Sida 2 av 2
Re: Motorn "spikar" vid segdragning Previa 01:a
Postat: sön 31 jul 2011, 08:25:25
av Previa-01
Hej, har vid ett flertal tillfällen testat att ha minuspolen bortkopplad under natten, har inte märkt nån skillnad.
VAD innebär "adapteringen" ??
Re: Motorn "spikar" vid segdragning Previa 01:a
Postat: sön 31 jul 2011, 11:17:59
av PierreW
Previa-01 skrev:Hej, har vid ett flertal tillfällen testat att ha minuspolen bortkopplad under natten, har inte märkt nån skillnad.
VAD innebär "adapteringen" ??
Adaptering är en sorts inlärning av databoxar, både motorn och automatlådan kan till en viss gräns anpassa sig efter körsätt.
Jag tycker du skall köra på de gamla hederliga.
Ur med luftmassemätaren och rengör med nått starkt som dunstar, Bromsrens exempelvis.
Den sitter lite dumt till på Previan, men den går att komma åt, sitter uppe på motorn i luftburken.
2 stjärnskruv och en svart kontakt på, inte så svår att missa.
Ut o kör som om du stulit bilen (varmkör lugnt först såklart), låt den sedan stå o kallna.
Kör en "normal" tur som du brukar o se om de blir nån skillnad.
För just igenkleggade LMMs är ett stort problem, mestadels pga EGR som sotar i insuget.
Ett visst baksug förekommer alltid och då får bland annat LMM ta smällen.
Känner du att detta gör skillnad så brukar man få byta den tillslut då trådarna tagit stryk.
Men som sagt de brukar räcka med en rengöring för att se om det är lönt att byta.
Som en del kanske märkt är jag väldigt för de där med att köra hårt ibland, jag tror de lönar sig i längden att få upp ordentligt med temp i grejerna.
Blåsa ur kattarna, få bra flöde på grejerna helt enkelt osv

Re: Motorn "spikar" vid segdragning Previa 01:a
Postat: sön 31 jul 2011, 16:17:50
av Previa-01
Hej, eftersom jag köpte bilen hos Toyota begagnad förra året så fick jag en del grejer utbytta på garanti, luftmassemätare tomgångsmotor och en syresensor, dock ingen skillnad efter utbyte av dessa, nya iridiumstift sattes oxå i . Jag har även testat att köpa billigare vanliga stift på mekonomen , men då tyckte jag det gick sämre så jag satte i iridiumstiften igen.
Jag gubbkör inte så det borde blåsas ur ordentligt tycker jag, spikningen hörs ju just bara när man segdrar på för hög växel , men jag tycker inte om ljudet , känns som att det sliter onödigt mycke på vevlager och kolvar.
//Mats
Re: Motorn "spikar" vid segdragning Previa 01:a
Postat: sön 31 jul 2011, 18:13:27
av PierreW
Beskriv mer ingående hur motorn beter sig när du säger att den "spikar".
För en spikning är okontrollerad förbränning som en "vanlig" gemene man har väldigt svårt att höra.
Oftast hinner motorn kompensera för spikningen innan man ens hinner höra den.
Jag tror ju mer på nått likande som Vossen nämner om pumpen som vibrerar mot ventilkåpan.
Ett sånt här fel är nästintill omöjligt att lösa över nätet, det måste upplevas IRL.
Re: Motorn "spikar" vid segdragning Previa 01:a
Postat: tor 04 aug 2011, 12:57:47
av Previa-01
Hej, som du säger så är det svårt att fixa detta över nätet, men om jag ska kolla på det här med högtryckspumpen som kan vibrera mot ventilkåpan!! hur ser pumpen ut och var sitter den samt hur ska man åtgärda det?
//Mats
Re: Motorn "spikar" vid segdragning Previa 01:a
Postat: mån 29 aug 2011, 12:27:04
av Previa-01
Hej, som du säger så är det svårt att fixa detta över nätet, men om jag ska kolla på det här med högtryckspumpen som kan vibrera mot ventilkåpan!! hur ser pumpen ut och var sitter den samt hur ska man åtgärda det?
//Mats
Re: Motorn "spikar" vid segdragning Previa 01:a
Postat: mån 29 aug 2011, 12:35:08
av cheetah1
Vidare fundering: På RAV4 (kanske andra också?) med 1AZ-FE är det vanligt att det tickar lite från ventilerna, särskilt när den är kall. Detta uppfattar jag som ett ljud mycket likt knackningar. Vad är det för motor i en Previa?