serverfel skrev:cheetah1 skrev:Alltså, den rasar inte sålänge det är olja kvar, men tänds oljetryckslampan är det omedelbart stopp vid vägkanten utan att fundera som gäller. The light of death, även kallad. Nackdelen är väl att olja dels är rätt dyrt, och inte heller särskilt miljövänligt att elda upp.
Naturligtvis. Men då är det något annat som kan spöka kanske. Mitt motto är. Röd lampa = FULL STOP!
Haha, ja, fast jag har ett undantag på min bil.
Jag är utbildad flygtekniker (gjorde aldrig klart praktiken, så jag har inget cert, men jag har pluggat i 4 år), så jag har fått intutat i mig hur det funkar på flygplan:
Inga lampor - inga problem
Vita, gröna eller blå lampor - påbud eller aktiva funktioner som inte är igång i utgångsläget, men som är fullt normala.
Gula lampor - FARA - gör du inget åt det här så går det åt helvete.
Röda lampor - VARNING - det föreligger en omedelbar risk.
Blinkande röda lampor - nu är döden nära.
På min VW Vento finns det en lampa som blinkar rött. Första gången jag såg den tvärnitade jag och plockade fram instruktionsboken och tänkte "Hjälp, vad är det nu, brinner det eller nåt?". Närå. "Låg kylarvätskenivå". Det visar sig att min bil läcker lite kylarvätska, och kommer nivån en millimeter under "LOW" på behållaren börjar denna röda lampa blinka på panelen, ungefär som att tredje världskriget just brytit ut under min motorhuv. När bilen blir varm och kylarvätskan expanderar så kommer nivån över gränsen igen, men tro inte att lampan slocknar för det. Närå, för att återställa larmet måste man stänga av och sätta på strömmen.
Märk väl att oljetryckslampan inte blinkar utan lyser med fast sken.
Heja VW...