Någon som har erfarenhet av Aygo?
- micjac
- Bilmodell: Auris Touring Sports Hybrid
- Årsmodell: 2014
- PostOrt: Mantorp
- Land (Country): Sverige
Re: Någon som har erfarenhet av Aygo?
Hej
Okej, så Toyota orginalfälg (lättmetall, den 5-ekrade) är inte tillräckligt då, eller skall man upp i lite breddare däck, typ 175 eller 185
bredd (bara 155 original)?
mvh
Micke
Okej, så Toyota orginalfälg (lättmetall, den 5-ekrade) är inte tillräckligt då, eller skall man upp i lite breddare däck, typ 175 eller 185
mvh
Micke
Toyota Auris Touring Sports Hybrid -14
Toyota Yaris Style 1.33 -15
Toyota Supra 3.0 Turbo Targa automat -92
-
- Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Gävle Gräddö
- Land (Country): Håkan
minns inte vad jag hade fast 175 låter bekant..Jag hade en sport aygo, men den var vinglig som sagt. så jag köpte nya fälgar och däck.

http://img183.imageshack.us/i/72479093.jpg/

http://img183.imageshack.us/i/72479093.jpg/
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
- fredrik mkIII
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
kollegan har sänkt sin och monterat på bredare fälgar och däck (fortfarande 15") och den är tydligen enormt rolig och lättkörd nu.
mvh fredrik
mvh fredrik
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
-
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Jag tycker att det låter jätte konstigt att flera av er klagat på väghållningen?
..
Jag vill säga att jag själv känner mig mycket tryggare i min 107:a än vad jag gör i min nyinköpta mr2 turbo...
Alltså i farter av högre hastighet så känner jag min lugnare å allt känns stabilare i min 107:a än vad den gör i min sportbil hmmmm?
Och detta är alltså med cykeldäcken på ( 155:or )..
Men men jag kanske är väldigt van vid min Peugeot å samtidigt väldigt ovan vid min Mr2:a...
07:an e iallafall jäkligt stabil för min smak...
Ursäkta opm det nu blivit lite stavfel då jag har passerat salongsstadiet för länge sen hahahaha ( rätt full )
.
Ante...

Jag vill säga att jag själv känner mig mycket tryggare i min 107:a än vad jag gör i min nyinköpta mr2 turbo...

Alltså i farter av högre hastighet så känner jag min lugnare å allt känns stabilare i min 107:a än vad den gör i min sportbil hmmmm?
Och detta är alltså med cykeldäcken på ( 155:or )..
Men men jag kanske är väldigt van vid min Peugeot å samtidigt väldigt ovan vid min Mr2:a...
07:an e iallafall jäkligt stabil för min smak...
Ursäkta opm det nu blivit lite stavfel då jag har passerat salongsstadiet för länge sen hahahaha ( rätt full )

Ante...
- fireblade
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Hässleholm
Breda fälgar med ett lagom brett däck är bäst, byter du bara däck till bredare får du mer vinglig bil...micjac skrev:Hej
mvh
Micke
Ett däck ska ha så liten möjlighet som möjligt att sidförskjutas.....
7" bred fälg och ett 185 däck vore en bra kombination, eller 7,5" och 195.....
- micjac
Okej, original LM-fälgarna till bilen är 14" x 4,5"J så då är det väl ingen idé att lägga på 175 på dessa då
Får väl köra omkring med cykeldäcken (som någon uttryckte) så får vi se om den är vinglig, så får vi byta då
Vi skall provköra bilen i veckan innan vi sätter våran kråka på köpekontraktet och då får man väl testa hur man upplever "vingelheten"
Man kanske skulle slänga på ett par 18" fälgar på den och styla till den lite
mvh
Micke

Får väl köra omkring med cykeldäcken (som någon uttryckte) så får vi se om den är vinglig, så får vi byta då

Vi skall provköra bilen i veckan innan vi sätter våran kråka på köpekontraktet och då får man väl testa hur man upplever "vingelheten"

