Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Skynerd skrev:Nu har jag läst på (så gott det går på nätet)!
Verkar verkligen som om det är en yttre halvskadad drivknut.
På torsdag ska jag till verkstaden och få det bekräftat. Men ungefär 1h arbetstid för en van mekaniker alltså?
Edit: Nästan så man köper med sig en yttre drivknut och damask för att få det fixat pronto. Gillar inte att vänta i onödan.
Jag vet inte vad de kan ta på sig men borde ju inte vara allt för tidskrävande tycker jag. Det är ju lite annorlunda mot min bil så jag vet inte exakt hur de går tillväga, men även om de lossar fjäderbenet från bärarmen för att få ur axeln så känns det som man fixar det på en timme.
Jag tackar för svaren. Bra sida förresten. Imorgon kommer domen. Det är alltid med viss nervositet som man åker till verkstaden. Av framför allt ekonomiska skäl.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Enligt en lokal mekonomenverkstad skulle drivknuten kosta mellan 3 000:- och 4 500:- beroende på fjädring. Undrar om Toyota vågar vara lika dyra. Låter sjukt nästan.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Låter ganska rimiligt. Du bör ha den enklare Macphersonfjädringen är jag ganska säker på. Superstrut kom vid faceliften 95-96 vill jag minnas. Man byter som sagt inte bara knuten utan även axeln som det ser ut.
Larco skrev:Låter ganska rimiligt. Du bör ha den enklare Macphersonfjädringen är jag ganska säker på. Superstrut kom vid faceliften 95-96 vill jag minnas. Man byter som sagt inte bara knuten utan även axeln som det ser ut.
Toyota säljer hela axeln verkar det som. Superstrut var billigare konstigt nog.
Mekonomen säljer drivknutar separat (om man vill).
Hela axeln kostar lika mycket på Toyota som en enskild knut på mekonomen. Så varför inte köpa hela rubbet till samma pris. Känns bättre med Toyotas egna grejer också.
Jag kikade lite flyktikt på bilen idag. Ser ut som om jag visst har Superstrut. För jag såg några extra och "krokiga" stag.
En sak är i alla fall säker. Det här kommer kosta en del.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Super strut kom redan -93 men då på Carina E CS (GTi). Finns även på ST202 med 3S-GE och ST205 med 3S.GTE från -94 e va jag hört. Vet att de sitter då sånt på mina bilar iaf.
På st205 visste jag att det satt på alla (utom TTEbilarna som ska ha kört macpherson) men har väl fått det lite om bakfoten gällande st202.
Ber om ursäkt. Har kanske AT200 macpherson då? Kanske var den jag tänkte på...