Sida 2 av 2

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: mån 30 mar 2009, 09:39:18
av Glenn
Åh nej, inte diffdiskussionen igen! :)

Jag skulle också hellre välja en CS för samma pn ge, MEN, efterssom dom oftast kostar en bra bit mer så skulle jag troligen ta en vanlig istället.

Fast det beror ju mest på skick osv när bilarna är såpass gamla.. och att behöva byta bromsskivor och hjullager på en bil som är 17 år och har gått över 15k.. vilken bil behöver inte det liksom ? man kan ju inte köpa en så gammal bil och färvänta sej att den ska vara felfri, även om det är en toyota :)

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: mån 30 mar 2009, 13:21:15
av Larco
Glenn skrev:Åh nej, inte diffdiskussionen igen! :)
Nej den behöver vi inte ta igen :)
Men jag kan säga till den som undrar att enda säkra sättet att ta reda på om en vanlig st185a har torsendiffen är att öppna den. (frågan kommer ju säkert komma ;) )
Troligen har alla sv. sålda torsen diffen enligt vad vi tidigare har kommit fram till vill jag minnas.

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: mån 30 mar 2009, 22:22:03
av Jonex
Glenn skrev: Jag skulle också hellre välja en CS för samma pn ge, MEN, efterssom dom oftast kostar en bra bit mer så skulle jag troligen ta en vanlig istället.

Fast det beror ju mest på skick osv när bilarna är såpass gamla.. och att behöva byta bromsskivor och hjullager på en bil som är 17 år och har gått över 15k.. vilken bil behöver inte det liksom ? man kan ju inte köpa en så gammal bil och färvänta sej att den ska vara felfri, även om det är en toyota :)
Gamla bilar är just gamla.
Poängen med inlägget är att det kostar 1000kr bromsskivan och typ 900 kr per hjullager .. så det drar iväg upp till 10 k
bara en sån sak.
Lätt att glömma när man ska köpa bil och trimma.

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: mån 03 aug 2009, 22:43:39
av jaha
Hej! jag är en rookie på bilar osv, det enda jag vet är att jag vill ha en rolig bil att köra. nu har jag hittat en carlos sainz och skulle vilja veta lite mer om den modellen/typen eller vad det nu heter. vad är gt4 för nåt? och vad är st185 osv för nåt... finns det bara en typ av celica carlos sainz och allt är samma original eller finns det olika? är det en bra bil? och hur många hk har den original?

tacksam för svar!!!
h sofia

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: tis 04 aug 2009, 11:06:22
av Dale
jaha skrev:Hej! jag är en rookie på bilar osv, det enda jag vet är att jag vill ha en rolig bil att köra. nu har jag hittat en carlos sainz och skulle vilja veta lite mer om den modellen/typen eller vad det nu heter. vad är gt4 för nåt? och vad är st185 osv för nåt... finns det bara en typ av celica carlos sainz och allt är samma original eller finns det olika? är det en bra bil? och hur många hk har den original?

tacksam för svar!!!
h sofia
Kort kan man väll säga att ST185 är en GT-Four (GT-4) Carlos Sainz (CS) är en specialutgåva som har lite mer utrustning och är "signerade" av Carlos Sainz samt numrerade. Carlosen har 208 hk mot 204 hk som dom "vanliga" ST185orna har. Alla Toyotor är bra om tidigare ägare skött dom. ;-)

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: tis 04 aug 2009, 14:26:40
av jaha
okej tack :)
men vad står ST165, ST185, ST185CS, ST205 för? och gt4?

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Postat: tis 04 aug 2009, 14:39:42
av Fnys
jaha skrev:men vad står ST165, ST185, ST185CS, ST205 för?
Olika chassi koder: http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Celica
jaha skrev:och gt4?
"turbocharged 3S-GTE engine, and full-time AWD"
http://en.wikipedia.org/wiki/Celica_GT-4