Kylningsproblem på en Celica

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

Nu blir jag galen på bilen! Har försökt allt, bytt allt... ja allt. Kör ned biljäveln i sjön snart!

Idag parkerade jag bilen i en uppförsbacke för att få ur all luft i systemet. Stod i en halvtimme med bilen på tomgång med kylarlocket av och allt var frid och fröjd, fläkten gick igång tom vid två tillfällen, båda slangarna blev varma och det blev ordentligt varmt i bilen.

Satte på kylarlocket och körde en sväng för att sedan gå ur bilen och kolla slangar och dylikt igen. Slangarna är genast stenhårda och pga det hårda trycket och det läcker från nedre slangen där den går ihop med kylaren (läcker inte vid tomgång utan kylarlock). Varför byggs det upp ett för högt tryck (?) när kylarlocket är på? Kan locket vara dåligt? När locket är av och tomgång på så bubblar det inte vattnet så jag tror inte komp kommer in i systemet (eller hur ska vattnet bete sig då?).

Det är ju en skön bil att köra bara allt fungerar...
eFFeT
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 17 nov 2009, 17:51:11
Bilmodell: Supra MkIII, Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sweden

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av eFFeT »

Så du har bytt toppackning?
Tror fortfarande att de är de.
Mvh Fredrik

Bilsystemingenjör

Toyota Supra MKIII -90, (Sommarbrukis) VEMS, 2 x TD05-16G @ 2.0bar, kolfiberinsug, 5" IC, 3-skivig Tilton. Allt home made!

Toyota Celica GT-Four -88, (Vinterbusis)
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

Nej den är inte bytt (kan inte göra det själv och vill inte lämna in den) men komptestet var ju bra. Tänkte testa än en annat kylarlock vilket är mycket billigare. Kan ett dåligt/trasigt kylarlock skapa övertryck i systemet?
eFFeT
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 17 nov 2009, 17:51:11
Bilmodell: Supra MkIII, Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sweden

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av eFFeT »

Happ.. Då har du ett problem.
Det behöver inte vara nån stor läcka så det är inte alltid det syns på ett komptest. Cylinder trycket är ju 10ggr högre när motorn går på belastning. Då kan den trycka ut avgaser i kylarsystemet.

Det ska ju vara lite tryck i systemet. Ditt kylarlock ska släppa på trycket vid 0.9bar.
Mvh Fredrik

Bilsystemingenjör

Toyota Supra MKIII -90, (Sommarbrukis) VEMS, 2 x TD05-16G @ 2.0bar, kolfiberinsug, 5" IC, 3-skivig Tilton. Allt home made!

Toyota Celica GT-Four -88, (Vinterbusis)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Dale »

Haru kollat om det finns avgaser i kylvätskan? Isf e de topplockpackningen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

Dale skrev:Haru kollat om det finns avgaser i kylvätskan? Isf e de topplockpackningen.
Hur gör man det?
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av KACE80 »

Eggal skrev:Nej den är inte bytt (kan inte göra det själv och vill inte lämna in den) men komptestet var ju bra. Tänkte testa än en annat kylarlock vilket är mycket billigare. Kan ett dåligt/trasigt kylarlock skapa övertryck i systemet?
Ja kan du inte göra det själv och vill inte lämna in den ja då har du ju inget val... Ner med den i sjön som du skrev :ugeek: !
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

KACE80 skrev:Ja kan du inte göra det själv och vill inte lämna in den ja då har du ju inget val... Ner med den i sjön som du skrev :ugeek: !
Ja det kanske är dags nu... ne men får väl med hjälp lyfta toppen och se hur det ser ut. Tar det lång tid? Svårt?
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Bauer669 »

Lättaste är som sagt att fara på en verkstad å be dom kolla om det finns avgaser i kylarvätskan, gör det de så är det mest troligt toppen, kostar inte mycket å kolla det.
Eggal
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 09:32:55
Bilmodell: Celica FT-Four
Årsmodell: 1988

Re: Kylningsproblem på en Celica

Inlägg av Eggal »

Bauer669 skrev:Lättaste är som sagt att fara på en verkstad å be dom kolla om det finns avgaser i kylarvätskan, gör det de så är det mest troligt toppen, kostar inte mycket å kolla det.
Har redan lagt ned en massa onödiga pengar på att testa mig fram, lika bra att kolla toppen med en gång. Vill veta hur mycket arbete det är så jag kan planera in tid med den som ska hjälpa mig med det?
Skriv svar