Hjälp med Toyota.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
linblekinge
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 2007

Re: Hjälp med Toyota.

Inlägg av linblekinge »

Ja har hört från folk som jobbar på Toyota verkstad att goodwill har blivit mycket tuffare sista året , dom har stramat åt sägs det
Men borde inte detta gå att få fixat på maskinskade försäkringen ??
Användarens profilbild
fireblade
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Inlägg av fireblade »

Milkshaken skrev:fireblade:
klart objekten varit fullservade på toyota /lexus...
men faktum är att det är inte serviceverkstäderna som avgör Goodwillen utan Toyota Sverige.
Var läste du det, jag ser inget om det i inlägget, finns allt för många som inte servar hos märkesverkstaden idag och då blir det problem med goodwill....
andka
Bilmodell: Auris

Inlägg av andka »

Hej
ok nu svarar ni nog lite på olika frågor:)

Men jag kan säga att jag har servat den på en toyota verkstad, samma ställe där jag köpte den.

missat två mindre 2008/2009 men inte de stora ... därför trodde verkstaden att jag kanske skulle få något iaf.
(Vart 1500 mil tycker jag är för frekvent förresten, jag måste serva den 2,3 ggr / år...)

Garantin går ut efter 3 år eller 10 000 mil, likaså maskinskadeförsäkringen (om jag hade valt Folksam istället för Länsförsäkringar hade det varit 15000 mil - tips till er andra), det först inträffade, som sagt jag har kört 13000 mil och 3,1 år = ingen garanti gäller... så om jag har missat något upplys mig. Om felet uppstått innan 10 000 mil eller ej är svårt att bevisa...
(Hade tjafs ang bromsarna också som egentligen inte skulle gått på garantin tre månader sedan, den hade då gått 10,5-12, kommer inte ihåg vilket... men jag hänvisade till att de inte hade avhjälpt felet genom att visa upp serviceloggarna sedan tidigare där jag klagat på just bromsarna -fick nya skivor och bromsar utan kostnad)

Just nu kör jag som sagt med en hyrbil i väntan på besked... då jag inte har MER försäkring än som jag skulle precis skaffa så täcker inte försäkringen det heller...alla dessa försäkringar får huvudvärk

Kan säga så mycket, ställer de inte upp...ett dåligt rykte kan sprida sig som eld. Men jag är så matt och trött just nu på allt...bara bromshistorien är ju ett 3 års kapitel för sig...den historien kan jag dra om ni vill höra... när en lekman likt mig köper en bil så köper jag en funktion - att ta sig ifrån A till B och det skall vara så nära 100% tillförlitligt som möjligt. Jag skall tanka, låta någon serva den och sedan skall den bara fungera.
Speedo
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Inlägg av Speedo »

andka skrev: missat två mindre 2008/2009 men inte de stora ...
Garantin går ut efter 3 år eller 10 000 mil, likaså maskinskadeförsäkringen
Hade den varit fullservad hade du haft TKG garantin som täcker det mesta och gäller ända till bilen är 8år eller gått 15000mil.
http://www.toyota.se/ownership/agande_t ... kring.aspx
andka skrev:(Vart 1500 mil tycker jag är för frekvent förresten, jag måste serva den 2,3 ggr / år...)
Tror inte man kan avgöra själv vad som är lagom frekvent för service. Tillverkaren bedömmer nog intervallen bäst och det finns säkert en anledning till att dom satt just 1500mil.

Om jag frångår intervall så är det snarare så att jag byter olja oftare istället. Gör man det själv är det ju ingen kostnad att snacka om.
andka skrev:Jag skall tanka, låta någon serva den och sedan skall den bara fungera.
I en perfekt värld, ja... Men det är nog bara Toyota ägare som kommer ens i närheten.
Användarens profilbild
fireblade
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Inlägg av fireblade »

andka skrev:Hej
ok nu svarar ni nog lite på olika frågor:)

Men jag kan säga att jag har servat den på en toyota verkstad, samma ställe där jag köpte den.

missat två mindre 2008/2009 men inte de stora ... därför trodde verkstaden att jag kanske skulle få något iaf.
(Vart 1500 mil tycker jag är för frekvent förresten, jag måste serva den 2,3 ggr / år...)
Att inte sköta service är ett stort misstag och säkert orsaken till att du nu har problem med goodwill, förstår ärligt talat inte hur man kan välja bort detta för det är inte bara goodwill utan även andrahandsvärdet som påverkas.......
Användarens profilbild
KelMer
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Inlägg av KelMer »

Hej

Jag har haft problem med Avensisen, att nån syresensor har mätt utanför sitt frekvensområde, med resultat att motorlampan tändes.
Har nog varit inne för typ samma problem 4-5 ggr under ungefär lika många år, kommer inte riktigt ihåg, men jag har aldrig behövt betala en krona för detta = Alltid gått på goodwill och har alltid servat bilen på samma ställe.
Så nog vill jag säga att toyota är bra på att använda goodwillen, men jag har också fått uppfattningen (hört) att det blivit hårdare med den.

Än så länge, väldigt nöjd toyota ägare!
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*

Friskt vågat, Hälften vunnet
Speedo
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Inlägg av Speedo »

Observera att det inte är Goodwill (frivilligt av Toyota) som jag hänvisar till utan garantin "TKG" och där är det tydliga definitioner på vad som täcks (det mesta) och inte.

KelMer: Säker på att dina lambdasonds byten gått på Goodwill och inte TKG:n?
Milkshaken
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Inlägg av Milkshaken »

fireblade skrev:
Milkshaken skrev:fireblade:
klart objekten varit fullservade på toyota /lexus...
men faktum är att det är inte serviceverkstäderna som avgör Goodwillen utan Toyota Sverige.
Var läste du det, jag ser inget om det i inlägget, finns allt för många som inte servar hos märkesverkstaden idag och då blir det problem med goodwill....

Det var mina bilar som varit fullservade på Toyota /Lexus.... Jag har ju i inläggen tagit dom som likadana exempel....
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
andka
Bilmodell: Auris

Inlägg av andka »

Vet inte om jag valde bort servicen. Om jag minns rätt så missade jag den första då jag trodde att det fanns en varnare, en annan gång hade jag gått över 500 mil och sedan fick vänta ca en-två månader så att det var dags för nästa stora.

Lite klantigt erkänner jag.

Dock så har inte dessa missade servicar något med växellådan. Så förväntar inte ni er att en bil skall gå längre än 13000 mil utan att växellådan brakar samman? Det gör jag iaf.

Läst en del om TKG, där står att det endast gäller vid köp av begagnade bilar - kan inte hitta att det skulle gälla för min bil?

Nej visst kan man inte själv avgöra serviceintervallerna - det beror helt och hållet på tillförlitlighetstester och vad som behövs - inte det jag menar.

Nu har det gått 3 veckor...kan någon ge mig en bra kontakt?
Skriv svar