Re: Hej och tack så mycket!
Postat: fre 16 dec 2011, 17:02:29
Grattis till bilen, ser att du köpt den i Borås, om den rullat i de krokarna är de inte helt omöjligt att de står PW vid någon service i boken
Gängan är för kort i blocket så materialet håller kort sagt inte.
Sen kan du inte dra en topplocksbult hur som helst, speciellt inte om det är en så kallad sträckbult.
Ofta är det först ett moment i NM man ska dra, exempelvis 90NM, sen ska man dra 90grader, sen 60NM.
Sen är det väl så att i princip halva motorn behöver rivas isär för att kunna
dra topplocksbultarna då kamaxlarna är i vägen.
Då måste transmissionskåpan bort vid kamkedjan osv osv.
Nästintill samma arbete som att byta packningen alltså
Men det är nog väldigt individuellt de där med om packningen går sönder eller inte.
Generellt sett så är det "mes-körda" stadsbilar som krånglar mest vad det än gäller.
Mycket start och stopp, aldrig rejäl temp i motor och låda, inga rejäla inbromsningar.
Vi hade 2.0 och 2.4 Avensisar som gått över 30000mil innan packningen gick, en del gick den aldrig på.
Detta var tjänstebilar och Taxis.
Men när en bil gått såpass med mil så är det faktiskt inte helt ovanligt att topplockspackningen går sönder oavsett modell och märke.

De hjälper tyvärr inte, som du läste i länken så nämns för korta bultar i kommentarsfältet.KelMer skrev: Edit: har själv en -05:a, känns sådär...tänkte att dom får kontroll dra bultarna på nästa service...
Gängan är för kort i blocket så materialet håller kort sagt inte.
Sen kan du inte dra en topplocksbult hur som helst, speciellt inte om det är en så kallad sträckbult.
Ofta är det först ett moment i NM man ska dra, exempelvis 90NM, sen ska man dra 90grader, sen 60NM.
Sen är det väl så att i princip halva motorn behöver rivas isär för att kunna
dra topplocksbultarna då kamaxlarna är i vägen.
Då måste transmissionskåpan bort vid kamkedjan osv osv.
Nästintill samma arbete som att byta packningen alltså

Men det är nog väldigt individuellt de där med om packningen går sönder eller inte.
Generellt sett så är det "mes-körda" stadsbilar som krånglar mest vad det än gäller.
Mycket start och stopp, aldrig rejäl temp i motor och låda, inga rejäla inbromsningar.
Vi hade 2.0 och 2.4 Avensisar som gått över 30000mil innan packningen gick, en del gick den aldrig på.
Detta var tjänstebilar och Taxis.
Men när en bil gått såpass med mil så är det faktiskt inte helt ovanligt att topplockspackningen går sönder oavsett modell och märke.