Sida 2 av 2

Re: Hej och tack så mycket!

Postat: fre 16 dec 2011, 17:02:29
av PierreW
Grattis till bilen, ser att du köpt den i Borås, om den rullat i de krokarna är de inte helt omöjligt att de står PW vid någon service i boken ;)






KelMer skrev: Edit: har själv en -05:a, känns sådär...tänkte att dom får kontroll dra bultarna på nästa service...
De hjälper tyvärr inte, som du läste i länken så nämns för korta bultar i kommentarsfältet.
Gängan är för kort i blocket så materialet håller kort sagt inte.
Sen kan du inte dra en topplocksbult hur som helst, speciellt inte om det är en så kallad sträckbult.
Ofta är det först ett moment i NM man ska dra, exempelvis 90NM, sen ska man dra 90grader, sen 60NM.

Sen är det väl så att i princip halva motorn behöver rivas isär för att kunna
dra topplocksbultarna då kamaxlarna är i vägen.
Då måste transmissionskåpan bort vid kamkedjan osv osv.

Nästintill samma arbete som att byta packningen alltså ;)

Men det är nog väldigt individuellt de där med om packningen går sönder eller inte.
Generellt sett så är det "mes-körda" stadsbilar som krånglar mest vad det än gäller.
Mycket start och stopp, aldrig rejäl temp i motor och låda, inga rejäla inbromsningar.

Vi hade 2.0 och 2.4 Avensisar som gått över 30000mil innan packningen gick, en del gick den aldrig på.
Detta var tjänstebilar och Taxis.
Men när en bil gått såpass med mil så är det faktiskt inte helt ovanligt att topplockspackningen går sönder oavsett modell och märke.

Re: Hej och tack så mycket!

Postat: fre 16 dec 2011, 21:21:46
av KelMer
PierreW skrev: Vi hade 2.0 och 2.4 Avensisar som gått över 30000mil innan packningen gick, en del gick den aldrig på.
Detta var tjänstebilar och Taxis.
Men när en bil gått såpass med mil så är det faktiskt inte helt ovanligt att topplockspackningen går sönder oavsett modell och märke.
Vid 30000 mil så är jag me, men detta gällde runt 15000mil. Å det var väl inte bara att topplockspakningen gick, utan att toppen typ "lossna" med följd av vattnet rinner ut = motorbyte. Den berörda motorn är 2.0l.Det hände vid motorvägskörning för dom flesta. Och enligt artiken så var detta nånting som Toyota känner till men vill mörka ner!

hittade en tråd hära på forumet, är nog en av dom som var med i artikeln
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=3448

Re: Hej och tack så mycket!

Postat: fre 16 dec 2011, 22:19:29
av PierreW
KelMer skrev:
PierreW skrev: Vi hade 2.0 och 2.4 Avensisar som gått över 30000mil innan packningen gick, en del gick den aldrig på.
Detta var tjänstebilar och Taxis.
Men när en bil gått såpass med mil så är det faktiskt inte helt ovanligt att topplockspackningen går sönder oavsett modell och märke.
Vid 30000 mil så är jag me, men detta gällde runt 15000mil. Å det var väl inte bara att topplockspakningen gick, utan att toppen typ "lossna" med följd av vattnet rinner ut = motorbyte. Den berörda motorn är 2.0l.Det hände vid motorvägskörning för dom flesta. Och enligt artiken så var detta nånting som Toyota känner till men vill mörka ner!

hittade en tråd hära på forumet, är nog en av dom som var med i artikeln
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=3448
Som jag skrev i den andra tråden så har jag ingen personlig erfarenhet av de för tidigt trasiga packningarna.
Har bara den infon som finns i andra tråden, inte hört nått mer om de efter sen heller.

Det såldes över 14000 Avensis av de årsmodellerna i Sverige, skulle tippa på att minst 70% av dem är 2.0 då de va en riktig storsäljare.
Så om de är typ 50 kända fall av problemet i Sverige så är andelen procentuellt sett ganska liten, säkert inte fler % globalt sett heller.

Re: Hej och tack så mycket!

Postat: tis 20 dec 2011, 19:51:36
av Milkshaken
I TS läge så ska det väl inte vara några problem, hon har väl TKG... Måste säga att det var ett mycket bra pris hon fick den för.
En Toyota är ju knappt inkörd vid dom milen ens.