Delad tråd: Toyota MR2 turbo Gen3 94 T-bar 80000:-

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
KelMer
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Delad tråd: Toyota MR2 turbo Gen3 94 T-bar 80000:-

Inlägg av KelMer »

Impreza skrev: Jag hoppade på er alla tillsammans för ni hoppade på lurvas i förra tråden.
Ni menade på att bilen inte va värd en piss i havet för den var högerstyrd !
Jag var aldrig med nån disskution på lurvas försäljningstråd, för jag tycker oxå att d inte passar sig där!
Men jag ser det inte som att nån hoppade på lurvas och påstod nåt som du anser, det var mer att dom upplyste honom om hur verkligheten ser ut, och jag kan förstå att man kan känna sig besviken och påhoppad då, Men det stämmer att dom flesta VÄLJER Vä styrda bilar och lägger du ner en massa pengar på att bygga om bilen så ska man ha väldigt klart för sig att få igen pengarna vid en försäljning är minimal, visst kan bilen bli mer lättsåld men sen är det som sagt mer svårsålt med Hö styrd när det finns Vä styrd, hur vi körde och inte körde är inte relevant, utan det är så hära verkligheten ser ut nu för tillfället och har man valt en ovanligare bil modell så har man, och så har vi just haft en lågkonjuktur, det gör ju sitt på bilförsäljnings marknaden.
Impreza skrev:Och sen ska ja förklara vad ja mena med prius/aygo fantaster.
Jo de som KÖR MILJÖBILAR idag tycker om dem för de inte släpper ut mycket avgaser och drar lite bränsle.
Människor som gillar miljö gillar inte bilar som brötar,söljar mycket soppa eller släpper ut mycket avgaser = sportbilar

"alla måste tycka om "sportbilar" om man ska tycka om bilar"
Du kan inte påstå att folk som skaffar sig tex aygo skaffar sig den för att den e rolig ?
Det är väl mer för de e ekonomisk , en bruks häck helt enkelt eller hur ?
Det är det hära jag blir så himmla irreterad över, HUR kan man vara så enkelspårig?
Bara för att man har en Aygo som marknadsförs som en MILJÖBIL, så kan man inte tycka den e skoj??? Citerar mortil hära på forumet (han är inte tillfrågad och har inget med den här diskutionen att göra,vad jag skriver är det JAG som står för.)
aygo är en riktigt skoj bil faktist
Detta skrevs i projettråden Toyota Aygo 2010 (Geniux style)

Men enligt dig så är en bilentisuast en som bara tycker om bilar som brötar,söljar mycket soppa eller släpper ut mycket avgaser? Håller int med dig...Suprise :shock:
Impreza skrev:folk som köper toyota rent är sådanna som köper just miljöbilar eller lastbilar/pickisar.
Jaha ja Avensis, Verso, Urban Crusier, Rav 4 och LC är oxå bilar som säljs av TOYOTA!!! Miljöbil el lastbil el pickis...??? Kanske har fel, men jag ser dom knappast som nåt av det!
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*

Friskt vågat, Hälften vunnet
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Men hallå, hur dum får man vara?
Vi har en på gatan där jag bor, han är nog som du tror jag. "Jag vill vara bilentusiast, därför vägrar jag köra nåt annat än bilar med V8 med total avsaknad av ljuddämpning, dessutom måste man köra minst 70 i villaområden för det är coolt." Sån får jag känslan av att du är.

Aygo är en mycket rolig bil att köra, eftersom den är så liten och lätt och rapp i styrningen. Prius ska jag inte uttala mig om, för den har jag inte kört.

Toyota gör även relativt pigga bilar idag, även om ingen som säljs i Sverige kanske går in i sportbilskategorin. Titta på en Auris med 2,2-liters diesel på 177 hästar, den gör 0-100 på 8,6 sekunder, det är rätt kvickt för att vara "en tråkig miljöbil", eller vad säger du? 0,6 liter milen drar ju den förstås, så därför blir den ju automatiskt tråkig?

