Sida 2 av 4
Re: Kopplingsbyte Toyota Starlet -84
Postat: ons 24 mar 2010, 13:39:06
av Milkshaken
Låter som urtrampningslagret... byt det oxå när du ändå är inne och river.
Re: Kopplingsbyte Toyota Starlet -84
Postat: ons 24 mar 2010, 18:15:42
av Erkan
kan vara slitna syncringar!
Re: Kopplingsbyte Toyota Starlet -84
Postat: ons 24 mar 2010, 18:40:50
av PartyBoy
Urtrampningslagret då förmodligen. Är det bara på just ettan växel + backen den beter sig som den gör? Hur är bilen annars att köra? Kan ju mycke väl vara lådan som skrapar?
----------------
Toyota mek
Re: Kopplingsbyte Toyota Starlet -84
Postat: ons 24 mar 2010, 18:43:25
av Ahlgren88
Erkan skrev:kan vara slitna syncringar!
Ok. Har ju bara gått 15 000mil, men visst skulle det kunna vara de. Är det kanske lämpligast och enklast att byta när man byter koppling då eller? Dyrt?
Re: Kopplingsbyte Toyota Starlet -84
Postat: ons 24 mar 2010, 19:27:36
av Ahlgren88
PartyBoy skrev:Urtrampningslagret då förmodligen. Är det bara på just ettan växel + backen den beter sig som den gör? Hur är bilen annars att köra? Kan ju mycke väl vara lådan som skrapar?
----------------
Toyota mek
Värst är ju när man ska lägga i backen, då rasslar det rätt mycke. Ettans växel kan vara lite svår att få i. Man får trycka lite.
I övrigt är den fin fin att köra, och jag upplever inga andra fel på övriga växlar.
/ Ahlgren
Re: Kopplingsbyte Toyota Starlet -84
Postat: tor 25 mar 2010, 21:37:24
av KimE
Hade en starlet -84 som var jäkla tjurig att få i både back och ettan. Fick liksom ta sats från tvåan för att kunna kasta i ettan. Bytte koppling och vips... en ny bil! Blir tryckplattan sliten så kopplar den ju inte ur ordentligt och då blir de svårt att växla.
BTW så var det väldigt simpelt att byta. Bort med spaken, bort med kardan, lossa kopplingsvajer, ner med lådan, bort med gammal koppling, dit med ny och montera i omvänd ordning =)
Mvh
Kim
Re: Kopplingsbyte Toyota Starlet -84
Postat: fre 26 mar 2010, 08:58:21
av Ahlgren88
KimE skrev:Hade en starlet -84 som var jäkla tjurig att få i både back och ettan. Fick liksom ta sats från tvåan för att kunna kasta i ettan. Bytte koppling och vips... en ny bil! Blir tryckplattan sliten så kopplar den ju inte ur ordentligt och då blir de svårt att växla.
BTW så var det väldigt simpelt att byta. Bort med spaken, bort med kardan, lossa kopplingsvajer, ner med lådan, bort med gammal koppling, dit med ny och montera i omvänd ordning =)
Mvh
Kim
Låter kanon! Jag tänkte byta koppling, tryckplatta, urtrampningslager, kanske vevlager (pilotlager) som någon skrev ( Men tror inte det heter så, Vevlager är ju det som sitter på vevstaken och då måste man ju i princip plocka isär hela motorn... Dock vet jag att det finns ett annat lager, vet dock inte riktigt vad det kallas. Men det kan de bli att jag byter.
Samt tänkte jag köpa en ny kopplingswire och byta.
Sen tänkte jag byta oljan i lådan me. Är det någon som vet vad det ska vara för olja? Eller vart kan man ta reda på det om man inte har någon handbok?
/Ahlgren
Re: Kopplingsbyte Toyota Starlet -84
Postat: fre 26 mar 2010, 08:59:56
av Ahlgren88
Erkan skrev:kan vara slitna syncringar!
Jo fast synkringar sitter det ju inte på backens växel..
Re: Kopplingsbyte Toyota Starlet -84
Postat: fre 26 mar 2010, 09:03:51
av Ahlgren88
Johnny Blade skrev:Jag skulle passa på att byta lagret i veven (pilotlager),när man ändå håller på.Iaf ha ett i beredskap utifall det gamla känns dåligt,ett sånt kostar inte många tior.
Artikelnummer hos Toyota är 90363-12003.
Säker på att det heter pilotlager? Frågade nämligen efter det på toyota center. Men det gick visst inte att få tag i.
Är det de lagret som sitter på vevstaken? Isåfall måste man ju riva isär hela motorn...
Förklara gärna

Re: Kopplingsbyte Toyota Starlet -84
Postat: fre 26 mar 2010, 17:27:05
av Bauer669
Sa du Art nummer åt han? annars så prova med det =)