Cyrix MR2 5S-GTE
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Jag har forstatt att fixa småsaker och listan krymper ju faktist, inte mkt kvar nu.
Ett par små bakslag bara:
1. Jag får inget tryck i kylsystemet. Min kinatillverkade kylarhals, var inte så bra direkt, så nu får det bli jänkedelar på bilen istället. Enda kylarhalsen jag hittade som går att köpa på nära håll är för amerikansk standard på kylarlock.
2. Att det inte går att få i backen ungefär var tredje gång, verkar inte bero på länkaget, utan det är troligen nåt i lådan som är fel, men jag orkar inte riva den innan mappning, så det får bli ett senare problem.
att göra:
ny kylarhals och kylarlock
lufta kylssytemet
flytta luftfiltret
mappa
justera växellänkaget(eller vad som nu är fel), så att backen går i lättare
tvätta och polera
nya däck och fälgar
rulla skärmkanter
hjulinställning
nya "rost"stag
montera tillbaka plast under bilen
fixa till underredet på förarstolen
snygga till slutstegsmonteringen
fästa baslådor
justera växellänkaget, så att backen går i lättare
laga farthållaren
rensa upp kabelstammen
Ett par små bakslag bara:
1. Jag får inget tryck i kylsystemet. Min kinatillverkade kylarhals, var inte så bra direkt, så nu får det bli jänkedelar på bilen istället. Enda kylarhalsen jag hittade som går att köpa på nära håll är för amerikansk standard på kylarlock.
2. Att det inte går att få i backen ungefär var tredje gång, verkar inte bero på länkaget, utan det är troligen nåt i lådan som är fel, men jag orkar inte riva den innan mappning, så det får bli ett senare problem.
att göra:
ny kylarhals och kylarlock
lufta kylssytemet
flytta luftfiltret
mappa
justera växellänkaget(eller vad som nu är fel), så att backen går i lättare
tvätta och polera
nya däck och fälgar
rulla skärmkanter
hjulinställning
nya "rost"stag
montera tillbaka plast under bilen
fixa till underredet på förarstolen
snygga till slutstegsmonteringen
fästa baslådor
justera växellänkaget, så att backen går i lättare
laga farthållaren
rensa upp kabelstammen
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Nu har jag beställt fälgar och däck, blev Rota Torque Drift i Brons, 17x8 ET35 fram och 17x9 ET35 bak. Däcken vart Toyo R888 med 235/40 fram och 255/40 bak.
Jag och en kompis gick ihop och köpte ett valsverktyg, för jag tror det blir lite tight med coilovers och 235 r-däck fram....
Kommer bilder så fort dom kommer hem.
Förvörigt så saknar jag bara ett kylarlock för att kunna mappa bilen, ska komma på tisdag eller onsdag.
Jag och en kompis gick ihop och köpte ett valsverktyg, för jag tror det blir lite tight med coilovers och 235 r-däck fram....
Kommer bilder så fort dom kommer hem.
Förvörigt så saknar jag bara ett kylarlock för att kunna mappa bilen, ska komma på tisdag eller onsdag.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Hittade en bild på en MR2a med mina kommande fälgar, mina däck blir dock lite bredare och sen lär min bil vara några cm lägre.


Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
kommer ju bli ruskigt snygg med dom där fälgarna



Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Ja då har jag varit ute och mappat lite, men barnsjukdomarna kommer och går(vilket iofs var rätt väntat).
Har fixat ny kylarhals, eftersom kineser har lite tveksam kvalitetskänsla, vart inget tryck i kylsystemet.
Ny kylarhals:


Idag var jag iaf uppe på 1,4kg i laddtryck och 75% spridartid på 850cc spridare, 11,5:1 i AFR, med hyggligt vass tändning.
36 grader insugstemp, varken mer eller mindre, låg vädligt stabilt där.
Känns som att det måste vara mer pulver än sist den var ihop, men finns inte en tendens till hjulspinn med nya däcken, så det känns inte så väldans vasst ändå.
Sen när jag höjde laddtrycket till 1,6, sa det POFF och bilen laddade exakt igenting:

Ska försöka hitta en ny silikonböj imorrn och fortsätta mappa.
Börjar nog bli dags att hälla ur Biltemas 10W30 mineralolja nu och hälla i nått annat, någon som har ett bra tips på vad man ska köpa?
Har fixat ny kylarhals, eftersom kineser har lite tveksam kvalitetskänsla, vart inget tryck i kylsystemet.