Själv håller jag på och renoverar (eller håller på och håller på, men garaget jag ska renovera den i börjar bli färdigt iallafall) en Toyota Carina från 72, den har typ 90 hästar, gör 0-100 på ett år, är relativt tyst och försynt, drar runt halvlitern milen enligt förra ägaren, så jag är förstås ingen bilentusiast, utan en som enbart är intresserad av miljöbilar?

Ta du ditt trams till nåt forum, för det där, det var så enkelspårigt och tråkigt att jag inte hört dess like här tidigare...
Impreza
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Inlägg av Impreza »

Ärligt talat VEM hoppar på vem nu?
Jag har inte kallat någon för "dum" tex de har du "cheetah1" tex .

Du kan på fullaste allvar inte mena att en aygo är rolig ?
Jag har kört den själv och den e inte rolig.
Den är ok till vardags men inget som ja gått o köpt mig för att jag tycker den är rolig!
Ska detta vara "enkelspårig" ?!

Sen förstår ja inte riktigt vad eran auris kommer in i bilden.
Den har ju inget med detta att göra.
Prata hur entusiastisk du är kring en auris diesel :S
vet inte riktigt vad du ville komma.
Har haft en kund på jobbet med volvo v70 d5 som dratt 0,45 enligt trippen och den har 185hk . Inte blir ja imponerad av detta eller tycker detta e kul eller en rolig bil om det va de du försökte få mig o tycka ?
Finns även volvo d5 med dubbelturbo på 205hk som ska dra runt 0,7 men vadå.
Ingen bil ja skulle köra konbana med eller dyl.

Ni kan ju inte helt plötsligt blanda in bruksbilar de har väl inget med bilintresset att göra i sig.
Jag rabblar inte upp mina bruksbilar.

Ofast har man en bil man pillar med o ger all kärlek(allmänt entusiastisk) till och en bruksbil som man inte änns orkar tvätta .

Angående v8 så gillar jag inte nått med v8 överhuvudtaget .
Förstår dem som gör det men som sagt jag håller mig till japanska turbobilar .
Har ägt både evo,impreza o toyota både högerstyrd o vänstestyrt.

Sen vill ja påpeka att ja nämde inget om VETERANBILAR för det är en klass för sig självt.

Hursomhelst pratade vi om vänsterstyrda "sportbilar" vs högerstyrda och dess värde.
Jag blev förbannad och bekymrad hur vissa resonerade kring detta .
Inte bara jag utan även lurvas som ja känner privat tyckte det var lite att ta i av vissa.
För de finns entusiaster som skiter i vilken sida de sitter på om bilen gjordes sådan från början .
Därför skrev ja också det med aygo o prius då detta forum lämpar sig åt alla modeller i toyotas program.
För på tex evoklubben,impreza klubben ,skylie klubben etc finns det bara en modell som gäller o folk vet om det.
Här förstår inte alla innebörden av just högerstyrt då de flesta kanske sitter hemma med en tex aygo som är vänsterstyrd och aldrig kört en högerstyrd bil och utalar sig om i princip hur kasst det är med högerstyrt.
Är det någon som fattar hur ja menar nu då?
Jag visste redan sen början att en högerstyrd bil inte har samma värde som en vänster de har ja aldrig sagt men som sagt så ÄR lurvas bil billigare än de flesta vänsterstyrdapå blocket .
SÅ ja vet inte riktigt vart vi ska komma i denna diskussion?
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Impreza

Inlägg av Impreza »

