tack... ska kolla med honommartenheller skrev:Har för mig att Hannes här på forumet har ett extra lättat svänghjul liggandes (om han inte sålt de)
Toyota MR2 GT (SW20) 1993 - nsa
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- nsa
- Inlägg: 129
- Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Är det något gjort med Chassiet eller är de strikt original än
?

- nsa
- Inlägg: 129
- Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Tycker att det ser rätt original ut, har inte kollat så noga på det än. Men det kommer sen när det viktigaste är klart. Blir spännande!martenheller skrev:Är det något gjort med Chassiet eller är de strikt original än?
Nu en mini update.
Har då varit borta i sälen och även lyckats dra på mig en förkylning så det går lite segt nu.
Efter mycket om och men bestämde jag att svarva det gamla svänghjulet. (som var full med små sprickor i anläggningsytan, notera bild tidigare i tråden)
Har hämtat den idag och det ser mycket bra ut. Tack till Mackes Mekaniska i Södertälje.

Anläggningsytan blev svarvad 0,5mm och ytan för tryckplattan 0,7mm. Jag ville ha det så för att kompensera slitaget, den har ju trots allt varit med i 18 år.
Sen gör det ju inget om man ökar kopplingstrycket lite.

Lite bilder





Använde rörpinnar istället för massiva pinnar, kommer att sitta fint och fylla sin funktion som är att centrera tryckplattan.



Mer kommer till helgen... hadebra!!!

- nsa
- Inlägg: 129
- Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Har jobbat på i helgen och fått en hel del gjort.
Har skruvat dit svänghjulet, kopplingen och växellådan samt allt runtom.
Sedan så märkte jag att röret mellan grenrör och kat har rostat i skarvarna till flexi-röret, det blev att svetsa ihop det trots att det inte fanns så mycket material att svetsa i men det blev tätt ändå, får bli ett nytt grövre rör där i framtiden, det är ju den delen på avgassystemet som har smalast rör just nu, grenröret är ju av typ extraktor sedan är ju kat och bakåt 2,5"
Det läckte även en hel del olja mellan oljetråget och blocket, plockade av tråget och limmade det på nytt, nu ska det vara tätt
Imorgon blir det att hälla i olja i motor och växellåda samt kylarvätska, sedan ska jag köra tillbaka den till min (rena och fina) verkstad, där får den stå och vänta på ny vattenpump och kamrem, upptäckte att det läcker kylarvätska från dräneringshålet till lagerhuset på vattenpumpen
egentligen bra på det sätt att då blir det gjort på en gång, annars kan man gärna dra ut på det 

här hade jag tur - det satt nya bromsok på fram


En av bultarna som håller växellådan satt såhär bra åtdragen



växellådslyft = min bästa vän just nu


Kunde inte låta bli att gå loss med autosol på slutrören

Det var det och det kommer mer
hej
Har skruvat dit svänghjulet, kopplingen och växellådan samt allt runtom.
Sedan så märkte jag att röret mellan grenrör och kat har rostat i skarvarna till flexi-röret, det blev att svetsa ihop det trots att det inte fanns så mycket material att svetsa i men det blev tätt ändå, får bli ett nytt grövre rör där i framtiden, det är ju den delen på avgassystemet som har smalast rör just nu, grenröret är ju av typ extraktor sedan är ju kat och bakåt 2,5"
Det läckte även en hel del olja mellan oljetråget och blocket, plockade av tråget och limmade det på nytt, nu ska det vara tätt

