Sida 2 av 2

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Postat: tor 05 aug 2010, 12:49:40
av Cyrix
Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Postat: tor 05 aug 2010, 13:04:17
av JPH
Cyrix skrev:Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.
Frestande, men skulle jag råka ut för en olycka, krascha bilen eller nåt sånt, så lär det väl komma fram att jag hade en motor i som inte fick vara där utan registreringsbesiktning. Och då blir det inte kul...

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Postat: tor 05 aug 2010, 13:07:56
av Cyrix
JPH skrev:
Cyrix skrev:Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.
Frestande, men skulle jag råka ut för en olycka, krascha bilen eller nåt sånt, så lär det väl komma fram att jag hade en motor i som inte fick vara där utan registreringsbesiktning. Och då blir det inte kul...
Tror nog att pappersjobbet för att lösa motorbytet lagligt kommer att var minst 100ggr jobbigare än själva motorbytet. Du måste ju få Toyota att intyga att bilen är godkänd för 245hk istället för 200hk till att börja med och redan där är det nog kört.

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Postat: tor 05 aug 2010, 13:16:49
av JPH
Cyrix skrev:
JPH skrev:
Cyrix skrev:Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.
Frestande, men skulle jag råka ut för en olycka, krascha bilen eller nåt sånt, så lär det väl komma fram att jag hade en motor i som inte fick vara där utan registreringsbesiktning. Och då blir det inte kul...
Tror nog att pappersjobbet för att lösa motorbytet lagligt kommer att var minst 100ggr jobbigare än själva motorbytet. Du måste ju få Toyota att intyga att bilen är godkänd för 245hk istället för 200hk till att börja med och redan där är det nog kört.
Igen, väldigt bra input! Det avgör nog saken för mig. Får försöka fixa den gamla motorn istället.

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Postat: tor 05 aug 2010, 13:20:46
av Gt-4
Glenn skrev:Att använda styrbox från ST185 verkar ju väldigt dumt, ska man bygga om till LMM då också ? och mycket av den extra effekten i ST205 sitter väl just i styrelektroniken.. för att inte tala om hur fel det blir med spridartider osv osv.
Han får ju fortfarande samma effekt som han hade innan och LMM hade han ju då också.
För nån som inte är så duktig på på el å sånt så tror jag detta hade varit enklast, men skulle jag göra det så är det klart att jag skulle ta allt från gen3 motorn.
Allt handlar kanske inte alltid om att få ut mest effekt utan kan ju vara så att det är enklare å få tag på en gen3 motor än en gen 2.
Är så sällan bilprovningen får se såna här bilar så jag tror knappast dom ser någon skillnad på vilken motor du har.

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Postat: tor 05 aug 2010, 20:47:35
av Johannes Rydberg
Men hur kan motorn paja redan efter 30mil. ?? Riktigt konstigt.

Jag hade nog haft 2alt

1. Köpa en fräsh beg original motor ev färdig renov och trimmad
2. Renovera den gamla original motorn. Beror på vad som hänt med den. Inte kul att renovera när det kan ligga kolv spån eller liknande överallt i motor typ kanaler ic turbos m.m som kan leda till motor ras igen.

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Postat: fre 06 aug 2010, 02:04:01
av Glenn
Gt-4 skrev:
Glenn skrev:Att använda styrbox från ST185 verkar ju väldigt dumt, ska man bygga om till LMM då också ? och mycket av den extra effekten i ST205 sitter väl just i styrelektroniken.. för att inte tala om hur fel det blir med spridartider osv osv.
Han får ju fortfarande samma effekt som han hade innan och LMM hade han ju då också.
För nån som inte är så duktig på på el å sånt så tror jag detta hade varit enklast, men skulle jag göra det så är det klart att jag skulle ta allt från gen3 motorn.
Allt handlar kanske inte alltid om att få ut mest effekt utan kan ju vara så att det är enklare å få tag på en gen3 motor än en gen 2.
Är så sällan bilprovningen får se såna här bilar så jag tror knappast dom ser någon skillnad på vilken motor du har.
Visst, men att hänga i en kraftigare motor bara för att strypa ner den till ~50hk mindre verkar ju bara dumt, speciellt efterssom det är lika olagligt som att ha ST205-styrelektroniken kvar.