KelMer skrev:
Impreza skrev: Jag hoppade på er alla tillsammans för ni hoppade på lurvas i förra tråden.
Ni menade på att bilen inte va värd en piss i havet för den var högerstyrd !
Jag var aldrig med nån disskution på lurvas försäljningstråd, för jag tycker oxå att d inte passar sig där!
Men jag ser det inte som att nån hoppade på lurvas och påstod nåt som du anser, det var mer att dom upplyste honom om hur verkligheten ser ut, och jag kan förstå att man kan känna sig besviken och påhoppad då, Men det stämmer att dom flesta VÄLJER Vä styrda bilar och lägger du ner en massa pengar på att bygga om bilen så ska man ha väldigt klart för sig att få igen pengarna vid en försäljning är minimal, visst kan bilen bli mer lättsåld men sen är det som sagt mer svårsålt med Hö styrd när det finns Vä styrd, hur vi körde och inte körde är inte relevant, utan det är så hära verkligheten ser ut nu för tillfället och har man valt en ovanligare bil modell så har man, och så har vi just haft en lågkonjuktur, det gör ju sitt på bilförsäljnings marknaden.
Impreza skrev:Och sen ska ja förklara vad ja mena med prius/aygo fantaster.
Jo de som KÖR MILJÖBILAR idag tycker om dem för de inte släpper ut mycket avgaser och drar lite bränsle.
Människor som gillar miljö gillar inte bilar som brötar,söljar mycket soppa eller släpper ut mycket avgaser = sportbilar

"alla måste tycka om "sportbilar" om man ska tycka om bilar"
Du kan inte påstå att folk som skaffar sig tex aygo skaffar sig den för att den e rolig ?
Det är väl mer för de e ekonomisk , en bruks häck helt enkelt eller hur ?
Det är det hära jag blir så himmla irreterad över, HUR kan man vara så enkelspårig?
Bara för att man har en Aygo som marknadsförs som en MILJÖBIL, så kan man inte tycka den e skoj??? Citerar mortil hära på forumet (han är inte tillfrågad och har inget med den här diskutionen att göra,vad jag skriver är det JAG som står för.)
aygo är en riktigt skoj bil faktist
Detta skrevs i projettråden Toyota Aygo 2010 (Geniux style)

Men enligt dig så är en bilentisuast en som bara tycker om bilar som brötar,söljar mycket soppa eller släpper ut mycket avgaser? Håller int med dig...Suprise :shock:
Impreza skrev:folk som köper toyota rent är sådanna som köper just miljöbilar eller lastbilar/pickisar.
Jaha ja Avensis, Verso, Urban Crusier, Rav 4 och LC är oxå bilar som säljs av TOYOTA!!! Miljöbil el lastbil el pickis...??? Kanske har fel, men jag ser dom knappast som nåt av det!
Nr1 Där håller jag med dig och det är även de ja försökt få förklarat.
Nr2 Jag tycker inte en aygo är rolig som sagt.Folk köper inte en aygo för de vill ha en sportbil.
Nr3 Jag skrev miljöfantaster inte tyckte om avgaser och brött sen vände du på detta och fick de till att bilentusiaster skulle tycka om det bara för att vara raka motsatsen vilket jag inte har sagt nått alls om.
Dem som kör miljöbil kör dem för ekonomin och att de värnar om miljön.
Nr4 var citerat från en försäljare på toyotacenter i gbg.
Men alla modeller du nämt finns ingen bensinare med turbo tex ;)
Detta tycker jag e lite tråkigt då många andra japanska fabrikanter har bla småbilar med turbo .tex colt rallyart.
Hursomhelst detta hörde inte hemma här.

Jag orkar itne disskutera vad som e entusiastikt eller ej för de leder ingen vart.
Huvsaken var att få högerstyrt vs vänsterstyrd förklarat från min sida.
Allt jag ville säga va precis som cyrix skrev det tidigare.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Okej då, en liten mycket kort kurs i grundläggande samhällsekonomi:

Utbud vs. efterfrågan.

Är utbudet högt och efterfrågan låg så sjunker värdet/priset på varan.
Är utbudet lågt och efterfrågan hög så stiger värdet.
Är utbud och efterfrågan på en likvärdig nivå ligger värdet på en fast nivå.

