Sida 2 av 3

Re: Byta motor..

Postat: lör 27 aug 2011, 21:36:12
av DilleBoy
yepp har en äkta ST202 på 175HK,,, Jag kommer lägga upp senare lite bilder på hur det går med bilen, Om jag byter motor eller något annat, men intressant blir det,

Re: Byta motor..

Postat: lör 27 aug 2011, 22:38:34
av Fnys
Om du sätter igång med motorbytet så hoppas jag att du delar med dig med bilder och info om projektet! :-D
Jag vet ingen som bytt motor i en st202, bara folk som turbokonverterat och bytt till 3s-gte i st162 modeller.

vilken generation är det på 3s-gte motorn?

Re: Byta motor..

Postat: sön 28 aug 2011, 00:37:27
av Glenn
Var väl nån som turbokonverterade en ST182 också för några år sen ? men ST202 har jag inte heler sett nån.

Re: Byta motor..

Postat: sön 28 aug 2011, 10:28:19
av Pugho
Glenn skrev:Var väl nån som turbokonverterade en ST182 också för några år sen ? men ST202 har jag inte heler sett nån.
Det var jag och "EatMyRam" som konverterade hans ST182.. Kostade väl totalt kanske 5-6000 och effekten slutade runt 200 hästar enligt våra mätningar och beräkningar. Körde utan IC och öppnade aldrig motorn, dvs kompet var original. :)

Funderar på att ge min ST182 lite andningshjälp på låg budget när den är frisk i övrigt.. men det finns lite att göra innan dess.

Re: Byta motor..

Postat: sön 28 aug 2011, 23:14:00
av SHySwe
DilleBoy, är 175 hk till 200hk värt den investeringen i tid och pengar, med risken att bli tvungen att återställa vid första stopp av farbror P?
...
Tufft! :thumbup:

Effektökningen är ju så liten att det går att typa den, men avgaskraven?
Eftersom den är helbilsgodkänd (eller?) så måste du ta motor/låda/avgas/mm från samma bil för att få det godkänt. Och det blir ju knepigt med 3S-GTE?
Kanske hellre leta en Lexus-motor med låda? Finns bla en alu-åtta med ca 300 hk på lokala skroten... Kommer att kräva reggning som ombyggt, med bättre bromsar och bakaxel tex från samma bil. Men det är möjligt.

Re: Byta motor..

Postat: sön 28 aug 2011, 23:52:05
av amby
Ja från 170hk till 200hk borde det nästan räcka med nytt avgassystem andra kammar racekatt och luftfilter. Om du ska byta motor måste du ju leta upp en växellåda som passar om du inte ska köra 4x4 då..Då måste du ha hela drivlinan. Sen behöver du montera kabelhärvan från en 3sgte bil. Antagligen fixa någon lösning för motorfästena mm mm

Vill du verkligen göra ett större ingrepp kanske turbokonvertering är lättare.OM man vet exakt hur man ska göra då alltså

Re: Byta motor..

Postat: mån 29 aug 2011, 00:51:59
av Glenn
srylul skrev:
Effektökningen är ju så liten att det går att typa den, men avgaskraven?
Ja, avgascertifieringen klarar man aldrig om man modifierar, om nu inte bilen är från innan 75(?) förstås, då är det ju bara CO som ska stämma.

Att byta till en original redan godkänd motor är ju dock enklare, iaf om den inte är helbilsgodkänd, och det är nog inte denna skulle jag tro, min ST205 från 1996 är det iaf inte.

Re: Byta motor..

Postat: mån 29 aug 2011, 10:45:48
av KelMer
Dilleboy gå in på detta forum och läs lite, har för mig att det även finns folk där som bytt motor i sina ST202

twobrutal

Re: Byta motor..

Postat: mån 29 aug 2011, 10:51:54
av amby
Hur har du löst besiktning och sådant i ditt bygge KelMer ?

Re: Byta motor..

Postat: mån 29 aug 2011, 17:13:12
av DilleBoy
Som sagt jag vill helst byta motor, När det kommer till pengar så är jag inte super rik utan det är mer som ett hobby för mig, Men helst helst vill jag byta motor och när det kommer till besiktning så bryr jag mig inte så mycket jag löser det då,, Men jag kan kan tänka mig göra det som amby säger med, byta avgas o vidare,

Tack för sidan Kelmer!