Sida 2 av 2
Re: Toyota Prius (ZVW30) i Sverige
Postat: tis 06 mar 2012, 20:27:54
av cheetah1
Hade det fyllt nån funktion hade det förmodligen suttit där från början...?
Re: Toyota Prius (ZVW30) i Sverige
Postat: tis 06 mar 2012, 20:35:25
av Neblade
cheetah1 skrev:Hade det fyllt nån funktion hade det förmodligen suttit där från början...?
Så kan man iof resonera om mycket som inte sitter original. De flesta bilar mår ju bra (styvhetsmässigt) av att montera fjäderbensstag fram och bak, men det monteras inte alltid från fabrik pga av att det kostar pengar och kanske inte behövs på en stadsbil.
Denna förstyvning kanske gör någon nytta för att styva upp golvet och kardantunneln, men det vore kul att få se några tester/beräkningar på det som bevisar saken.
Rätt placerad kan den säkert göra någon nytta, fel placerad så är det bara extra vikt att släpa omkring på.
Re: Toyota Prius (ZVW30) i Sverige
Postat: tis 06 mar 2012, 20:54:43
av Pugho
Visst finns det säkert en hel del vridningar i karossen. De där längsgående balkarna rör sig nog i förhållande till varandra.
Däremot ställer jag mig lite undrande till om den där plattan är tillräckligt bred mellan infästningarna i vardera balken för att verkligen hålla i dem. Jag TROR att det till en början kanske känns lite stadigare, men eftersom plattan ser ut som den gör så blir det stora punktbelastningar vid skruvarna i balkarna. Efter ett tag är balkarna svagare just där än vad de var från början.
Nån som har tillgång till nån sorts FEM-analysprogramvara och som har lust att gräva lite?
