
Toyota (AT200) Celica -98
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Vet en till röd AT200 i Motala med himlans puts på. Se http://www.garaget.org/?car=3501 vanliga är dom inte men vem vill ha en dussinbil? 

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Har sett den där på garaget också. Riktigt fin i skicket, men han verkar å andra sidan inte använda bilen till vardags & om vintrarna. Det är lite bättre utgångsläge för att hålla bra puts, än att pendla!
I veckan rök en lustig pryl från bilen, antennen i gummi som mer eller mindre hängde efter bilen i fart. Förstår inte riktigt meningen med den, mer än att vara irriterande. Tyvärr satt den fast ganska ordentligt, till den mån att bågfilen tillslut åkte fram. Men skammen som ger sig, nu sitter det en i mitt tycke snyggare antenn på plats, som faktiskt kan fånga radiokanaler också.

Här är en närstudie på objektet som tidigare utgjorde rollen som antenn.

Annars har jag främst roat mig med att åka till glasmästaren & fått ett stenskott reparerat/stoppat. Vilket kändes bra så här innan vintern drar i gång på riktigt. Hittade även nya HB4 lampor från Osram, som jag bytt på halvljuset. Har även beställt nya HB3 till helljuset, som bör dyka upp fram över.
Veckans stora fynd:

Det gjordes i bagaget, efter att jag bytt antenn. Tyckte det var lika bra att göra en grovsanering, då jag upptäckte lite smått & gott under tiden jag höll på. När jag ändå var på gång, städade jag ur resten av bilen tämligen ordentligt. Även om den inte var så fruktansvärt grisig, kändes det bra att gå över en sväng med dammsugare & co.
I veckan rök en lustig pryl från bilen, antennen i gummi som mer eller mindre hängde efter bilen i fart. Förstår inte riktigt meningen med den, mer än att vara irriterande. Tyvärr satt den fast ganska ordentligt, till den mån att bågfilen tillslut åkte fram. Men skammen som ger sig, nu sitter det en i mitt tycke snyggare antenn på plats, som faktiskt kan fånga radiokanaler också.

Här är en närstudie på objektet som tidigare utgjorde rollen som antenn.

Annars har jag främst roat mig med att åka till glasmästaren & fått ett stenskott reparerat/stoppat. Vilket kändes bra så här innan vintern drar i gång på riktigt. Hittade även nya HB4 lampor från Osram, som jag bytt på halvljuset. Har även beställt nya HB3 till helljuset, som bör dyka upp fram över.
Veckans stora fynd:

Det gjordes i bagaget, efter att jag bytt antenn. Tyckte det var lika bra att göra en grovsanering, då jag upptäckte lite smått & gott under tiden jag höll på. När jag ändå var på gång, städade jag ur resten av bilen tämligen ordentligt. Även om den inte var så fruktansvärt grisig, kändes det bra att gå över en sväng med dammsugare & co.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Så tidigare ägare var alltså fiskare och golfare.Kanske en läkare då. 

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Idag bringade jag lite nytt ljus i novembermörkret!
Före, Euro:

Efter, JDM:

Just denna åtgärd kanske inte gjorde att bilen klarar av vintern bättre. Så jag kompensationsköpte ett silikonstift att smörja in samtliga gummilister med också
Före, Euro:

Efter, JDM:

Just denna åtgärd kanske inte gjorde att bilen klarar av vintern bättre. Så jag kompensationsköpte ett silikonstift att smörja in samtliga gummilister med också

/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Fast dom gamla lysena satt på i japan också innan 1996 

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Jojo, må så vara. Men JDM av denna typ är ett ganska omtalat begrepp för modellenGlenn skrev:Fast dom gamla lysena satt på i japan också innan 1996

Annars rullar bilen på, är skapligt nöjd med förbrukningen på 0,7L/mil vid hyfsat blandad körning. Åtminstone med tanke på kylan & dubbade vinterdäck. Går säkerligen att kapa lite till under sommartid, fast risken är ju större att det gasas hårdare istället!
Lyset har fått sig en liten tattarlösning, med hjälp av 100W lampor. Då helljuset ändå har separata insatser & minusgraderna är flera till antalet, tror jag risken är väldigt liten att reflektorerna tar skada. Det är ändå så sällan det går att köra med helljus längst efter E4, men effektivt för de som inte har vett att blända av i tid