För närvarande är det stort utbud på högerstyrda MR2: or (relativt sett), men mycket låg efterfrågan, dels eftersom ingen vill köra högerstyrt utom några få entusiaster, och dels för att människor över huvud taget inte vill lägga sina pengar på sportbilar/entusiastbilar såhär i efterdyningarna efter en ekonomisk kris, och därför är värdet lågt på dessa bilar.
Däremot är det stor efterfrågan men mycket litet utbud på vänsterstyrda MR2: or, därför är det en mycket högre prisnivå på dessa, kanske mer än det dubbla.

Aygo är visst en rolig bil, av skäl som jag förklarade i mitt förra inlägg, och jag har också kört den själv, en hel del till och med. Men i din värld är väl inget roligt om inte det har 300 hästar och drar minst en liter milen och låter som ett helt jetflygplan, förstår jag.
Impreza

Inlägg av Impreza »

cheetah1 skrev:Okej då, en liten mycket kort kurs i grundläggande samhällsekonomi:

Utbud vs. efterfrågan.

Är utbudet högt och efterfrågan låg så sjunker värdet/priset på varan.
Är utbudet lågt och efterfrågan hög så stiger värdet.
Är utbud och efterfrågan på en likvärdig nivå ligger värdet på en fast nivå.

För närvarande är det stort utbud på högerstyrda MR2: or (relativt sett), men mycket låg efterfrågan, dels eftersom ingen vill köra högerstyrt utom några få entusiaster, och dels för att människor över huvud taget inte vill lägga sina pengar på sportbilar/entusiastbilar såhär i efterdyningarna efter en ekonomisk kris, och därför är värdet lågt på dessa bilar.
Däremot är det stor efterfrågan men mycket litet utbud på vänsterstyrda MR2: or, därför är det en mycket högre prisnivå på dessa, kanske mer än det dubbla.

Aygo är visst en rolig bil, av skäl som jag förklarade i mitt förra inlägg, och jag har också kört den själv, en hel del till och med. Men i din värld är väl inget roligt om inte det har 300 hästar och drar minst en liter milen och låter som ett helt jetflygplan, förstår jag.
Jo men de du skrev e de ja försöker få sagt .
Folk köper inte högerstyrt för dem vill ha vänsterstyrt. De vill betala mer för en vänsterstyrd trotts att den har sämre utrustning,äldre modell och mycket dyrare.
Det är de ja försöker säga att ja tycker e konstigt.
För står du där med en budget på 70-80k så tycker ja att man borde fundera på kanske en högerstyrd mr2a då vänsterstyrda kostar lite mer. Sen får du en modell som är nyare o mer speciell även. MEN ratten sitter som ni säger på "fel sida".
Sen finns de folk som inte stirrar sig blinda på vilken sida ratten sitter utan vad det är för bil istället och det är där de flesta som köper mr2 inte kan tänka sig.
hänger du med ?
Sen vet ja inte om det är stort utbud på högerstyrda . Tycker utbudet på blocket och här inte e stort alls.Felet är att ingen vet vad en mr2a är för något .Folk på gatan undrar vad det är för bil.

Sen att du tycker en aygo e rolig är ju en sak men jag tycker inte det.
anledningen att ja drog upp aygo/prius etc var för de inte är på samma "spår" som mr2,supra gt4 om du fattar va ja mena ?
Jag kan tycka bilar utan effekt e roliga också typ miata . Men som sagt de e fortfarande en anna typ av bil går inte jämför med aygo o sådanna bilar heller.

jag har haft en jäkla massa bilar o dem tråkigaste e volvo även om jag skrämt dem till 270hk så är de inte roliga för de just bara för det är en "brukis" .
KACE80
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Inlägg av KACE80 »

Jag måste hålla med "cheetah1" med flera som säger att Aygo:n är en rolig bil, har ju en sån själv ( Peugeot 107 )...

