Sida 2 av 2

Re: tryck i ac systemet Avensis

Postat: tor 30 jun 2011, 22:29:10
av Glenn
Du får hemskt gärna leta rätt på lagtexter, för jag har läst diskussioner om detta i flera bilforum och ingen har hitills lyckats hosta upp en lagtext som stöder påståendet, däremot säger typ ALLA kylnissar att "det är så", men det betyder ju inte att det stämmer.

Nu pratar jag om BILAR dock, det är inte omöjligt att fasta installationer bedöms annorlunda, det har jag ingen aning om.

..Vad som är helt klart är iaf att kylföretagen och tillverkarna av dessa gaser slåss med näbbar och klor för att behålla sitt mycket lönande system där bara de "invigda" kan syssla med detta och får köpa gas och utrustning.

Re: tryck i ac systemet Avensis

Postat: fre 01 jul 2011, 22:35:39
av xxargs
Det har också göra med var ifrån R134a som man fyller med kommer ifrån, om det är olagligt eller inte.

har man några tomma sprejburkflaskor tryckluft på burk/frysspray bredvid sig om man blir påkommen så kommer det vara högst tveksamt att det går att åtala för det då det inte är olagligt att fylla en system med R134a från flaskor med drivgas då det inte är klassad som köldmedie.

Är det ett redan trycksatt system fylld av akrediterad företag/leverantör så får man formellt inte rota med det som privatperson innan den är tömd då den räknas som kylmaskin.

är systemet tomt så är det ingen kylmaskin och f-gasförordningen har inget med detta att göra.

Fyller man med drivgas från kylspray så är det fortfarande ingen kylmaskin då det inte är fylld med köldmedel från ackrediterad företag med köldmedel från en köldmedelsföretag trots att det är exakt samma ämne (det är också olika skattesatser för kylmedie resp. drivgas).

drivgas är nämligen avsedd att släppas ut i luften.

Drivgas dit även kylspray, tryckluft på burk - huligantutegas (nödtutegas i säkerhetsklassade/brandriskområden som måste vara av icke brandfarlig typ enligt lagar) av HCF-typ går nämligen på ett undantag i f-gasreglerna just för att denna står bara för 8% av den totala utsläppsmängden i världen medans kylmaskinerna står för ca 60% och skumblåsningen för 23% och därför är regelverket fokuserad på just dessa två brancher medans drivgasdelen har man avsiktligt gett undantag för att inte göra samma misstag som skedde när R12 förbjöds och nästan hela sprejburksbranchen höll på att gå under globalt

---

Ett exempel på hur mycket som släpps ut i drivgas för inhalatorer för astmatiker så anges det till 10000 ton/år enligt montreaul-föredraget 1999

10000-ton räcker till 20 miljoner bilar med 0.5 kg R134a-laddning, räknar man med att det repareras/återfylls en hel laddning per 5 år så släpper astmatikerna ut gas för motsvarande en bilflotta av 100 miljoner bilar.

ovanstående är fortfarande en fjärt i dom 8% som drivagserna står för - det som är mer oroande är dom 60% som kylindustrin läcker ut i sina otäta anläggningar - en konstfusen hockyrink kan tex. ha 5 ton köldmedie och motsvarar fyllning för 10000 bilar med 0.5 kg laddning...

det visar också att det handlar om stora pengar för kölmedieföretagen - inkomster som de är ovilliga att minska på och gärna vill ha kontrollerad försälningsväg...