Sida 2 av 2

Re: Bromstrassel Carina

Postat: tor 29 apr 2010, 13:14:05
av PierreW
Dale skrev: Fick en bild av en polare. Detta är två damasker till bromsok. Den ena har legat i 5-56 över natten. Är dock osäker om det är CRC eller någon annan tillverkare. Kan ju vara ful 5-56.
Det här är sånnt man får se ibland som bilmek när Svenssons grannes exfrus älskare hade hört att man kan smörja upp bromsarna hemma själv. ;)


Allt som är petrolium baserat är bannat i samband med broms-reparationer. Lika så Alu och kopparpasta som smörjmedel till glidpinnar. Dessa pasta sorter är och förblir inget smörjmedel utan ett anti-kärv medel som man lägger som ett skydd, exempelvis på bromsklossens kontaktyta mot Ok-bygeln.

Det här med bromsar är skulle jag vilja säga en av bilens viktigaste trafiksäkerhetsdetaljer. Så kan man inte greja själv eller känner någon som har kunskap att renovera broms-ok, så får man tyvärr bita i det sura äpplet och betala en verkstad för att få det fixat.

Att greja bromsar är kanske inget svårt för en som vet hur sakerna är uppbyggda och fungerar, vet konsekvenserna av vad som händer med olika komponenter om jag gör si eller så med bromsklossen när den monteras. Tyvärr finns det för mycket hemmafixare som just hört av en granne att man kan laga bilen på ett visst sätt.

I ditt fall är det bara sorgligt att du fick tipset av en auktoriserad verkstad att använda 5-56 på kolven. Att fixa en broms på det sättet är inget bra alternativ. Bästa är att ta ur kolven och polerar av den, är det gravrost i så är de knappt lönnt att montera tillbaka den då rosten kommer tillbaka inom en snar framtid.

Som sagt kunskap och erfarenhet i ämnet krävs. ;)

Re: Bromstrassel Carina

Postat: fre 30 apr 2010, 07:41:57
av PartyBoy
Ingen som renoverar längre? Vi renoverar mängder med bromsok, vi tjänar ju mer pengar på det + att det blir billigare för kunden. En bromsslang kan svälla eller på annat sätt gå sönder på insidan, vilket gör det omöjligt för blotta ögat att upptäcka. Jag hjälpte en polare i veckan med hans bil, dock en BMW, med 2a på ojämn bromsverkan, nån vajsing med bromsslangen. Bytte denna och ombesiktigad = ok! Har du oket löst och provar trycka in kolven och den går lätt, då har du troligtvis inget fel där, utan det kan ligga i slangen, ledningen dit eller i huvudcylindern.

Re: Bromstrassel Carina

Postat: lör 01 maj 2010, 16:31:10
av toyota tvernit 94
Det blir nog att byta ok och bromsskiva. Får hoppas att vi får tag på rätt storlek då, tänkte skaffa renoverade från bildelsbasen. Är det något särskilt man bör tänka på vid okbyte???
Mvh/ Kristina

Re: Bromstrassel Carina

Postat: lör 01 maj 2010, 19:16:24
av PierreW
toyota tvernit 94 skrev:Det blir nog att byta ok och bromsskiva. Får hoppas att vi får tag på rätt storlek då, tänkte skaffa renoverade från bildelsbasen. Är det något särskilt man bör tänka på vid okbyte???
Mvh/ Kristina

Ja, att tänka på är att ALLTID göra exakt samma sak på båda sidor när man grejar med bromsar. Så ska du byta/renovera oket på höger sida så ska du göra samma sak på vänster.

Annars kan du få en Tvernit som heter duga ;)

Re: Bromstrassel Carina

Postat: fre 14 maj 2010, 10:12:06
av toyota tvernit 94
Ja. Tack för all hjälp! Det blev till slut att med god hjälp byta oken. Nu går den som en dans.

Re: Bromstrassel Carina

Postat: mån 09 aug 2010, 23:10:25
av svea
PierreW skrev:Bästa är att ta ur kolven och polerar av den, är det gravrost i så är de knappt lönnt att montera tillbaka den då rosten kommer tillbaka inom en snar framtid.

Som sagt kunskap och erfarenhet i ämnet krävs. ;)
Lyfter denna tråden lite eftersom jag står i kast att felsöka ett kärvande bromsok.
Polerar kolven, hur gör man det på bästa sätt?