Katalysator byte. Hutlösa priser! Toyota center Malmö

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Katalysator byte. Hutlösa priser! Toyota center Malmö

Inlägg av PierreW »

rylle skrev:Kanske inte är något fel alls på katten!?!

http://www.gp.se/konsument/konsumentrat ... inget-fel-

Skulle inte förvåna mig om det är ett enkelt "problem"...
Japp och han som kollade säkringarna vet säkert hur komplext och avancerat ett modernt motorstyrsystem är. Max värdena som databoxen jobbar med ligger en bra bit under HC 100 vilket som är maxvärde på bes i Sverige, databoxen känner av att katten inte jobbar som den skall, boxen ändrar då bränsle och luft blandningen för att få ordning på avgasvärdena, vilket medför en blandning som inte är optimal för varken hållbarhet på motorn eller effekten. Körs motorn för länge med fel blandning så händer det grejer även om motorlampan kanske inte varnar i första hand.

Att folk säger att dom inte känner nån skillnad kan jag ta, men jag vet av egen erfarenhet att det märks tydligt när en bil inte går som den ska, speciellt dessa med dålig katt då denna bil inte är den enda i världen med symptomet och jag själv upplevde X antal under min tid som Toyota mek.
Oftast var det bilar som kördes korta sträckor och aldrig fick upp tempen ordentligt varken i motorn eller katten, att ständigt åka korta sträckor med chokad motor tar dö på vilken katalysator som helst, sen om det står Mercedes eller Dodge i grillen har ingen betydelse, just när det är Toyota som krånglar blir det ett fruktansvärt liv på kunderna, just för att dom inte räknar med det.

Gnäll gnäll :roll:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Tommy
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 0

Inlägg av Tommy »

Idag fick jag också dommen............

Motorlampa lyser = Katalysatorbyte = 9000 spänn.

MEN dessutom så vill verkstaden byta datorlådan också till ca samma kostnad. Motivering är att ny databox har nya värden som passar den nya katalysatorn.

Stämmer verkligen detta?

Finns några alternativ??????????????????
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

PierreW skrev:Jag har för mig att är läget så här: Katten är ihopabyggd med grenröret därav det saftiga priset, alltså går det inte att montera en universal katt, utan man byter hela faderullan med grejer.

Dock behöver de inte vara den som är kass, kan vara så enkelt att den koniska avgaspackningen läcker i skarven efter katten, så den sista Lambdasonden känner av en för hög syrenivå i avgaserna och därmed tror att katten gör ett dåligt jobb.

Fixa ett avgastest och en allmän koll innan du bestämmer nått ingrepp.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Henrik
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Inlägg av Henrik »

ocker

Men ingen nyhet att man bakar in fel som måste åtgärdas ett par gånger under bilens livstid.
Byta styrbox för att katten lagt av. Sluta. det är inget annat än ocker. Inte verkstadens fel. Tillverkarn ska ha en känga för man släpper ut sånt, när man uppbenbarligen kan bygga bättre bilar än så, men skiter i det för dom tjänar pengar på det.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

En person jag känner är numera inne på sin tredje katalysator på bilen, den första bytte VAG på garanti, den andra kostade 10k att byta :/ han går bara och väntar på domen att byta till en fjärde.. börjar bli dags, den första höll 4(?) år, nästa lika länge, och nu är det väl snart dags igen då.

Personligen anser jag ju att en katalysator SKA hålla bilens livstid ut om inget oförutsett händer.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Vossen
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda

Inlägg av Vossen »

Tommy skrev:Idag fick jag också dommen............

Motorlampa lyser = Katalysatorbyte = 9000 spänn.

MEN dessutom så vill verkstaden byta datorlådan också till ca samma kostnad. Motivering är att ny databox har nya värden som passar den nya katalysatorn.

Stämmer verkligen detta?

Finns några alternativ??????????????????

Den nya styrboxen är uppdaterad (man kan inte uppdatera den gamla) fattar int varför folk sitter o snyftar hela tiden och snack om att montera en eftermarknad katt jojo ni vet inte ens vad ni snackar om har aldrig tittat ner i motorrummet på en ny bil så ni kan väl bara hålla käften och skruva med era 4kc motorer och se glada ut det verkar bara vara pierre som vet vad han snackar om tyvärr så finns det inte så mycket att göra än att byta katalysatorn och boxen om du vill slippa fortsatta problem med bilen

MVH Jocke
Användarens profilbild
Stigge
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Inlägg av Stigge »

Å va fan fick du luft ifrån??
Vossen

Inlägg av Vossen »

Stigge skrev:Å va fan fick du luft ifrån??
:lol: vadå stämmer det inte då
Användarens profilbild
nikwal
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Inlägg av nikwal »

Nej, för det är för mycket stålar, så därför får man fan klaga ..min gamla corolla 89a hade gått 30k+ mil och säkert en jävla massa mil med sprucket insugsgummi osv.. etanol på fel blandning osv.. och katalysatorn var nog det enda som var någorlunda ok på den bilen ;-)
E85 wants to be free!
Vossen

Inlägg av Vossen »

nikwal skrev:Nej, för det är för mycket stålar, så därför får man fan klaga ..min gamla corolla 89a hade gått 30k+ mil och säkert en jävla massa mil med sprucket insugsgummi osv.. etanol på fel blandning osv.. och katalysatorn var nog det enda som var någorlunda ok på den bilen ;-)

Men det var 1989 du måste förstå att det har hänt en hel del i utvekligen på motorn isprutningssytem sen det på din
89 då hade du bara en lambasond på avensis har du 4 st 2st innan och 2 st efter och motorsystemet jobbar med så små marginaler eftersom motorerna måste bli snålare och släppa ut mindre mängd skadliga avgaser så din katt på 89:an hade säkert varit lika död om den haft dagens insprutningsystem

fattar inte varför alla gnäller när någon berättar hur det ligger till
Skriv svar