Sida 2 av 13
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Postat: ons 23 mar 2011, 19:24:48
av nsa
martenheller skrev:Har för mig att Hannes här på forumet har ett extra lättat svänghjul liggandes (om han inte sålt de)
tack... ska kolla med honom
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Postat: lör 26 mar 2011, 09:00:45
av martenheller
Är det något gjort med Chassiet eller är de strikt original än

?
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Postat: ons 30 mar 2011, 20:41:18
av nsa
martenheller skrev:Är det något gjort med Chassiet eller är de strikt original än

?
Tycker att det ser rätt original ut, har inte kollat så noga på det än. Men det kommer sen när det viktigaste är klart. Blir spännande!
Nu en mini update.
Har då varit borta i sälen och även lyckats dra på mig en förkylning så det går lite segt nu.
Efter mycket om och men bestämde jag att svarva det gamla svänghjulet. (som var full med små sprickor i anläggningsytan, notera bild tidigare i tråden)
Har hämtat den idag och det ser mycket bra ut. Tack till Mackes Mekaniska i Södertälje.
Anläggningsytan blev svarvad 0,5mm och ytan för tryckplattan 0,7mm. Jag ville ha det så för att kompensera slitaget, den har ju trots allt varit med i 18 år.
Sen gör det ju inget om man ökar kopplingstrycket lite.
Lite bilder
Använde rörpinnar istället för massiva pinnar, kommer att sitta fint och fylla sin funktion som är att centrera tryckplattan.
Mer kommer till helgen... hadebra!!!

Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Postat: mån 04 apr 2011, 22:50:45
av nsa
Har jobbat på i helgen och fått en hel del gjort.
Har skruvat dit svänghjulet, kopplingen och växellådan samt allt runtom.
Sedan så märkte jag att röret mellan grenrör och kat har rostat i skarvarna till flexi-röret, det blev att svetsa ihop det trots att det inte fanns så mycket material att svetsa i men det blev tätt ändå, får bli ett nytt grövre rör där i framtiden, det är ju den delen på avgassystemet som har smalast rör just nu, grenröret är ju av typ extraktor sedan är ju kat och bakåt 2,5"
Det läckte även en hel del olja mellan oljetråget och blocket, plockade av tråget och limmade det på nytt, nu ska det vara tätt
Imorgon blir det att hälla i olja i motor och växellåda samt kylarvätska, sedan ska jag köra tillbaka den till min (rena och fina) verkstad, där får den stå och vänta på ny vattenpump och kamrem, upptäckte att det läcker kylarvätska från dräneringshålet till lagerhuset på vattenpumpen

egentligen bra på det sätt att då blir det gjort på en gång, annars kan man gärna dra ut på det
här hade jag tur - det satt nya bromsok på fram
En av bultarna som håller växellådan satt såhär bra åtdragen
växellådslyft = min bästa vän just nu
Kunde inte låta bli att gå loss med autosol på slutrören
Det var det och det kommer mer
hej
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Postat: tis 05 apr 2011, 10:34:41
av nsa
martenheller skrev:Ser ut att va ett fint stuk på bilen.
vad är de för bodykit?
Nu har jag tagit reda på vad bodykitet heter
Det är ett ihopplock av olika bodykits, oftast är det ju så att ett bodykit har en snygg front men as fula kjolar osv.
*Fronten är från
Bomex style bodykit
*Kjolarna är från
Tom's style bodykit
*Baken är från
Sarona style bodykit
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Postat: tis 05 apr 2011, 18:21:56
av Fnys
Tycker frontspoiler och bakspoilern passar bra till utseendet på bilen. Inte lika förtjust i kjolarna.
Svänghjulet ser bra ut. Vad är kvar att fixa?
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Postat: tis 05 apr 2011, 20:47:05
av nsa
Fnys skrev:Tycker frontspoiler och bakspoilern passar bra till utseendet på bilen. Inte lika förtjust i kjolarna.
Svänghjulet ser bra ut. Vad är kvar att fixa?
Jag och många andra tycker just att kjolarna är snygga, men det säger ju bara en sak - smaken är som... ja ni vet
Tycker också att svänghjulet blev bra.
Kvar att göra:
*Kamrem och vattenpump
*Tändstift, kablar och fördelarlock
*Tyvärr packboxar till drivaxlar (började läcka med nya oljan nu)
*Se över fram och bakvagn
*Rengöra inredning och behandla skinnet samt sy sömmen som släppt.
*Besiktning
*Tvätt, rubbing, polering/vax och ev. lackförsegling
*Bättre lösning till luftfiltret
Sen ska jag köra i sommar och smida planer inför nästa vinter
Ikväll har jag provkört bilen, kopplingen funkar bra, motorn gick inte helt rent men kul var det
Draget var väl ingen överraskning med tanke på vad jag kör till vardags men vilken känsla
Nu ska den få stå i verkstaden tills allt är fixat.
hej på er
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Postat: tor 07 apr 2011, 21:31:20
av nsa
Kamremssats, vattenpump och packboxar till drivaxlar beställda nu.
Får kämpa på nu för att hinna med till sommaren, första träffen år ju den 8 maj, vore kul att köra Mr2 dit.
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Postat: tis 03 maj 2011, 14:35:57
av nsa
Har inte hunnit göra så mycket det senaste veckorna.
Har ju vart fullt upp med Elmia och Valborg osv
Var nere och peta lite på bilen i söndags iaf.
Plockade bort drivaxlarna och såg att packboxarna som jag köpt på Meca inte passar,
misstänkte att det var nå konstigt, då ingen annan sålde dessa!
upptäckte att gummit till ena spindelleden är lite skadat och att det även är en liten
skada i en drivknutsdamask.
Börjada även med att riva lite inför kamremsbytet, fortsätter med det nästa helg.
Får stå på pallbockar ett tag framöver
Ska beställa packboxar, en spindelled och damask på toyota
ha de bra
Re: Toyota MR2 (SW20) 1993 - nsa
Postat: tis 11 okt 2011, 21:38:54
av martenheller
Hur mycket lättade du svänghjulet? Märkte du någon skillnad, kändes bilen rappare

?
Kommer själv byta svänghjul i vinter, dock till eftermarknad.
Vad har du mer för planer nu när höstmörkret tränger på?