
MrNize´s MR2 turbo
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- MrNize
- Inlägg: 120
- Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
- Bilmodell: Mr2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: FALKENBERG
- Land (Country): SVERIGE
- Ort: Falkenberg
Re: MrNize´s MR2 turbo
Vet inte och vågar inte gissa vad den ligger på. men kör för tillfället med ca 0,7 bars laddtryck och grundmappad. Men vill dubla laddtycket och få han mappad ordentligt. Men tillräkligt med effekt för att spinna loss på 2ans växel är där... 

- MrNize
- Inlägg: 120
- Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
- Bilmodell: Mr2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: FALKENBERG
- Land (Country): SVERIGE
- Ort: Falkenberg
Re: MrNize´s MR2 turbo
Nu har man varit i garaget och tomgångsmappat lite. Tror jag skall byta bränsle....=)
http://www.youtube.com/watch?v=RcoinzouF2o
http://www.youtube.com/watch?v=RcoinzouF2o
- MrNize
- Inlägg: 120
- Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
- Bilmodell: Mr2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: FALKENBERG
- Land (Country): SVERIGE
- Ort: Falkenberg
Re: MrNize´s MR2 turbo
Just nu sitter jag i valet eller kvalet om jag skall ha ac i bilen. Tjänar man mycket vikt på att plocka bort den helt och är det bara att blocka bort?
-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: MrNize´s MR2 turbo
Ska du köra bana så ha kvar den, du tappar mer tid som förare av att sitta och köra i en bastu än du gör av vikten och hästkraftsförlusten.
Enda anledning att plocka bort den är om du jagar tid på strippen.
Enda anledning att plocka bort den är om du jagar tid på strippen.
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: MrNize´s MR2 turbo
vad väger ett AC-system i en MR2'a? Antar att den väger mer än andra bilar som inte har mittmotor eller blir det inte mer rördragning?Rastaman skrev:Ska du köra bana så ha kvar den, du tappar mer tid som förare av att sitta och köra i en bastu än du gör av vikten och hästkraftsförlusten.
Enda anledning att plocka bort den är om du jagar tid på strippen.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: MrNize´s MR2 turbo
funkar den skulle jag låtit den vara, men är kompressorn eller nåt rasad skulle jag plocka bort den.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- MrNize
- Inlägg: 120
- Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
- Bilmodell: Mr2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: FALKENBERG
- Land (Country): SVERIGE
- Ort: Falkenberg
Re: MrNize´s MR2 turbo
den funkade innan jag tog ur motorn. Å då tog jag även ur ac-pumpen. Efter lite mer tanke verksamhet så minns jag att jag nog nästan aldrig använde den innan. Så det blir nog att ta bort alla rör,kyl och tillbehör. Är det bara att slita bort grejorna eller måste man bygla givare å sånt?
Någon som har tagit bort acen i en mr2a förr?
Någon som har tagit bort acen i en mr2a förr?
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: MrNize´s MR2 turbo
Hur har de gått i vinter då?
AC´n slet jag väck på min. Onödigt vikt! Går ju veva ner rutan
AC´n slet jag väck på min. Onödigt vikt! Går ju veva ner rutan

- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: MrNize´s MR2 turbo
På min, visserligen en mk1, så gick det bra om man plockade väck allt som hade med AC att göra. Men innan allt var borta under brädan, fungerade inte min cupéfläkt. Var lite klurigt att avgöra vad som skulle var kvar & vad som skulle bort, bara att ta det lite lugnt så löser det sig.
Fast jag gissar att du redan fått väck din AC vid det här laget
Fast jag gissar att du redan fått väck din AC vid det här laget

/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- MrNize
- Inlägg: 120
- Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
- Bilmodell: Mr2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: FALKENBERG
- Land (Country): SVERIGE
- Ort: Falkenberg
Re: MrNize´s MR2 turbo
Här har inte hänt mycket i vinter med bilen tyvärr. Det har hänt desto mer på familje fronten..
Men men nu är allt löst å mekandet har börjat att komma tillbaka lite grann. Det som har börjats göras är att jag hade ur kabelhärvan å gick igenom den kabel för kabel. Fick laga tre kablar å la till fyra nya. Två för airtemp givaren å två för den nya intercoolerfläkten. Var nogot grövre kablar till den ärn originalet....
Har även lackat om alla intercooler rören och ventilkåpan i blanksvart. (bilder kommer.)
Det som står på programmet fram till semesten är:
Renovera alla bromsoken å målada dom svarta.
Installera om mätarna i cupen. (hoppas det blir snyggt...)
Göra nytt WG avgassystem. Är rakt rör idag.
Packa om oljepumpen. Har en liten störig läcka på den.
Skall även dra om alla vaccumslangar och elkablar till givare, hoppas även här att jag kan få det snyggare.
Sen skall den ut å mappas och besiktigas. Å går detta inte som jag vill så köps det nytt tändsystem.

Men men nu är allt löst å mekandet har börjat att komma tillbaka lite grann. Det som har börjats göras är att jag hade ur kabelhärvan å gick igenom den kabel för kabel. Fick laga tre kablar å la till fyra nya. Två för airtemp givaren å två för den nya intercoolerfläkten. Var nogot grövre kablar till den ärn originalet....

Har även lackat om alla intercooler rören och ventilkåpan i blanksvart. (bilder kommer.)
Det som står på programmet fram till semesten är:
Renovera alla bromsoken å målada dom svarta.
Installera om mätarna i cupen. (hoppas det blir snyggt...)
Göra nytt WG avgassystem. Är rakt rör idag.
Packa om oljepumpen. Har en liten störig läcka på den.
Skall även dra om alla vaccumslangar och elkablar till givare, hoppas även här att jag kan få det snyggare.
Sen skall den ut å mappas och besiktigas. Å går detta inte som jag vill så köps det nytt tändsystem.