Imorgon blir det att hälla i olja i motor och växellåda samt kylarvätska, sedan ska jag köra tillbaka den till min (rena och fina) verkstad, där får den stå och vänta på ny vattenpump och kamrem, upptäckte att det läcker kylarvätska från dräneringshålet till lagerhuset på vattenpumpen



här hade jag tur - det satt nya bromsok på fram


En av bultarna som håller växellådan satt såhär bra åtdragen




växellådslyft = min bästa vän just nu


Kunde inte låta bli att gå loss med autosol på slutrören

Det var det och det kommer mer
hej
- nsa
- Inlägg: 129
- Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Nu har jag tagit reda på vad bodykitet hetermartenheller skrev:Ser ut att va ett fint stuk på bilen.
vad är de för bodykit?
Det är ett ihopplock av olika bodykits, oftast är det ju så att ett bodykit har en snygg front men as fula kjolar osv.
*Fronten är från Bomex style bodykit
*Kjolarna är från Tom's style bodykit
*Baken är från Sarona style bodykit
Senast redigerad av nsa den tor 07 apr 2011, 22:24:44, redigerad totalt 1 gånger.
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Tycker frontspoiler och bakspoilern passar bra till utseendet på bilen. Inte lika förtjust i kjolarna.
Svänghjulet ser bra ut. Vad är kvar att fixa?
Svänghjulet ser bra ut. Vad är kvar att fixa?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- nsa
- Inlägg: 129
- Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Jag och många andra tycker just att kjolarna är snygga, men det säger ju bara en sak - smaken är som... ja ni vetFnys skrev:Tycker frontspoiler och bakspoilern passar bra till utseendet på bilen. Inte lika förtjust i kjolarna.
Svänghjulet ser bra ut. Vad är kvar att fixa?

Tycker också att svänghjulet blev bra.
Kvar att göra:
*Kamrem och vattenpump
*Tändstift, kablar och fördelarlock
*Tyvärr packboxar till drivaxlar (började läcka med nya oljan nu)
*Se över fram och bakvagn
*Rengöra inredning och behandla skinnet samt sy sömmen som släppt.
*Besiktning
*Tvätt, rubbing, polering/vax och ev. lackförsegling
*Bättre lösning till luftfiltret
Sen ska jag köra i sommar och smida planer inför nästa vinter

Ikväll har jag provkört bilen, kopplingen funkar bra, motorn gick inte helt rent men kul var det

Draget var väl ingen överraskning med tanke på vad jag kör till vardags men vilken känsla



Nu ska den få stå i verkstaden tills allt är fixat.
hej på er
- nsa
- Inlägg: 129
- Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Kamremssats, vattenpump och packboxar till drivaxlar beställda nu.
Får kämpa på nu för att hinna med till sommaren, första träffen år ju den 8 maj, vore kul att köra Mr2 dit.
Får kämpa på nu för att hinna med till sommaren, första träffen år ju den 8 maj, vore kul att köra Mr2 dit.
- nsa
- Inlägg: 129
- Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Har inte hunnit göra så mycket det senaste veckorna.
Har ju vart fullt upp med Elmia och Valborg osv
Var nere och peta lite på bilen i söndags iaf.
Plockade bort drivaxlarna och såg att packboxarna som jag köpt på Meca inte passar,
misstänkte att det var nå konstigt, då ingen annan sålde dessa!
upptäckte att gummit till ena spindelleden är lite skadat och att det även är en liten
skada i en drivknutsdamask.
Börjada även med att riva lite inför kamremsbytet, fortsätter med det nästa helg.

Får stå på pallbockar ett tag framöver

Ska beställa packboxar, en spindelled och damask på toyota
ha de bra
Har ju vart fullt upp med Elmia och Valborg osv

Var nere och peta lite på bilen i söndags iaf.
Plockade bort drivaxlarna och såg att packboxarna som jag köpt på Meca inte passar,
misstänkte att det var nå konstigt, då ingen annan sålde dessa!
upptäckte att gummit till ena spindelleden är lite skadat och att det även är en liten
skada i en drivknutsdamask.
Börjada även med att riva lite inför kamremsbytet, fortsätter med det nästa helg.

Får stå på pallbockar ett tag framöver


Ska beställa packboxar, en spindelled och damask på toyota
ha de bra
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Hur mycket lättade du svänghjulet? Märkte du någon skillnad, kändes bilen rappare
?
Kommer själv byta svänghjul i vinter, dock till eftermarknad.
Vad har du mer för planer nu när höstmörkret tränger på?

Kommer själv byta svänghjul i vinter, dock till eftermarknad.
Vad har du mer för planer nu när höstmörkret tränger på?