Tjena Bosse! kul att ni kommer till HT klasserna! Jag har kört nästan 2 säsonger där med en Opel Corsa GSi 2009 och 2010 och det är riktigt kul minst sagt!
Coilovers är inget krav för att det ska gå bra, men det underlättar givetvis. vi har det dock inte på vår Corsa ännu. Se till att få tillräckligt hårda fjädrar, de flesta billiga coilovers satserna är anpassade för gata och alldeles för mjuka för bankörning.
2009 körde vi med standard GSi bromsar, dock slitsade skivor, vi fick dock rådet från Pean Sweden (mycket bra att ha att göra med) att slitsa var inget större behov om man inte kör någon värstingbil, det sliter bara upp dina dyra bromsbelägg fortare. så med tillräckligt stor diameter på skivorna, ett bra långloppsbelägg och bra bromsvätska, tex Castrol SRF eller superblue (kommer inte ihåg märket, bromsvätskan är iallafall blå) så kommer man enormt långt.
Bromsarna bak får man inte glömma, även om de inte har högsta prio. vi har kört med standard corsa trumbromsar bak med biltemas bromsbackar och ändå så har vi en av startfältets kortaste bromssträcka. det är visserligen mycket tack vare vikten på ca 750Kg.
Ditt största problem med en sådan stor bil som ST202 är att framdäcken kommer ta mycket stryk på de 4 timmarna. kör en snäll setup, och flytta bak så mycket vikt du kan, tex batterit.
För motorns del så se till att den är frisk, 3SGE är kända för att dricka en hel del olja. Pga klassens bränslebegräningar så se till att du har så fria luftvägar som möjligt, racekat och ett avgassystem på 2,25" eller 2,5" med ljuddämpare med fritt blås i mitten och så få böjar längs vägen.
Motorn kanske du vill få gå snålare, insprutningssystem från 90talet är kända för att gå väldigt fett på fullgas, ett eftermarknadssprut eller piggyback (om det finns till 3S-GE?) som optimerar bränsleblandningen kan vara att föredra för att undvika fiskörning sista halvtimmen. (vilket de flesta får göra de sista 15minuterna i HT2 om det är ett helt clean race utan safteycar, som tex finalen på karlskoga 2010)
Så undvik att trimma motorn i största mån, det blir törstigare och mer benäget att gå sönder. Optimera bara motorn, fria andningsvägar och om pengar finns, se över insprutningsystemet, lätta svänghjulet, balansera veven och vikta stakarna.
Tips från coachen, för att förlänga livslängden på drivlinan, byt motorolja mellan var tävling, växellådsoljan varannan eller oftare, och fetta om drivknutarna, de tenderar till att gå varma och fettet avstunstar och smörjer sämre. dela dem och inspektera dem för skador, det är roligare att upptäcka en oval drivknutskula i garaget än att köra 50mil till en bana och bryta på träningen. jag vet
tyvärr kommer vi inte köra hela säsongen 2011, det är mest jag som ställer till det då jag ska jobba i STCC i år, och några tävlingar krockar tyvärr.
Men jag önskar er lycka till, och har du några frågor så hojta till!
Mvh Fabian, Team Blyfot #13
lycka till!