I dagens snöoväder saknade jag ett par bokstäver i modellbeteckningen. Typ ett S & en 5:a, riktigt lynnigt väglag & de fyrhjulsdrivna bilarna bara blåser förbi som om allt är normalt. Än fast varningstrianglarna & bilarna fickparkerade i vägkanterna byter av varandra. Nu var det ju inte för att hålla jämt skägg med idioterna jag saknade fyrhjulsdrift & överladdning, utan främst för att ta mig in på den oplogade parkeringen

Övrigt har jag bara höjt fryspunkten på kylarvätskan en aning, då alla flaggar för en rekordkall vinter i år. Det var dock inte fullt lika jävligt som att byta lampor i mindre än 10 minusgrader & snålblåst. Det är en härlig årstid vi har framför oss!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toye rolota (AT200) Celica -98
Länge sedan det blev något nytt tryckt i denna tråd, kanske läge att fylla upp med något roligt. Bortsett från att bilen rullat genom bilprovningen utan anmärkningar nu första Juli. Så har jag testat Sniklican på bana, fredagen där efter 8/7. Tyvärr fick jag aldrig fatt i några 15" fälgar, att sko med R-Däcken jag har till AW11an. Så det fick bli vardagsgummit, drog dubben ur vinterdäcken för att ha som reservdäck att ta mig hem.
Med fem reservhjul i skuffen, & otroligt dålig tilltro till mina Primacy från tidigt 2000-tal, åkte jag ner till Mittsverigebanan. Bara för att få ta mig hem på samma uppsättning hjul som jag förmodade förbruka. Snopet men sant, en lysande start på semestern!
Tyvärr måste jag åkt för att tanka, när fotografen vandrade runt banan i jakten på roligare vinklar än de depårakan hade att erbjuda.


Tackar ponjon för bilderna, som jag själv skar ner till lämpligare storlek.
Här är lite roliga grafer från ett program som heter PerformanceBox:


Notera den låga toppfarten på långa rakan, nätt & jämt 140km/h. Vilket ändå räckte till tider på strax under 1.17, vilket jag får vara nöjd över speciellt med tanke på däcken. Annars är jag grymt imponerad över bilen, som är helt & hållet standard. Däcken som hade allt övrigt att önska, utom möjligen livslängden, då de tydligen verkar vara outslitbara. Såg till att bilens gränser kom allt närmare för varje varv som gick, när det bästa fästet med R-Däck börjar komma, började dessa bli allt halare. Vilket satte bilens balans på sitt yttersta, helt odramatisk & väldigt förutsägande för vad som var på väg att hända. Höll mig på banan hela kvällen, om än ganska långt ut på curbsen mellan varven
Avslutar med en bild på en trött Celica, av en minst lika trött ägare.

Men tröttast var nog ändå:

Med fem reservhjul i skuffen, & otroligt dålig tilltro till mina Primacy från tidigt 2000-tal, åkte jag ner till Mittsverigebanan. Bara för att få ta mig hem på samma uppsättning hjul som jag förmodade förbruka. Snopet men sant, en lysande start på semestern!
Tyvärr måste jag åkt för att tanka, när fotografen vandrade runt banan i jakten på roligare vinklar än de depårakan hade att erbjuda.


Tackar ponjon för bilderna, som jag själv skar ner till lämpligare storlek.
Här är lite roliga grafer från ett program som heter PerformanceBox:


Notera den låga toppfarten på långa rakan, nätt & jämt 140km/h. Vilket ändå räckte till tider på strax under 1.17, vilket jag får vara nöjd över speciellt med tanke på däcken. Annars är jag grymt imponerad över bilen, som är helt & hållet standard. Däcken som hade allt övrigt att önska, utom möjligen livslängden, då de tydligen verkar vara outslitbara. Såg till att bilens gränser kom allt närmare för varje varv som gick, när det bästa fästet med R-Däck börjar komma, började dessa bli allt halare. Vilket satte bilens balans på sitt yttersta, helt odramatisk & väldigt förutsägande för vad som var på väg att hända. Höll mig på banan hela kvällen, om än ganska långt ut på curbsen mellan varven

Avslutar med en bild på en trött Celica, av en minst lika trött ägare.

