Re: 200+ SUG hk Mr2
Postat: fre 08 okt 2010, 00:24:06
1000 kronor per hästkraft är en tumregel för vad det kostar att sugtrimma.
Det lilla extra för Din Toyota & Lexus.
http://www.toyotaclubsweden.com/
Cassius skrev:Bevisligen finns de ju potential i 3S-GE motorn, att bränna ur 800hk ur en GTE kräver en rätt vass sugmotor för att inte måsta ladda en bit över 3 kilo! En enkel tumregel man ofta tar till för en snabb uppskattning är atmosfärstryck + laddtryck * sugmotor effekt. Har du då 200hk sugmotor och laddar på 3 kilo blir det 200*(1+3)=800. En sanning med modifikation eftersom du alltid får förluster nånstans. Så en 800hk GTE motor har säkerligen en sugmotor med potential till dom effekter du strävar efter och lite till!
Sen finns det alltid 3 sätt att göra allting på.
Modell 1. Snacka med en motorbyggare, lämna in motorn och låt honom göra allt. Klart dyrast men kräver minst engagemang av dig!
Modell 2. Lämna in dom mer avancerade sakerna till en motorbyggare t ex borrning/honing av block, portning av topp och annan bearbetning. Köper färdigt grenrör, färdiga kamprofiler, färdigt insug, ett komplett sprut osv och monterar allt själv. Detta är klart billigare än att lämna allt till en motorbyggare då du står för den stora delen arbetstimmar själv!
Modell 3. Leta runt efter kontakter, kanske det finns nån som är duktig på att porta men som inte har en välkänd firma och därför bättre priser? Finns det nån polare som kan fixa lite maskinbearbetning som borrning, planing osv. Var hittar jag bäst pris på renoveringsdelarna (lager, packningar osv. En MLS packning kan skilja ett par hundringar i pris om man letar ett tag) Sätta sig in i hur motorer fungerar och fundera på kamprofiler själv, kanske snacka med nån som är mer insatt i just kammar och som kan ge tips för vad som kanske passar din motor bäst! Sen köpa det som ligger närmast (vassast är inte alltid bäst nämligen) eller beställa custom kammar. Beräkna grenrör och insug själv och bygga dessa själv osv. Skaffa ett DIY sprut typ VEMS/MS som nån kompis som är elektriker kan löda ihop åt dig. Den här modellen är klart billigast och kommer troligen ge dig en motor i klass med en proffsbyggd om du får allt rätt Men till bråkdelen av kostnaden!
3S-GE motorn tål att varvas en hel del, vilket är bra. Jag skulle tippa att du behöver upp i 8-8500RPM för att plocka 230+ ur en 2 liters motor. Då börjar mektryckare vara att föredra, sånna kan man tillverka själv av dom hydrauliska originalen ofta. Topparna är rätt bra och behöver kanske ingen fullrace portning för att kunna prestera dom effekterna. Grenröret skulle jag byggt ett 4-1 system avstämt för 6000rpm kanske, insuget skulle jag gått på någon modell av separata spjäll avstämt till 7000 ungefär, kanske aningen högre. Själv håller jag på med separata spjäll byggda ur spjällhus från Ford V6, dom är ungefär 44-45mm, till din önskade effekt kan det räcka, men mer hade inte skadat. BMW M3 har separata spjäll som går bygga om, även en del hojar har 45mm spjällhus (och dom är faktiskt riktigt bra!) Räkna med att det behövs högkomps kolvar, gärna Arp eller 12.9 bultar för ramlager och svänghjul. Kopplingen borde en GTE koppling duga bra, lätta svänghjulet. Balansera veven och vikta in stakar och kolvar noga. Ställbara kamdrev (Kan gå bygga ur original kamdrev ibland) VEMS sprut och en bra tuning tycker jag att 220-230hk ska gå få ut med!
Lista:
VEMS sprut (Går få ihop för 5-9000 beroende på hur mycke man kan fixa själv)
4-1 grenrör (1500 för hemmabyggt, 4000 och uppåt för färdigt eftermarknads)
Separataspjäll (Mitt ford insug ligger på 500+ svetsning, hojspjäll kostar ca 2500, M3 ca 3000 båda + ombyggnad, Jenvey runt 10 000 färdigt)
Lättat svänghjul
Balanserad bottendel med bättre bultar (balansera veven brukar kosta runt 1500)
Värre kammar (3500-8000 kanske, beror på var man hittar dom)
Mektryckare (ett par hundra till ett par tusen för nya)
Kraftigare ventilfjädrar
Ställbara kamdrev (0-2000+)
Starkare koppling (2500? För en GT4 koppling?)
Portad topp (4000 och uppåt)
Högkompskolvar (ca 5000)
Sen tillkommer ju saker som bättre tändning, kanske en kallare termostat och andra yttre småsaker som kan vara svårt att se i förväg! Men som du ser, även om du kan fixa de mesta billigt och själv är du fort uppe i 30 000++! Lämnar du allt till en motorbyggare kan du nog räkna med några 10 000ingar till. Dock är den motor jag nämnt ovan ganska väl tilltagen, du kan snåla på vissa saker, men byter du stakar har du en motor som håller för 5-600hk+ å andra sidan!
Lustgas är inte ett alternativ?
Tack för ett par jäkligt bra guiderLarco skrev:Det är mekaniska lyftare i både 3S-GE och 3S-GTE, med överliggande shims i Gen 1 & 2 och underliggande shims (bättre) i Gen 3 (som trådskaparen har).
Du borde läsa igenom denna guide som jag tycker är väldigt bra. Bortsätt ifrån att han skriver om en 1,6l motor så lär det vara hyfsat lika samt applicerbart på din 3S-GE motor. Om du utgår från den 23,4% högre orginaleffekten du har i din motor pga den större slagvolymen så skulle ditt mål på 220hk det motsvara ca 170hk från 4a-ge, så kika på stegen upp till 170-180hk i denna guide.
http://www.billzilla.org/4agmods.htm
Annars finns denna guide för 3S-GE som också är väldigt bra.
http://www.roadandtrack.net.au/images/s ... engine.pdf
Sätt igång och läs igenom båda två några ggr nu!
För övrigt kan jag säga att följande kammar sitter orignal i din Gen3 175hk 3S-GE motor.
In: 252deg, 9.8mm lift (timing 7/65)
Ex: 240deg, 8.2mm lift (timing 53/7)