Jag håller med helt!
Det var 8 minus i morse, motorvärmaren hade gått drygt 3 timmar. Ev. kunde jag märka att den automatiska glödningen inte glödade lika länge som den kanske skulle gjort annars. Men för övrigt märktes ingen som helst skillnad.
Jag har haft ett fåtal dieselbilar i mitt liv - men visst sjutton brukade man glöda 15 sekunder när det var minus 20 och sedan gick motorn igång på första kompressionsslaget. Dom gamla Mercorna med 6 voltsystem hade en glödspiral i ett litet titthål på instrumentbrädan - ...
När man säger elektrisk motorvärmare så menar iallafall jag en anordning som värmer motorn eller iallafall motorblocket. Miljövinsten med att värma hela motorblocket är att motorn snabbare kommer upp i temperatur samt att allting givetvis går lättare. Att bara värma oljan till en motor gjord i aluminium vet ju alla som åkte hoj och var med i SMC på tidiga 80-talet

Det känns rätt meningslöst att köra denna s.k. motorvärmare tycker jag. Nästa bil skall ha en värmare som värmer motorn...
Tack för alla kommentarer!