Re: Problem med växellådan?
Postat: mån 28 dec 2009, 16:12:55
Det går ju alltid att dubbeltrampa och ge mellangas...
Det lilla extra för Din Toyota & Lexus.
http://www.toyotaclubsweden.com/
Eller dubbeltrampa mellan och låt kopplingen ta smällen istället för synkringen. Inte så effektivt när man tävlar kanske, men tränar man på det kan man bli jävulskt snabb ändå...Pugho skrev:Eftersom det är tvåans ring som oftast är kass så lär det ju vara så att man har varvat ur på ettan och sen kastat i tvåan så fort det går utan att låta ingående axel varva ner i ett par tiondels sekunder.. Så växla tidigare till tvåan och slit inte i tvåan.. Så håller lådan bättre.
Har du kört en bil mä synkringar som ä helt slut? De spelar ingen roll hur du bär dig åt, växeln går inte i ändå så länge motor o låda går runt. Med avstängd motor funkar de oftast klockrentcheetah1 skrev: Eller dubbeltrampa mellan och låt kopplingen ta smällen istället för synkringen. Inte så effektivt när man tävlar kanske, men tränar man på det kan man bli jävulskt snabb ändå...
Nja de är val inget man skall ge sig på att splitta en låda som ovan mekare, det krävs en viss känsla för att få isär och framför allt ihop grejerna så dom funkar igen. Avdragare o andra special grejer kan behövas beroende på vilka lager och grejer som skall bytas.Johannes Rydberg skrev:hur van mekare bör man vara om man vill byta synk ringar själv och kanske nåt lager och sånt man kanske bör passa på att göra? Kan man jämföra med nåt annat ingrepp på en motor tex i svårhetsgrad ?
Jag tycker detta är en mycket bra fråga som någon sm gjort det gärna får svara på. Är själv i begrepp att renovera en MR2 växellåda. Det är en klassiska syncringen på tvåan. Är det överhuvudtaget att tänka på för en hemmapulare?Johannes Rydberg skrev:hur van mekare bör man vara om man vill byta synk ringar själv och kanske nåt lager och sånt man kanske bör passa på att göra? Kan man jämföra med nåt annat ingrepp på en motor tex i svårhetsgrad ?
Ja det har jag, och jo det går, bara ingående och utgående axel i växellådan håller samma varv.PierreW skrev:Har du kört en bil mä synkringar som ä helt slut? De spelar ingen roll hur du bär dig åt, växeln går inte i ändå så länge motor o låda går runt. Med avstängd motor funkar de oftast klockrentcheetah1 skrev: Eller dubbeltrampa mellan och låt kopplingen ta smällen istället för synkringen. Inte så effektivt när man tävlar kanske, men tränar man på det kan man bli jävulskt snabb ändå...