Jag har nog ett större leende på läpparna när jag kör min 107:a än när jag kör MR2:an ( jo jag har turbon )...
Vet fan inte vad det är men den e ju så löjligt liten och otroligt roliga att "ratta" med så det finns inte :lol:
Har aldrig varit med om en rappare bil i styrningen, och när den kommer att sänkas till hösten så vet jag inte hur
brutalt den kommer gå i rondellerna :D
Ante
Användarens profilbild
KelMer
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Inlägg av KelMer »

Till Impreza

Det jag reagerad på var att jag tyckte du hoppade på folk här inne helt utan anledning, bara för att du var sur och ville
skydda din kompis, och sen så tyckte jag att du förde ett enkelspårigt resenomang.
Men jag håller med dig, denna diskution kommer inte att leda nånvart!!! SMAKEN ÄR SOM BAKEN= DELAD och tur e väl det, tänk att komma in på en bilutställning o där står 30st BMW e30 på rad, alla e turbokonv och har samma modefikationer. Låter inte skoj i mina öron ;)
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*

Friskt vågat, Hälften vunnet
Henrik
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Inlägg av Henrik »

Om man har en bil man måste sälja. Och inte får den såld. Vad beror det på? Den kostar för mycket.
Så enkelt är det.
Och om jag inte minns fel så frågade lurvas varför den inte blev såld. Jag svarade att det kan bero på högerstyrd och dubbla priset mot vad man får ge för en i england. Ja den är lackad om massa annat, helt ärligt VEM får tillbaka såna pengar? Klart bilen blir mer eftertraktad som nylackad men man får knappast 10-15k mer för den för man lackat den. Samma med trim etc.

Impreza får nog komma ner på jorden lite kring hur verkligheten funkar. Vill man sälja bil får man snällt acceptera att det finns folk som resonerar annorlunda och inte vill betala så mkt för högerstyrda bilar. ÄR det fel på svenska befolkningen för man inte vill köra en vass mr2 med ratten på FEL sida som kostar 80k? Eller är det din verklighet som alla ska rätta sig efter?
Jag accepterade läget kring försäljning efter flera år till och från med att sälja min gt4a. Till slut såldes den, för en struntsumma jämfört med vad den kostade att bygga. Mycket lägre än vad som begärs för högerstyrda bilar, MEN DEN BLEV SÅLD! och vill man sälja sin bil får man väga priset kontra behovet av att sälja. tyvärr är det så.

Hade din bil varit vänsterstyrd är jag övertygad om att den hade varit såld för länge sen lurvas. Men nu är den inte det, och ett sätt att få den såld är att sänka priset. Jag ska inte köpa den eller känner någon som ska köpa den, men tyvärr är det så att man får locka till sig köpare på olika sätt. och priset är det enklaste.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Zerocool
Bilmodell: Celica st205
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Inlägg av Zerocool »

Vad jag har förstått så är de inte stor skillnad på karossen på vänsterstyrda gen2 mr2or mot högerstyrda gen3 mr2or. ok man får en kaross som är 15 mot en som är 18-19år gammal, men båda är endå så pass gammla så de beror mycket på hur folk har skött om de! ofta är japanbilar inte direkt välskötta.
och om man nu tycker att gen3 är så mycket bättre i kaross osv, så kan man ju köpa till gen3 sakerna till sin gen2 bil, bromsar, bärarmar och vad det nu är mer, och ärligt hur mycket kostar det att göra!
och visst motorn har 250hk mot 204hk men ska man trimma seriöst så kvittar det vilken man utgår ifrån.
sedan är det som vissa säger finns de ingen efterfrågan på en bil så får man inget för den,
Skulle du få 50k för den så har du endå 41% av det du lagt ner.
Skulle jag få 30% av det jag lagt ner på min skulle jag vara glad, Men eftersom jag vet att jag inte får de pengarna säljer jag inte bilen heller, för den är värd mera för mig, och ska man sälja så får man sätta priset efter vad den är värd för andra.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Skriv svar