Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
PierreW skrev:Rem, som måste bytas enligt intervall då "starletmotorn" på 1,3liter som den kallas, är typ enda Toyotamotorn som det blir ventilsallad i om Kamremmen skulle gå av
Dock är detta inget stort och dyrt jobb då remmen byts ganska lätt även för en ovan.
Mitt rekord på att byta en sån rem är ca 20minuter
20 minuter ja, det var var det tog för mig att ensam byta rem på en Volvo 740 första gången jag provade, när jag aldrig hade skruvat på en bil förut.
Visste dock inte att det fanns några toyotamotorer som var interference? Coolt.
Michael_l skrev:Hej!
Först och främst tack för ditt svar, det uppskattas. När du säger motornummer, vad syftar du på då och vart hittar jag det?
Man kan inte hitta svaret genom att söka på bilens regnummer nånstans? ( alltså få upp sådan information ). Jag har sökt på transportstyrelsens regnummer tjänst men under motornummer var det fältet tomt för min bil.
Det står på bilens typskylt vad motorn heter, på din så är det 3ZZ-FE. Typskylten sitter antingen i bagaget eller på brandskottet (den stora plåten som är mellan kupén och motorrummet).
PierreW skrev:Rem, som måste bytas enligt intervall då "starletmotorn" på 1,3liter som den kallas, är typ enda Toyotamotorn som det blir ventilsallad i om Kamremmen skulle gå av
Dock är detta inget stort och dyrt jobb då remmen byts ganska lätt även för en ovan.
Mitt rekord på att byta en sån rem är ca 20minuter
20 minuter ja, det var var det tog för mig att ensam byta rem på en Volvo 740 första gången jag provade, när jag aldrig hade skruvat på en bil förut.
Visste dock inte att det fanns några toyotamotorer som var interference? Coolt.
Michael_l skrev:Hej!
Först och främst tack för ditt svar, det uppskattas. När du säger motornummer, vad syftar du på då och vart hittar jag det?
Man kan inte hitta svaret genom att söka på bilens regnummer nånstans? ( alltså få upp sådan information ). Jag har sökt på transportstyrelsens regnummer tjänst men under motornummer var det fältet tomt för min bil.
Det står på bilens typskylt vad motorn heter, på din så är det 3ZZ-FE. Typskylten sitter antingen i bagaget eller på brandskottet (den stora plåten som är mellan kupén och motorrummet).
Fuuusk med längsmonterad ju
Angående chassieplåten på Corolla, om ja inte minns helt fel så sitter den vid påfyllningsröret till spolarvätskan.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Antar att det är kamrem på en Corolla 1.6 99a 4AFE motor.
Står inget i serviceboken om att vattenpumpen skall bytas samtidigt men det är väl brukligt även för Toyota eller ?
För några år sedan skickade jag tjejen att höra med Toyota om kamremmen men hon kom tillbaka och sade att hon hade kedja.
Nu vid köp av bromsdelar förra veckan frågade jag lite om byta av fläktrem mm, till min förvåning så fick jag reda på att bilen HAR kamrem, suck ! nu har hon 17000 mil på mätaren...
Något som bytt nyligen och har ett pris på rem och pumpbyte ?
Tyckte jag fick lite svävande svar på pris och om pumpen skulle bytas.
I min ungdom bytte jag rem själv på en Ford Taunus, drar mig för att byta själv, man är lite bekvämare nu och man har inte lika mycket tid..
PierreW skrev:
Rem, som måste bytas enligt intervall då "starletmotorn" på 1,3liter som den kallas, är typ enda Toyotamotorn som det blir ventilsallad i om Kamremmen skulle gå av
3S-GE kan också göra ventilsallad vid kamremsbrott AFAIK.. däremot klarar sej väl 3S-GTE.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Alltså, nu blir jag tveksam. Jag har alltid fått lära mig att ALLA Toyotas bensinmotorer, rem som kedja, i omodifierat tillstånd är non-interference, dvs att ventilerna INTE når ner till kolvarnas vändpunkt, är ni säkra på vad ni säger nu, för isåfall ändras hela min världsbild.
cheetah1 skrev:Alltså, nu blir jag tveksam. Jag har alltid fått lära mig att ALLA Toyotas bensinmotorer, rem som kedja, i omodifierat tillstånd är non-interference, dvs att ventilerna INTE når ner till kolvarnas vändpunkt, är ni säkra på vad ni säger nu, för isåfall ändras hela min världsbild.
cheetahs världsbild är härmed förändrad
Exempel: en oljedrickande 1ZZ-FE motor i Avensis med brusten kamkedja. Topplocket fick brytas loss med kofot haha. Insugventilernas "tallrikar" låg i insuget. Katalysatorn fick bytas pga att vi inte kunde hitta några avgasventiler Sen fanns det inte så mycket kvar av alu-kåpan runt kamkedjan heller. TOTALras pga en brusten kedja. Den blir alltså slapp o börjar kugga över när den blir osmord, VVTi regleringen funkar inte som den ska, ventiler slår i kolvar pga ändrad kamtid. "katastrofen" är nu ett faktum
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
PierreW skrev:
Rem, som måste bytas enligt intervall då "starletmotorn" på 1,3liter som den kallas, är typ enda Toyotamotorn som det blir ventilsallad i om Kamremmen skulle gå av
3S-GE kan också göra ventilsallad vid kamremsbrott AFAIK.. däremot klarar sej väl 3S-GTE.
Det verkar vara när dom är planade,jag har iaf bytt rem på en ST162 där remmen gått av.
Fredrik mkIII hade väl en 1G-FE (IS200) som hade salladiserats..
Fast det beror ju på när remmen går av också, går den av vid tomgång och när kammen står rätt kan ju även en känslig motor klara sej, nån klasskompis till mej (detta var alltså 15+ år sen) köpte nån bil som var ökänd för att göra ventilsallad vid kamremsbrott för en spottstyver, lyfte toppen och skulle kolla förödelsen, bara för att upptäcka att allt var oskadat, och att kammen uppenbarligen stod i ett väldigt gynnsamt läge
..Men oftast har man ju inte tur som en tokig
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.