Sida 2 av 15

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: mån 16 mar 2009, 21:31:59
av Johnny Blade
Det blir snyggt när du håller på.

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: mån 16 mar 2009, 21:34:03
av Gt-4
Grymt snyggt du du gör allt.. Blir fint när man lägger ner sej på allt. Tummen upp!
Ang catch tanken hur gjorde du dina avskillnings plåtar? Bara 2 sneda eller?

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: mån 16 mar 2009, 21:47:51
av behr
Tackar för dom trevliga kommentarerna :mrgreen:

Inne i tanken är det två plåtar svetsade med ungefär samma vinkel som botten. Halva plåtarna har en massa hål borrade och den undre och övre plåten är vridna 180 grader i förhållande till varandra. Det tog lite mer plats än jag räknat med. Flödet borde bli utmärkt men volymen blev lite mindre bra som sagt :P

Gen3 kammar:
3s-gte
In: 236deg, 8.2mm lift ( timing 8/48 )
Ex: 236deg, 8.2mm lift ( timing 56/0 )
3s-ge
In: 252deg, 9.8mm lift ( timing 7/65 )
Ex: 240deg, 8.2mm lift ( timing 53/7 )

Inga monster direkt, men det är ett lyft från gen1...

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: mån 16 mar 2009, 22:05:52
av Gt-4
Ok tror jag förstog på ett ungefär.. :O) Fann ett gammalt torkfilter till AC så jag tänkte se om jag kunde få till en budget variant bara för skoj skull.

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: tor 19 mar 2009, 15:18:51
av Zerocool
Säker på kammarna till gen3 3sgte?
har för mig de är på
3.gen 3SGTE (245ps):
In: 240deg, 8.7mm lift (timing 7/53)
Ex: 236deg, 8.2mm lift (timing 50/6)

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: tor 19 mar 2009, 15:28:59
av Tommen
Ursäkta att jag bryter in här. :oops:

Anders.
Ditt val av GT4-insug som du hade på din motor tidigare. Vad baserade du det på?
Enklare rördragning?
Kabelhärvan passa bättre?
Samma prestanda?
Annat?

Jag funderar, som du kanske sett på min tråd, på vad jag skall ha för insug på min GTi-topp. ;)
Har du kvar något av dom rören upp till insuget förresten?
Hade du 2,5" anslutning på IC:n?

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: tor 19 mar 2009, 15:57:13
av behr
Zerocool,
Det är mycket möjligt att mina uppgifter är fel. Kopierade från något sökresultat :)

Tommen,
Jag använde GT4 insuget för det kom med bilen. Hade jag haft ett GTI-insug så hade jag använt det. Rördragningen blir lite krångligare med GT4 insuget och enligt ryktena ska fördelningen av luft mellan cylindrarna vara bättre på GTI insuget. Men GT4 insuget fungerar utmärkt även till lite högre effekter.
Jag har kvar röret. Hade 2,5" hela vägen. Det räcker utmärkt om man inte ska ha jätteeffekter.

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: fre 20 mar 2009, 10:02:54
av Larco
Måste säga igen att fan va fint de blir! Dina CNC kreationer gör ju så att det vattnas i munnen på en. Insuget blev också snickt! De oranga slangskydden var ju inte lika snygga, men de fyller väl en viktig funktion antar jag. :)

Zerocool har rätt ang kammarna, så här ser det ut ;)

1.gen 3SGTE (st165)
In: 232deg, 7.15mm lift (timing 4/48 )
Ex: 232deg, 7.15mm lift (timing 48/4 )

1.gen 3SGE (st162)
In: 240deg, 7.2mm lift (timing 5/55)
Ex: 240deg, 7.2mm lift (timing 55/5)

2. gen 3SGE (165ps):
In: 244deg, 8.5mm lift (timing 7/57)
Ex: 244deg, 8.5mm lift (timing 57/7)

2. gen 3SGTE (225ps):
In: 236deg, 8.2mm lift (timing 8/48)
Ex: 236deg, 8.2mm lift (timing 56/0)

3. gen 3SGE A/T (170ps):
In: 240deg, 8.7mm lift (timing 7/53)
Ex: 240deg, 8.2mm lift (timing 53/7)

3.gen 3SGE M/T (180ps):
In: 252deg, 9.8mm lift (timing 7/65)
Ex: 240deg, 8.2mm lift (timing 53/7)

3.gen 3SGTE (245ps):
In: 240deg, 8.7mm lift (timing 7/53)
Ex: 236deg, 8.2mm lift (timing 50/6)

Vill du ha en ännu vassare avgaskam sen finns ju Gen2 244graders GE-kammen, eller så kan man göra som jag ska :silent:

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: fre 20 mar 2009, 12:36:13
av behr
Mina tidigare uppgifter på 3sgte kammarna var visst för gen2 :?

Funderar starkt på att lägga i en vassare avgaskam. Typ HKS 264 graders. Men tror jag testar vad original st202 kammarna kan ge först... Turbon kommer att begränsa mig innan kammarna.

Skyddsslangarna är funktion före utseende. Dom tål extrema temperaturer. Över 1000 grader. Den oranga ytan är järnoxid blandad silikon som härdar till en hård yta när det blir för varmt, sen är det ett isolerande lager av glasfiber innanför. Används inom flygindustrin och har sett det på några seriösa motorbygge med.

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: fre 20 mar 2009, 16:07:54
av Gt-4
behr skrev:Skyddsslangarna är funktion före utseende. Dom tål extrema temperaturer. Över 1000 grader. Den oranga ytan är järnoxid blandad silikon som härdar till en hård yta när det blir för varmt, sen är det ett isolerande lager av glasfiber innanför. Används inom flygindustrin och har sett det på några seriösa motorbygge med.
Satt å tänkte på var jag kände igen dom från, va med såna skydds slangar till brandsläckar anläggningen ja montera i en rallycross bil.