Man kanske skulle slänga på ett par 18" fälgar på den och styla till den lite

mvh
Micke
- fireblade
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Hässleholm
He, he..... Ja lyckas du få dit 18" så är du inte dålig, vi testade 17" med 205/40-17 men det tog i...micjac skrev:Okej, original LM-fälgarna till bilen är 14" x 4,5"J så då är det väl ingen idé att lägga på 175 på dessa då![]()
Får väl köra omkring med cykeldäcken (som någon uttryckte) så får vi se om den är vinglig, så får vi byta då![]()
Vi skall provköra bilen i veckan innan vi sätter våran kråka på köpekontraktet och då får man väl testa hur man upplever "vingelheten"![]()
Man kanske skulle slänga på ett par 18" fälgar på den och styla till den lite![]()
mvh
Micke
Däremot kan du köra 16" med 195/40-16

-
- Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Gävle Gräddö
- Land (Country): Håkan
den var mest känslig vid blåst
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
- micjac
Hej
Idag var vi och hämtade ut en Aygo för provkörning tills i morgon, så vi har åkt runt ca: 10 mil idag i blåsten.
När vi åkte på motorvägen var det motvind (det blåser rejält här i Östergötland idag) och man fick kämpa för att få upp den i 110km/t
Men när vi åkte andra hållet, ja då jävlar gick den som ett skållat ollon i medvinden
Men vi körde både motorväg, landsväg och i stan och jag måste säga att den är helt okej, tycker inte att den är vinglig, utan ligger bra på vägen (men väldigt vindkänslig i blåsten) och går skapligt tyst, visst "morrar" motorn lite när man startar iväg på ettan och visst hör man vägljud när man kör, men helt acceptabelt och inget störande
Halv- och helljuset är okej, stolarna funkar gick att hitta en bra körställning (inget under av komfort, men helt acceptabelt), reglage och instrumenteringen är vettigt, känns inte plastigt, många fack att lägga småprylar i
Värmen verkar mkt bra och AC blir nog bra på sommarn
Mindre bra: Innebelysningen tänds bara när man öppnar förardörren, inte på dom andra dörrarna, bilstereon klarar inte MP3 skivor (kanske därför man har AUX utgång), ingen mätare för motortemp (kanske inte nödvändigt?!)
Ja, det var väl snabbanalysen so far, blir en sväng i morgon också, då får man testa hur fort värmen kommer och vilken nivå det är på stolsvärmen (fanns ju bara ett läge).
Men frugan gillade bilen, så det kvittar nog vad man säger eller tycker
Mvh
Micke
Idag var vi och hämtade ut en Aygo för provkörning tills i morgon, så vi har åkt runt ca: 10 mil idag i blåsten.
När vi åkte på motorvägen var det motvind (det blåser rejält här i Östergötland idag) och man fick kämpa för att få upp den i 110km/t

Men vi körde både motorväg, landsväg och i stan och jag måste säga att den är helt okej, tycker inte att den är vinglig, utan ligger bra på vägen (men väldigt vindkänslig i blåsten) och går skapligt tyst, visst "morrar" motorn lite när man startar iväg på ettan och visst hör man vägljud när man kör, men helt acceptabelt och inget störande

Halv- och helljuset är okej, stolarna funkar gick att hitta en bra körställning (inget under av komfort, men helt acceptabelt), reglage och instrumenteringen är vettigt, känns inte plastigt, många fack att lägga småprylar i

Värmen verkar mkt bra och AC blir nog bra på sommarn

Mindre bra: Innebelysningen tänds bara när man öppnar förardörren, inte på dom andra dörrarna, bilstereon klarar inte MP3 skivor (kanske därför man har AUX utgång), ingen mätare för motortemp (kanske inte nödvändigt?!)
Ja, det var väl snabbanalysen so far, blir en sväng i morgon också, då får man testa hur fort värmen kommer och vilken nivå det är på stolsvärmen (fanns ju bara ett läge).
Men frugan gillade bilen, så det kvittar nog vad man säger eller tycker

Mvh
Micke