Sida 2 av 2

Re: Tips på kylning till en st185

Postat: tor 13 jan 2011, 23:07:32
av Glenn
Vämeutsläppen på huven närmast rutan på ST205 gör ju uppenbarligen nytta iaf, gasar man hårt på sommaren och stannar bilen ser man hur luften som kommer ur dom "dallrar" :)

Re: Tips på kylning till en st185

Postat: fre 14 jan 2011, 13:51:32
av JPH
När min motor rasade var det så varmt under huven att jag knappt kunde sticka in handen ovanför motorrummet. Första tanken var: Oh shit! De här e inge bra ...

\Patrik

Re: Tips på kylning till en st185

Postat: fre 14 jan 2011, 19:40:17
av Larco
Mest nytta lär ju det stora ventilationshålet längre fram göra dock. Inte bara för att det är större utan för att det bildas ett undertryck på främre delen av huven i fart pga att luften som trycks framför bilen. Luften går i en liten båge över främre delen av huven innan den återgår till ett laminärt flöde strax innan vindrutan. Rutan i sin tur sedan skapar extra luftmotstånd precis framför sig då luften måste ändra riktning för att passera.
Summasummarum ventilationshål långt fram på huven är extra bra då motorrumsluften då sugs genom det :)

De bakre gör ju säkert också någon nytta dock, annars hade ju toyotafolket inte satt dem där