Sida 2 av 3

Re: Lite trött RAV4....

Postat: tis 12 okt 2010, 21:56:43
av Codriver
Stigge skrev:Skruvat.se tar 1839:- för ett lager åker ni på 4st däck för det priset förstår jag om det låter illa och blir fiskfjäll på dom.
Priset jag fick på toyota var ca. 5500:- om jag minns rätt.

Re: Lite trött RAV4....

Postat: ons 13 okt 2010, 13:23:31
av Thomas
Skruvat.se verkar ju vettigt. Hade ingen aning......4800 var det jag fick från toyota :(
Japp inställning vid nya däck såklart. Däcken på är inte nya. Lite dålig på detta om inställningen ändrar sig allt eftersom....borde hålla tycker man eller så blev det fel när det gjordes vid däcksbytet. Något är klurigt/tokigt, Hancook är ju inte jättekass däck direkt.

//TT

Re: Lite trött RAV4....

Postat: ons 13 okt 2010, 14:15:56
av Codriver
På de engelskspråkiga forum där jag läst har man gjort hjulinställningar, dessutom med så lite camber som manualerna tillåter, men med samma resultat.
Jag menar därmed inte att man ska låta bli att göra hjulinställning, men bara att andras erfarenheter pekar mot att det inte är hela lösningen.

Jag ska lyssna lite extra med vinterdäcken får vi se hur jag går vidare.

Är vi 100% säkra på att hjullagret på skruvat.se är till 4wd? Jag matar visserligen in regnummret men ibland kan det ju bli fel med sådant i alla fall.
Kanske någon kan verifiera Originalnr: 42410-42020 ?

/Erik

Re: Lite trött RAV4....

Postat: ons 13 okt 2010, 14:31:29
av Dale
Hört om folk som köpt billiga lager som sedan pajar på typ semestern. Bilen full i grejer med husvagn ner på autoban = hög belastning på hjullager. Det finns en anledning till att vissa är billigare än andra. En polare som jobbade på SKF berättade en hel del intressant. Grovt kan man väll säga när tillverkarna gör sina kvalitetstester så klassas lagren in i olika kvalitetsklasser. Sen när Volvo, Mekonomen, Biltema, gubben med verkstan på hörnet med fler kommer in och vill köpa lager så får dom det vill betala för. Sen dyker det upp någon test som skriver samma lager i olika förpackningar vissa med olika markningar från samma fabrik men med olika priser. Ja så är det. Det finns alltid en anledning till att det är olika priser på prylarna. Detta oavsett det är ett hjullager, målarfärg eller en tepåse. Så tänk efter före. ;-)

PS. Sen att vissa säljer orginaldelar betyder inte heller att det är likadana delar som satt på bilen när bilen kom från fabrik.

Re: Lite trött RAV4....

Postat: ons 13 okt 2010, 15:05:57
av Stigge
Aha du tror att det är mjukare kulor i dom från skruvat?Skit i semestern nästa år så håller dom.

Re: Lite trött RAV4....

Postat: tor 14 okt 2010, 13:48:51
av fredrik mkIII
angående slöheten så rekomenderar jag att ta en titt på luftmassmätaren. den sitter bakom luftburken om jag minns rätt.

duscha den med bräckleen eller rengörings spray eller liknande. in i mätkroppen. de kan få en oljefilm i sig och inte mäta lika bra längre. brukar märkas som dålig reaktion på fullgas på lägre varv på småbilar iaf.

mvh fredrick

Re: Lite trött RAV4....

Postat: tor 14 okt 2010, 14:17:56
av PierreW
Stigge skrev:Aha du tror att det är mjukare kulor i dom från skruvat?Skit i semestern nästa år så håller dom.
Ja tror ju mer på att packboxen är sämre och mängden smörjfett är mindre.

Oftast mängden fett som skiljer exempelvis en Toyota original styrled mot en från, låt säga Mekonomen.

Har en gång av misstag lyckats o dela på en helt ny styrled till en Renault trafic buss. Hur det ska ja inte gå in på :lol:
Men hur som, så var där fett som knappt räckte till o "väta" hela kulan :shock:
Den var ju dömd redan från fabrik att paja inom en snar framtid, vilket också brukar vara meningen.
Annars får dom ju aldrig sålt några mer nya om de håller för länge så att säga.


Ang slöheten så har de redan nämnts det jag tänkte tipsa om, nämligen LMM, luftmassemätaren. ;)

Stiften är av platina/iridium typ original och byts på 9000mils intervall.
Bränslefilter är inget som byts då det inte finns nått va jag kan minnas, har aldrig bytt på nån nyare Toyota. Sitter däremot en brutalt finmaskig Sil på bränslepumpens sugledning i tanken.
Den självtvättar ju sig själv då den ligger i bensinbad ;)

Re: Lite trött RAV4....

Postat: tor 14 okt 2010, 17:49:45
av tobo
Pierre tar upp en intressant sak. Original behöver inte automatiskt vara liktydigt med toppkvalitet. Ex.vis Renault har åtminstone om man tittar tillbaka, haft sämre hållbarhet på hjullagren. Och frågan hur det är med japanska bilar och hjullager egentligen. Det är rätt ofta tycker jag man läser i diskussionsforumen för Honda, Mitsubishi och Toyota (som jag brukar följa), att hjullager får bytas innan 20000 mil. Tidigare har jag kört mycket Opel, och där har jag aldrig behövt byta något hjullager trots att jag kört dem från nästan nya till att de gått nära 30000 mil, flera stycken (Astra bl.a.).

Re: Lite trött RAV4....

Postat: tor 14 okt 2010, 19:37:44
av Dale
Oavsett prylar så kan man ju snacka 30 kanske 40 års skillnad på grejer. Det har nog hänt en del på den tiden.

Re: Lite trött RAV4....

Postat: tor 14 okt 2010, 21:27:29
av PierreW
Dale skrev:Oavsett prylar så kan man ju snacka 30 kanske 40 års skillnad på grejer. Det har nog hänt en del på den tiden.
Tyvärr verkar ju stoltheten i att tillverka en kvalitativ produkt som fungerar bra vara på väg att försvinna helt. (nu snackar ja inte bara bilar utan mer allmänt)
Kortsiktiga höga vinster är det som satsas på i dagsläget, producera så mycket som möjligt till ett så lågt pris som är möjligt.
Med det konsument samhälle vi har idag så måste man ständigt komma med nya produkter för att inte försvinna från marknaden.
Och på så vis kan kvalitén dras ner ett par snäpp då folk ofta hinner byta upp sig till nyare grejer innan nuvarande produkt börjat falera totalt. ;)

Så man kan väl säga som så att, idag kan du inte köpa en produkt och räkna med att den håller lika länge som
en typ likadan gjorde som tillverkades för sådär 25-30 år sedan.