Re: Svetsa rost under yaris.
Postat: sön 19 jan 2025, 09:15:35
Den här bilen har gått 43,000 mil på saltade vägar dock. Den rostskyddades hos en verkstad då jag köpte den i 2009, då hade den gått 7500 mil. Jag tror det är nyaste och dyraste bilen jag nånsin köpt.
Undersidan är nu besprutad med med tunnflytande och sen tjockflytande rostskydd så jag tror den håller nu. Reparationerna är fyllda med rostskydd på insidan också.
Nästa steg var att montera på axeln och det gick förvånansvärt lätt. Trodde det skulle bli en fajt.
Sen var det dags att fixa bromsarna. Några av de gamla bromsdelarna:

Den gamla bromscylindern hade gjort sitt på vänster sida, den bytte jag ut, metallen runt ena muttern som håller fast den hade helt enkelt vittrat bort. Och när jag skulle ta bort bromsröret så metallen runt gängorna vittrade sönder de också. Aldrig upplevt nånting liknande.

Nya bromstrummor och delar


Bromsskorna installerade samt ny bromscylinder, passade på att byta bromsvätska. Köpte biltemas handpumpade bromsluftare för ett år sen och den har verkligen varit bra valuta för pengarna.

Bromsskivorna målade jag med svart bromsoksfärg


Sen var det en massa fipplande med handbromsen och det där stoppet som förhindrar bromsoken att åka för långt tillbaka innan man fick allt att löpa på som det skulle. Jag kunde trott jag hade ställt in allt så det var riktigt tajt men pumpade man fotbromsen och snurrade på trumman gick den lätt runt igen. Därför fick jag aldrig till handbromsen innan jag först upprepat proceduren med att ställa ut stoppet, pumpa fotbromsen och provsnurra. Då man kunde pumpa fotbromsen och trumman just och just tog i skorna då var systemet nollat. Efteråt kunde jag justera bromsvajrana tills det tog.
Nu är bilen till större delen färdig. Det finns många små skavanker på den, rostfläck på taket nära rutan jag vill fixa, skråmor här som där och låsmotorn i förardörren verkar ha gett upp. Men den är utkörd nu, jag behöver få in min Saab 900 T16 i värmen.
Undersidan är nu besprutad med med tunnflytande och sen tjockflytande rostskydd så jag tror den håller nu. Reparationerna är fyllda med rostskydd på insidan också.
Nästa steg var att montera på axeln och det gick förvånansvärt lätt. Trodde det skulle bli en fajt.
Sen var det dags att fixa bromsarna. Några av de gamla bromsdelarna:

Den gamla bromscylindern hade gjort sitt på vänster sida, den bytte jag ut, metallen runt ena muttern som håller fast den hade helt enkelt vittrat bort. Och när jag skulle ta bort bromsröret så metallen runt gängorna vittrade sönder de också. Aldrig upplevt nånting liknande.

Nya bromstrummor och delar


Bromsskorna installerade samt ny bromscylinder, passade på att byta bromsvätska. Köpte biltemas handpumpade bromsluftare för ett år sen och den har verkligen varit bra valuta för pengarna.

Bromsskivorna målade jag med svart bromsoksfärg


Sen var det en massa fipplande med handbromsen och det där stoppet som förhindrar bromsoken att åka för långt tillbaka innan man fick allt att löpa på som det skulle. Jag kunde trott jag hade ställt in allt så det var riktigt tajt men pumpade man fotbromsen och snurrade på trumman gick den lätt runt igen. Därför fick jag aldrig till handbromsen innan jag först upprepat proceduren med att ställa ut stoppet, pumpa fotbromsen och provsnurra. Då man kunde pumpa fotbromsen och trumman just och just tog i skorna då var systemet nollat. Efteråt kunde jag justera bromsvajrana tills det tog.
Nu är bilen till större delen färdig. Det finns många små skavanker på den, rostfläck på taket nära rutan jag vill fixa, skråmor här som där och låsmotorn i förardörren verkar ha gett upp. Men den är utkörd nu, jag behöver få in min Saab 900 T16 i värmen.