Men tröttast var nog ändå:

/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Hur kändes den på bana då ? ..väghållningsmässigt alltså.
Börjar dugga tätt med AT200 på blocket nu, klart sugen på en om man måste köpa en bruksbil senare..
Kostade nästan exakt samma att försäkra som min saab f.ö
Börjar dugga tätt med AT200 på blocket nu, klart sugen på en om man måste köpa en bruksbil senare..
Kostade nästan exakt samma att försäkra som min saab f.ö

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Tiden går, ursäkta Glenn. Men som jag sa, mycket bra balans i bilen. Över förväntan, med tanke på att allt är std. & från 98 med snart 15 000mil. Lätt att känna var gränserna gick, även om däcken var långt i från odramatiska! Naturligtvis blir man sugen att skaffa värre dämpare, fjädrar, bussningar & hela konkarongen. MEN, & åter MEN... Det är en bruksbil & erfarenheten säger att bruksvärdet lider betydligt större skada än nyttan med sådana roliga prylar.
Tycker dock det är helt OK att ha ett substitut till AW11an, under tiden den står i dvala & tills dess jag får lite bättre ordning på den lilla rackaren. Det är främst effekten som saknas, chassi & väghållning stoppar helt klart för mer av den varan. Vore riktigt mysigt med en BEAMS, fast då spricker konceptet billigt & enkelt ordenligt.
Nu till något mer tråkigt, men nödvändigt. Vinterhjulen, för att lyxa till vintern en aning & bättra på markfrigången ett par millimeter. Gick jag upp från minimalistiska 14" som nästan skrapade i balansvikterna, till lite vettigare 15" för säsongen! Tyvärr gapar hjulhusen ordentligt med så här pass små hjul på en T20, så en sänkning hade ju varit på sin plats. Men som tidigare sagt, så får jag försöka prioritera bruksvärdet.
Så Onsdagen 12 Oktober, skodde jag om till dessa fälgar med Nokian Hakka



Får se om jag kanske kan ta & montera lite bättre ljud i bilen här näst, den tanken har grott allt för länge. Originalhögtalarna, åtminstone vad jag förmodar, tillsammans med en cd-spelare & P3 har konstigt nog fungerat i snart ett års tid
Tycker dock det är helt OK att ha ett substitut till AW11an, under tiden den står i dvala & tills dess jag får lite bättre ordning på den lilla rackaren. Det är främst effekten som saknas, chassi & väghållning stoppar helt klart för mer av den varan. Vore riktigt mysigt med en BEAMS, fast då spricker konceptet billigt & enkelt ordenligt.
Nu till något mer tråkigt, men nödvändigt. Vinterhjulen, för att lyxa till vintern en aning & bättra på markfrigången ett par millimeter. Gick jag upp från minimalistiska 14" som nästan skrapade i balansvikterna, till lite vettigare 15" för säsongen! Tyvärr gapar hjulhusen ordentligt med så här pass små hjul på en T20, så en sänkning hade ju varit på sin plats. Men som tidigare sagt, så får jag försöka prioritera bruksvärdet.
Så Onsdagen 12 Oktober, skodde jag om till dessa fälgar med Nokian Hakka




Får se om jag kanske kan ta & montera lite bättre ljud i bilen här näst, den tanken har grott allt för länge. Originalhögtalarna, åtminstone vad jag förmodar, tillsammans med en cd-spelare & P3 har konstigt nog fungerat i snart ett års tid

/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Oj, OZ-tillverkade toyotafälgar, nice, ganska lätta ?
Jag måste eventuellt ha en bruksbil till till nästa år, och är ganska sugen på just en AT200, får se om det dyker upp ett lämpligt objekt.
Hade varit trevligt att provköra en för att se hur trött man tycker den är, jag stör mej på att saaben är trött med sina 150hk..
Jag måste eventuellt ha en bruksbil till till nästa år, och är ganska sugen på just en AT200, får se om det dyker upp ett lämpligt objekt.
Hade varit trevligt att provköra en för att se hur trött man tycker den är, jag stör mej på att saaben är trött med sina 150hk..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se