Sida 2 av 3
Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren
Postat: mån 11 jan 2010, 21:59:43
av Ingvar
Jovisst Speedo!
Jag håller med helt!
Det var 8 minus i morse, motorvärmaren hade gått drygt 3 timmar. Ev. kunde jag märka att den automatiska glödningen inte glödade lika länge som den kanske skulle gjort annars. Men för övrigt märktes ingen som helst skillnad.
Jag har haft ett fåtal dieselbilar i mitt liv - men visst sjutton brukade man glöda 15 sekunder när det var minus 20 och sedan gick motorn igång på första kompressionsslaget. Dom gamla Mercorna med 6 voltsystem hade en glödspiral i ett litet titthål på instrumentbrädan - ...
När man säger elektrisk motorvärmare så menar iallafall jag en anordning som värmer motorn eller iallafall motorblocket. Miljövinsten med att värma hela motorblocket är att motorn snabbare kommer upp i temperatur samt att allting givetvis går lättare. Att bara värma oljan till en motor gjord i aluminium vet ju alla som åkte hoj och var med i SMC på tidiga 80-talet

vad som sedan skulle hända. Om detta är sant eller inte vet jag ej, men alla Cold-Wing-ägare aktade sig noga för detta när de deltog i Kristallrallyt.
Det känns rätt meningslöst att köra denna s.k. motorvärmare tycker jag. Nästa bil skall ha en värmare som värmer motorn...
Tack för alla kommentarer!
Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren
Postat: tis 12 jan 2010, 07:54:37
av Speedo
Det kanske även finns en kylvatten/blockvärmar variant till din också?
Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren
Postat: lör 16 jan 2010, 22:04:45
av Ingvar
Hej!
Jag har testat att kolla olika lägen på tempmätaren under den gångna veckan. Resultatet är rätt fantastiskt - med motorvärme på mellan 3 och 4 timmar eller ingen värme alls ger precis samma temperaturer på samma ställen efter vägen. Jag tycker mig inte heller märka någon skillnad precis vid starten.
Med detta resultat så kan jag inte inse varför man över huvud taget skall ha en motorvärmare.
Rena skiten alltså. En miljöbov!
Kanhända att den värmer något - men iallafall inget som påverkar motorns egenskaper.
Jag känner mig faktiskt lurad

och även litet sur på mig själv att jag inte märkt tidigare att denna s.k. motorvärmare saknar funktion.
Bästa hälsn. Ingvar
Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren
Postat: sön 17 jan 2010, 12:20:34
av Speedo
Alltså, även om den där typen av värmare nu inte är så värst effektiv, så skall det väl ändå märkas någon skillnad. Är du säker på att den fungerar över huvudtaget? Har du testat känna med handen på tråget om det är varmare än utetempen?
Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren
Postat: sön 17 jan 2010, 23:35:34
av Nizzehult
Ingvar skrev:Hej!
Jag har testat att kolla olika lägen på tempmätaren under den gångna veckan. Resultatet är rätt fantastiskt - med motorvärme på mellan 3 och 4 timmar eller ingen värme alls ger precis samma temperaturer på samma ställen efter vägen. Jag tycker mig inte heller märka någon skillnad precis vid starten.
Alltså som jag skrev tidigare: den enklaste typen av motorvärmare verkar primärt endast ha i uppgift att värma den olja som pumpas runt just vid startögonblicket vilket bör underlätta kallstarter avsevärt om det börjar på vara riktigt kallt. Däremot har den en tveksam funktion till att förbättra slitaget på motorn och i princip ingen tillförsel alls när det gäller den komfortvärme som man normalt förknippar med motorvärmare och kupevärmare. Eller att påskynda att motorn snabbare kommer upp i arbetstemperatur.
Förresten: har haft bilar (från Sthlm) som haft kupévärmarutag men saknat motorvärmare

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren
Postat: mån 18 jan 2010, 19:15:54
av Dale
Nizzehult skrev:Förresten: har haft bilar (från Sthlm) som haft kupévärmarutag men saknat motorvärmare

Hahaha, ja sånna har jag sett me. Knasigt.
Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren
Postat: mån 18 jan 2010, 19:23:45
av Speedo
Nizzehult skrev:
Förresten: har haft bilar (från Sthlm) som haft kupévärmarutag men saknat motorvärmare

Vansinne. Skulle utan tvekan hellre ha en rejäl motorvärmare och skippa kupévärmaren...
Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren
Postat: mån 18 jan 2010, 20:35:39
av Pugho
I min jobb-buss skulle jag kunna tänka mig ha bara kupevärmarjacket för det märks ingen som helst skillnad på startvillighet eller liknande om värmarn har varit på eller av. Däremot är det väldigt stora rutor att skrapa och jag fryser som en gnu på morgonen när jag har glömt sätta i sladden kvällen innan. Dessutom skulle jag vilja kunna utnyttja kupevärmarjacket i kupen på sommaren till att ladda batteriet till skruvdragaren, datorn, telefonen o s v på natten i stället för att släpa allting fram och tillbaka mellan bil och hus varenda morgon och kväll. Och detta utan att motorvärmaren sitter där och drar en massa sås under tiden..
Men det var en lite annan vinkling som egentligen inte har ett dugg med ursprungsfrågan att göra...

Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren
Postat: ons 20 jan 2010, 14:29:07
av Milkshaken
Håller med Pugho. Själv e jag lastbilschaufför, börjar jobba halv3 på natten..
Och som sagt, så håller jag kupe´värmare högre än motorvärmare... Många kalla ryggar förstörs tack vare iskalla säten, stora rutor som sitter högt upp att skrapa, och allt allmänt svinkallt....
I Scaniorna, förmodligen moderna Volvos oxå, så har vi dubbla uttag vid passagerarfotsteget, kanon. Bara att välja eller plugga in bägge..
Om en motor bara är välservad inför en vinter, så startar dom utan problem, men en hytt/kupé är lika jäkla kall hur mycket du än "servar" den...
Re: Skall det vara bara 300 watt på den elektriska motorvärmaren
Postat: tor 28 jan 2010, 07:24:43
av mattish
Har själv motor och kupe värmare och det är kupevärmaren jag tycker bäst om.
Jag har modellen av värmare som man sticker in i hålet i blocket på baksidan av motorn, ger typ ingen effekt alls. Skit konstruktion.
Möjligen lite att jag inbillar mig att växellådan är lite mer medgörlig när man haft värmaren på i 2 timmar.
När jag missade slå om timern och satte i sladden kl 15 dagen innan jag skulle köra (värmen stog på i lite drygt 16 timmar) var bilen riktigt varm och nice. ca 25 grader i kupen och motorn var ljummen.