Ny kylarhals:


Idag var jag iaf uppe på 1,4kg i laddtryck och 75% spridartid på 850cc spridare, 11,5:1 i AFR, med hyggligt vass tändning.
36 grader insugstemp, varken mer eller mindre, låg vädligt stabilt där.
Känns som att det måste vara mer pulver än sist den var ihop, men finns inte en tendens till hjulspinn med nya däcken, så det känns inte så väldans vasst ändå.
Sen när jag höjde laddtrycket till 1,6, sa det POFF och bilen laddade exakt igenting:

Ska försöka hitta en ny silikonböj imorrn och fortsätta mappa.
Börjar nog bli dags att hälla ur Biltemas 10W30 mineralolja nu och hälla i nått annat, någon som har ett bra tips på vad man ska köpa?
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Härligt, blir spännande att se var det landar. Du är duktig som får allt att lira!
Fälgarna kommer sitta som den beryktade käftsmällen, tjusigt. Även om dina tidigare inte alls var dumma de heller, men rota blir det förmodligen lite modernare prägel över helhetsintrycket..
Fälgarna kommer sitta som den beryktade käftsmällen, tjusigt. Även om dina tidigare inte alls var dumma de heller, men rota blir det förmodligen lite modernare prägel över helhetsintrycket..
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
-
- Inlägg: 119
- Blev medlem: mån 09 mar 2009, 17:39:33
- PostOrt: Mölndal
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
ja du Calle.. Nu e man sugen 
Jag kör med Pennzoil ifrån streetperformance. Det var hyffsat pris, och annat märke än biltema. Men hällde i biltema semi syntet nu
Tänkte om man byte ofta som f*n med biltema. Eller köra kvalite olja och byte sällan ? Vad är bäst. Speciellt om man kör etanol så kanske det är bättre att byta ofta.. hmm.
Vill du ha det bästa så är väl det Motul, som är esterbaserad, men ett oljebyte går väl på 750kr då utan filter.

Jag kör med Pennzoil ifrån streetperformance. Det var hyffsat pris, och annat märke än biltema. Men hällde i biltema semi syntet nu

Vill du ha det bästa så är väl det Motul, som är esterbaserad, men ett oljebyte går väl på 750kr då utan filter.
Apexi Power FC @ CYRIX mappad : CP kolvar : T04E Turbo : Tein Coilovers : Cusco fjäderbensstag : Yokohama fälgar
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Helsingborg
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Jag kör Biltemas fullsyntet 5-50, funkar klockrent.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Har jag oxå gjort förut, men känns lite konstigt att hälla Biltema olja i en helt nybyggd motor.Tobbera skrev:Jag kör Biltemas fullsyntet 5-50, funkar klockrent.
Ska kolla vad jag får för pris på Motul, annars blir det Biltema 5W50 helsyntet som vanligt.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
- Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Malmö
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Äh häll i biltemaoljan nu för guds skull. varför skulle den va sämre? för de står biltema på den och att den kostar mindre än dyrare märke som betalar massa pengar på sponsring av rally etc?
Castrololja är billigare än biltemaolja om man handlar på rätt ställe. Gör inte castrololjan sämre för att den är billigare..
Castrololja är billigare än biltemaolja om man handlar på rätt ställe. Gör inte castrololjan sämre för att den är billigare..
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Albert Einstein
Albert Einstein