Re: Motorbyte: en st205 i en st185
Postat: tor 05 aug 2010, 12:49:40
Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.
Det lilla extra för Din Toyota & Lexus.
http://www.toyotaclubsweden.com/
Frestande, men skulle jag råka ut för en olycka, krascha bilen eller nåt sånt, så lär det väl komma fram att jag hade en motor i som inte fick vara där utan registreringsbesiktning. Och då blir det inte kul...Cyrix skrev:Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.
Tror nog att pappersjobbet för att lösa motorbytet lagligt kommer att var minst 100ggr jobbigare än själva motorbytet. Du måste ju få Toyota att intyga att bilen är godkänd för 245hk istället för 200hk till att börja med och redan där är det nog kört.JPH skrev:Frestande, men skulle jag råka ut för en olycka, krascha bilen eller nåt sånt, så lär det väl komma fram att jag hade en motor i som inte fick vara där utan registreringsbesiktning. Och då blir det inte kul...Cyrix skrev:Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.
Igen, väldigt bra input! Det avgör nog saken för mig. Får försöka fixa den gamla motorn istället.Cyrix skrev:Tror nog att pappersjobbet för att lösa motorbytet lagligt kommer att var minst 100ggr jobbigare än själva motorbytet. Du måste ju få Toyota att intyga att bilen är godkänd för 245hk istället för 200hk till att börja med och redan där är det nog kört.JPH skrev:Frestande, men skulle jag råka ut för en olycka, krascha bilen eller nåt sånt, så lär det väl komma fram att jag hade en motor i som inte fick vara där utan registreringsbesiktning. Och då blir det inte kul...Cyrix skrev:Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.
Han får ju fortfarande samma effekt som han hade innan och LMM hade han ju då också.Glenn skrev:Att använda styrbox från ST185 verkar ju väldigt dumt, ska man bygga om till LMM då också ? och mycket av den extra effekten i ST205 sitter väl just i styrelektroniken.. för att inte tala om hur fel det blir med spridartider osv osv.
Visst, men att hänga i en kraftigare motor bara för att strypa ner den till ~50hk mindre verkar ju bara dumt, speciellt efterssom det är lika olagligt som att ha ST205-styrelektroniken kvar.Gt-4 skrev:Han får ju fortfarande samma effekt som han hade innan och LMM hade han ju då också.Glenn skrev:Att använda styrbox från ST185 verkar ju väldigt dumt, ska man bygga om till LMM då också ? och mycket av den extra effekten i ST205 sitter väl just i styrelektroniken.. för att inte tala om hur fel det blir med spridartider osv osv.
För nån som inte är så duktig på på el å sånt så tror jag detta hade varit enklast, men skulle jag göra det så är det klart att jag skulle ta allt från gen3 motorn.
Allt handlar kanske inte alltid om att få ut mest effekt utan kan ju vara så att det är enklare å få tag på en gen3 motor än en gen 2.
Är så sällan bilprovningen får se såna här bilar så jag tror knappast dom ser någon skillnad på vilken motor du har.
Detta med giltig försäkring kan naturligtvis gälla trimmade originalmotorer åxå. Reglerna för bilar efter -75 är att motorn ska vara orörd. Teoretiskt kan du bli stoppad av farbrorP och anmodad en regbesktning för tex sportluftfilter, plastanka eller ändrat avgassystem. Nu gör dom iofs oftast bara så om du måste tillrättavisas för nåt annat svårbevisat, tex buskörning på stan.JPH skrev:Frestande, men skulle jag råka ut för en olycka, krascha bilen eller nåt sånt, så lär det väl komma fram att jag hade en motor i som inte fick vara där utan registreringsbesiktning. Och då blir det inte kul...Cyrix skrev:Strunta i att säga något till bilprovning eller försäkringsbolag, dom kommer inte märka av att du bytt iaf.
Ja, du beskriver på pricken mitt problem. Jag kan inte begripa hur en man kan få motorras så snabbt efter ett köp, inte med mindre än att motorn var defekt från början eller att kylvätska, olja, etc läckt ut, men det är ju också en defekt. Men här står jag nu med rasad motor i alla fall.Johannes Rydberg skrev:Men hur kan motorn paja redan efter 30mil. ?? Riktigt konstigt.
Jag hade nog haft 2alt
1. Köpa en fräsh beg original motor ev färdig renov och trimmad
2. Renovera den gamla original motorn. Beror på vad som hänt med den. Inte kul att renovera när det kan ligga kolv spån eller liknande överallt i motor typ kanaler ic turbos m.m som kan leda till motor ras igen.