläget? Ni som har laddhybrid, är ni nöjda?
Kan inte svara alls för laddhybrid, då vi aldrig ägt någon. Men då det står att du inte ägt någon Toyota alls ännu, så kan man ju alltid delge lite vanliga Hybrid grejer.

Vi hade senaste Priusen som togs in till Sverige, som kom 2016, och slutade tas in till Sverige november/december 2019 tror jag. Laddhybriden av den kom 2017, och han faceliftas 1-2 månader innan den slutades tas in. Vi hade vår "vanliga" prius i drygt 6 år. Smidig halvkombi, som drog ca 0,35 l/m på hemaplan. Långresor på motorväg, med familjen i. Då stack det i väg över 0,5 l/m. Framförallt när det var 2+1 vägar, och man eldade på förbi lastbilar, och husvagnar. För en totalförbrukning på 0,39 l/m efter närmare 16k mil.

Nu har vi kört Camry ett tag. Större bil, starkare motor, brevlåda till det i övrigt stora bagageutrymmet. Samma maskin som i RAV 4 2WD, dvs ingen extra elmotor på bakaxeln. Men bara 4hk mindre total uteffekt, dock har laddhybriden ännu mer om ström finns i stora batteriet (annars dödvikt). Camryn har dragit 0,47-0,49 vid vanliga körningen hemma. Samma långresor som vi gör några gånger om året, ligger den på samma som Priusen. 0,52 drog den senast till Örnsköldsvik, och tillbaka. Så samma som priusen, när det är motorväg, och 2+1 delvis. Nu är väl RAV 4 vanliga hybriden nästan 100kg tyngre, och lite högre luftmotstånd i högre fart, och lite högre rullmotstånd i lägre fart.

Detta är ju naturligtvis med mitt sätt att köra, men du får en ungefärlig bild. Lägg på lite för Rav 4! Laddhybrid? Beror ju helt på ditt körmönster. Kör du bara på el, och laddar hemma. Och åker en långresa 100 mil med 0,65 l/m, om året. Då lär väl det vara vinnaren ekonomiskt, förutsatt att du kör många mil om året. Kör du bara 1000-1500 mil om året tror jag du torskar på en laddhybrid, med tanke på prisskillnaden. Bensinpriset åker jojo, el-priset också.

Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid

Postat: sön 27 okt 2024, 20:10:32
av tobee
Vi valde att vara lite kreativa och jobba lite extra för att, kanske, hålla nere kostnaderna. Det finns en tvist på de höga beg-priserna enligt mig.
Bilmarknaden står still nu ja. Helt still. Men priserna är ändå höga. Rätt dumt, resonerade vi, att köpa bilar i hallarna då där säljarna ändå vill försöka att hålla uppe priserna in i det sista och rida ut krisen. Men.. Eftersom de drar sig för att fylla på lagret ytterligare:
Det går med tålamod att "fynda" på ex vis KVD. Leasingbilarna från ex vis DNB måste ändå säljas. De valde uppenbarligen att ta en förlust i just vårt fall då det inte är svårt att få koll på bilhandlarnas inköpspriser på en specifik bil innan man budar. Vi har nu har vi köpt två bilar där senaste månaderna på detta sätt.

Det blev bland annat en RAV4 laddhybrid 2021.
Om kalkylen med laddhybrid mot vanlig hybrid håller är så pass individuell så det måste man räkna på själv. Och inte ens då kan man veta om den håller över tre år. Det vet vi då.
Men man märker nu när det blir kallare att räckvidden kryper nedåt. Något som normalt var 8 mil räckvidd i somras är redan nu nere på 7 mil. Och detta när tempen sjunkigt från 20 till 10 grader.
Detta tror jag är något många som köper laddhybrid missar i kalkylen. Hur mycket temperaturen faktiskt påverkar. Vi kör normalt 4 mil per dag och bedömer det som att vi ändå kommer klara oss på 90% eldrift snitt över året. Jag tror det är någonstans där man behöver ligga om man ska generelisera. Givet är att man kan ladda hemma och ser till att förvärma bilen och ha bilen i garaget så ofta det bara är möjligt.

Om 3 år har förhoppningsvis bilhandeln kommit igång. Och den då 6 år gamla bilen fortfarande ett bra värde. Bilköp är alltid en förlust och en gamble. Men ibland kan man lyckas trolla marknaden något med lite tur.