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Postat: fre 06 aug 2010, 04:00:26
av Zerocool
Jag hade satt i 205an motor, är ju i stor sätt samma motor som du har nu fast lite bättre elektronnik och lite andra små förbättringar, själva blocket toppen osv ser i stor sätt lika ut, dom kommer aldrig att märka att du bytt maskin, om du nu inte säger det till dom.
Om du nu är rädd att du ska kracha bilen och inte få ut några pengar pga bytt maskin, så får du ju inte heller byta avgassytem och filter osv på din för då höjer du oxå effekten.

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Postat: fre 06 aug 2010, 08:47:04
av SHySwe
JPH skrev:
Cyrix skrev:Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.
Frestande, men skulle jag råka ut för en olycka, krascha bilen eller nåt sånt, så lär det väl komma fram att jag hade en motor i som inte fick vara där utan registreringsbesiktning. Och då blir det inte kul...
Detta med giltig försäkring kan naturligtvis gälla trimmade originalmotorer åxå. Reglerna för bilar efter -75 är att motorn ska vara orörd. Teoretiskt kan du bli stoppad av farbrorP och anmodad en regbesktning för tex sportluftfilter, plastanka eller ändrat avgassystem. Nu gör dom iofs oftast bara så om du måste tillrättavisas för nåt annat svårbevisat, tex buskörning på stan.
Så motorbyte eller trimmad original är lika, regelmässigt.
Byter du till en 205 och använder 185-grejerna på utsidan, blir motorn som en 185 och ingen bryr sej.
Vill du däremot ha bättre prestanda lagligt, får du inte trimma en 185 och bara köra, utan byt då till en helt komplett 205. Inkl boxar, givare mm.
Viktigt är alltså att den nya motorn är absolut standard!
Sen kontaktar du sfro och och besiktar som ändrat fordon (max 20% effektökning). och en enkel regbes på bilprovningen. Då står det rätt antal hästar i pappren sen. 8-) Kostar drygt 2200, dvs billigt jämfört med motorbytet.
Fast naturligtvis kollar du att det blir godkänt av sfro innan du börjar med motorn.

Det finns alltså en anledning till att min rolla är så gammal. Jag får ha plastankan...

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Postat: fre 06 aug 2010, 09:59:50
av JPH
Johannes Rydberg skrev:Men hur kan motorn paja redan efter 30mil. ?? Riktigt konstigt.

Jag hade nog haft 2alt

1. Köpa en fräsh beg original motor ev färdig renov och trimmad
2. Renovera den gamla original motorn. Beror på vad som hänt med den. Inte kul att renovera när det kan ligga kolv spån eller liknande överallt i motor typ kanaler ic turbos m.m som kan leda till motor ras igen.
Ja, du beskriver på pricken mitt problem. Jag kan inte begripa hur en man kan få motorras så snabbt efter ett köp, inte med mindre än att motorn var defekt från början eller att kylvätska, olja, etc läckt ut, men det är ju också en defekt. Men här står jag nu med rasad motor i alla fall.
Har öppnat ventlikåpan och kollat att kammarna är hela och driver som de ska. Noll kompression på de mittersta cylindrarna och lite komp på de två yttre när jag häller olja direkt i cylindern = toppen kan ha tagit stryk och vridit sig. Vevaxeln ser ok ut, MEN har funnit lite metallspån i oljetråget så jag anar att kolvar eller kolvringar har gått.
För att få reda på vad som har hänt med motorn lär jag bli så illa tvungen att ta den till en renoverare, men det jäkliga är att så länge jag inte vet vad det var som gjorde att motorn rasade från början kan den ju rasa igen. Det problemet kan i värsta fall gälla även med en ny motor om orsaken ligger utanför själva motorn.