Sida 2 av 2
Re: Hur mycket olja får bilen dra?
Postat: ons 08 jun 2011, 21:17:01
av Mackan100
KarlZaf skrev:Har bara haft bilen i ett par månader...
Ska iofs till Toyota här i Gbg och se vad de har att säga. Annars kan jag tänka mig att byta till en tjockare olja, dock är jag rädd att det kommer att ha negativ effekt på till exempel toppens smörjning...
Tack för tipsen.
Byt för all del inte till en tjockare olja! vvt-i tekniken arbetar med motoroljan som hydraulolja för att styra kammens öppettider, om du använder en tjockare olja får du garanterat problem med vvt-i control.
Kan bara beklaga denna miss av Toyota, men man ska komma ihåg att de definitivt inte är/var ensamma om detta problem som härrör från jakten vikt reducering, och då är det framför allt viktreducering av motorns rörliga delar som inte lagrar energi. Om du visste hur liten ytan på kolvens sidor är, där två kolvringar samt skrapring skall få plats så vore du förvånad över att det finns motorer som inte drar "överdrivet" med olja... Nu är det ju inte, som nån skrev, ventiltätningarna som läcker på dessa problem-motorer(eller förlåt... det finns ju inga problem!?

) utan kolvringarna som tenderar att fastna i spåret i kolven som leder till symptomet hög oljeförbrukning, som jag förstått det är det på grund av kylproblem som gör att cylinderloppen, på enstaka ställen blir för varma, vilket får till följd att oljan kocksar, blir klistrig etc. etc. Så tyvärr är enda lösningen att byta till modifierat block.
/Mackan100
fd. Toyota-tekniker
http://toyotareview.net
Re: Hur mycket olja får bilen dra?
Postat: ons 08 jun 2011, 21:35:34
av PierreW
Mackan100 skrev:
Nu är det ju inte, som nån skrev, ventiltätningarna som läcker på dessa problem-motorer(eller förlåt... det finns ju inga problem!?

) utan kolvringarna som tenderar att fastna i spåret i kolven som leder till symptomet hög oljeförbrukning, som jag förstått det är det på grund av kylproblem som gör att cylinderloppen, på enstaka ställen blir för varma, vilket får till följd att oljan kocksar, blir klistrig etc. etc. Så tyvärr är enda lösningen att byta till modifierat block.
Nej och det var en 4A-FE motor som nämndes i samband med ventilstyrningstätningarna
Vore intressant att få reda på vad som modifierades i blocken, i princip alla de "short-block" jag bytte var renoverade begagnade.
Borrade cylindrar, nya kolvar och vevaxel i princip.
Vi hade även besök av nån utredare på Castrol som tog prover och så vidare i en av de första oljedrickarna vi rev ner.
Men det var nog mest som nån forskningsgrej de gjorde detta, då det inte var specifikt fel för motorer körda på Castrols olja.
Re: Hur mycket olja får bilen dra?
Postat: tor 09 jun 2011, 13:53:50
av Mackan100
Ja, förlåt mig, läste inte din post så noga
jag är inte helt säker på detta, men har för mig att kylmanteln är modifierad på dessa för att bättre/snabbare avleda värmen från cylinderväggarna.
Mig veterligen är det nog i stort sett inte någon tillverkare i dag som inte tillämpar utbytessystem för motorer, vilket innebär att man med några få undantag alltid får en renoverad motor, vid motorbyte, men eftersom de är fabriksrenoverade genomförs samma modifieringar på "gamla" block, på samma sätt som i nyproduktionen.

Och det ska klarläggas att dessa fabriksrenoverade motorer är minst lika bra som fabriksnya, och i vissa avseenden faktiskt bättre... eftersom blocket har "mognat" klart.
Re: Hur mycket olja får bilen dra?
Postat: mån 13 jun 2011, 22:10:22
av Dale
Har några Toyotor med 3S motorfamlijen och den som gått längst har nog gått 35 tusen mil nu. Ingen av dom drar någon olja mellan oljebytena (1500 mils intervall). Kanske det blandas i bensin i oljan så den inte minskar men det är ingen konstig lukt eller rök ur avgasröret iaf.
Läste i manualen till Avensis (gäller alla modeller årsmodell 2008 oavsett bränsle) där det stog Max 1 liter olja på 100 mil. Nu kör jag en diesel å räknar man lite på det så kostar 1 liter diesel ungefär 14 kr och 1 liter Castrol SLX ungefär 200 kr hos min Toyotabutik. Kärran drar 0,53 liter diesel per mil landsvägskörning. Betyder att oljan kan kosta runt 4 kronor milen och dieseln 7,42 kronor milen. Bra eller dåligt?
Re: Hur mycket olja får bilen dra?
Postat: mån 13 jun 2011, 23:25:44
av Glenn
VAG hade ju stora problem med oljetörst (har troligen fortfarande) och där var det också nån som räknade ut att ska man räkna in oljan i förbrukningen blev det rätt dyrt :/
Jag anser som sagt att om en bil kräver påfyllning av olja mellan servicarna är den antingen trasig elelr felkonstruerad, väldigt synd om även toyota börjat med tyskarnas idioti vad det gäller oljeförbrukning.